Auto op moeders naam.

MrPhoenix
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto op moeders naam.

#1 , 16 apr 2020 01:39

Ik heb een belangrijke vraag.
Ik heb een tijd geleden een auto gekocht en die op de naam van mijn moeder laten zetten zodat het voor mij in het begin minder kost.
maar mijn moeder begint ineens ziek te worden en denken iets dodelijk, kennissen zegge dat ik de auto zo snel van haar naam moet nemen want mijn moeder heeft schulden en kunnen de auto afpakken van mij. dan is de vraag op welke manieren kan ik ervoor zorgen dat de auto mijn eigendom word?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 apr 2020 10:35

1. Uw moeder moet een attestje schrijven dat ze de auto aan jou overlaat
2. Naar de gemeente voor een geboorteakte
3. Naar de keuring voor een administratieve keuring met het oog op overdracht moeder naar zoon. (Kost zo'n €10 - je moet enkel met de papieren gaan)
4. Naar je verzekeraar die de aanvraag tot inschrijving verwerkt (kostprijs: €26 voor de nieuwe papieren, te betalen aan de postbode)
5. Tot slot zal de rekening van de autobelasting komen : Je betaalt ook opnieuw BIV

Dat is de procedure om een wagen over te zetten van ouder naar kind, met mogelijkheid om de nummerplaat te behouden (indien het al een Europees model is).
Zoals je kan zien: in deze huidige tijden is dit onmogelijk.
En de vraag is: waarom heb je dit zo gedaan in het verleden? Je bespaart er geen ene cent mee met de wagen niet meteen op je eigen naam te zetten (en nu betaal je het dus nogmaals).
We spreken hier over het eigenaarschap, niet over de verzekering trouwens (waar het wel een verschil kan maken, maar dat mag officieel gezien niet).

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 16 apr 2020 12:28

Ze hebben deze verzekeringsfraude opgezet omdat de BA premie voor de moeder veel lager is dan de BA premie voor een jonge beginnende bestuurder. Ze staan er wel niet bij stil dat na een serieus ongeval de verzekeraar wel eens zou kunnen onderzoeken wie de echte hoofdbestuurder is en recht van verhaal (uitbetaalde schadevergoedingen terugvorderen) zou kunnen uitoefenen. Dan pas zit je met de gebakken peren

Als de auto door u gekocht is (met factuur op uw naam en inschrijvingsbewijs op uw naam) dan volstaat het om uw verzekering in te lichten dat jij nu hoofdbestuurder bent (en de bijhorende premieverhoging te betalen)

Als de auto ingeschreven is op uw moeder haar naam dan de hierboven beschreven procedure volgen. Weet wel dat alerte schuldeisers de auto alsnog bij u kunnen komen halen als je die niet bewijsbaar aan marktwaarde van uw moeder hebt overgekocht. Als jij die wagen gekocht en betaald hebt hou dan alle bewijzen hiervan goed bij.

Reclame

Terug naar “Andere”