Ik krijg men spullen niet terug na breuk

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Ik krijg men spullen niet terug na breuk

#1 , 15 apr 2020 12:53

Beste,

Na de relatiebreuk met men ex vriendin heb ik onlangs naar men spullen gevraagd.
Heb duidelijk een antwoord gekregen dat ik er te laat mee afkom en ze deze niet zal teruggeven (vermoedelijk al verkocht of uitgedeeld)

Ik heb een bijberoep en het camerasysteem, alarmsysteem, printer, 2x monitor,.. zijn allemaal op men zaak gekocht, omdat ik deze ook effectief gebruikte ervoor. (bijberoep camera en alarmsystemen plaatsen). Nu als ik controle krijg moet ik dit toch allemaal kunnen aantonen, aangezien hier geen verkoopfacturen van zijn.

Uiteraard kan ik haar gewoon een factuur sturen van die spullen, maar die zal ze ook gewoon niet betalen.

Wat zijn mijn rechten en plichten? Intussen negeert ze elk bericht dat ik stuur/mail. Ik stuur deze week sowieso al eens aangetekend schrijven.

Waarom vraag ik daar nu pas naar? Ik was redelijk heartbroken door de breuk en dacht dat het nog ging goedkomen, materialistische spullen, was het laatste op die moment waar ik aan dacht.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 apr 2020 15:06

Hebt u de gegevens de de fabricagenummers en serienummers van die stukken?
En hoelang is hoelang? Een week 5 jaar...??

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 15 apr 2020 15:44

Van de voornaamste spullen heb ik uiteraard een factuur.
Tgoja, vanaf wanneer.. heeft tijdje aangesleept omdat ze " tijd nodig had ".

Ongeveer half jaar nu dat we niet meer samen zijn

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 15 apr 2020 16:23

U hebt dan een half jaar ook niet kunnen werken?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 15 apr 2020 16:28

Is een bijberoep he, dus niet volledig zelfstandig. Ben tijdelijk ingetrokken bij men vader waar ik zijn spullen heb kunnen gebruiken. Intussen terug iets gehuurd en moet deze dus opnieuw kopen.. terwijl hetgeen daar nog aanwezig is, mijn volledige eigendom is.

Sowieso heeft men bijberoep toen ook lange tijd stilgelegen, zoals eerder gezegd heb ik hier echt van afgezien en had geen zin in niets meer dus ook geen motivatie. Al is dit niet relevant in mijn ogen

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 15 apr 2020 16:30

Ex aangetekend in gebreke stellen dan, kopie bewaren voor als u controle krijgt want dat gaat inderdaad een probleem geven.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#7 , 15 apr 2020 16:35

Bedankt voor uw snelle reactie. Het is geen probleem dat die " ingebreke stelling " gecombineerd wordt met spullen die niet aangekocht zijn op de zaak?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 15 apr 2020 18:27

Best dan twee aangetekende brieven (AS)sturen een voor het bijberoep waar u een Ondernemingsnummer / BTW nr voor hebt.
En een voor uw persoonlijke zaken.
U kan schrijven dat u die zaken die daar nog stonden en die ze in gebruik had nu terug wil gezien u nu een einde maakt aan het gebruik. Geef enkele data op waarop u kan komen en dat ze daaruit kan kiezen. uiterlijk binnen de 14 dagen na ontvangst van de AS ( best met Antwoord / Reponse kaart)

U geeft daarmee aan dat er een zeker gebruik door haar kon zijn tenslotte waren ze daar. Het niet terug bezorgen van een goed waar men kon over beschikken en dat niet wordt teruggegeven op vraag van de rechtmatige eigenaar..
art 491 strafwetboek .... in principe zou u na de opgegeven termijn naar de politie kunnen gaan met alle stukken en het feit dat er niet gereageerd is.
Of het parket zal vervolgen ....is een ander zaak vermoedelijk zullen die verwijzen naar een gerechtsdeurwaarder om zaak voor een burgerlijke rechtbank te laten beslechten. (Mijn vermoeden) in se is het een strafbaar feit.

AFDELING II. - MISBRUIK VAN VERTROUWEN.

Art. 491. Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden, koopwaren, biljetten, kwijtingen, geschriften van om het even welke aard, die een verbintenis of een schuldbevrijding inhouden of teweegbrengen en die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De schuldige kan bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.

Art. 492. De bepaling van artikel 462 is toepasselijk op het misdrijf in het vorige artikel omschreven.

Art. 492bis. <ingevoegd bij W 1997-08-08/80, art. 142, Inwerkingtreding : 01-01-1998> Met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderdduizend [euro] worden gestraft de bestuurders, in feite of in rechte, van burgerlijke en handelsvennootschappen, alsook van verenigingen zonder winstoogmerk, die met bedrieglijk opzet en voor persoonlijke rechtstreekse of indirecte doeleinden gebruik hebben gemaakt van de goederen of van het krediet van de rechtspersoon, hoewel zij wisten dat zulks op betekenisvolle wijze in het nadeel was van de vermogensbelangen van de rechtspersoon en van die van zijn schuldeisers of vennoten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Terug naar “Andere”