Nummerplaat Nederland of België

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

Nummerplaat Nederland of België

#1 , 09 apr 2020 10:46

Als je een bedrijf hebt in Nederland en je hebt een auto op naam van de zaak in Nederland, maar je woont net over de grens in België moet je dan een Nederlandse of Belgische nummerplaat hebben? Er bestaat onduidelijkheid over en had graag hier eens gehoord of er iemand een antwoord kan op geven. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 apr 2020 11:17

Als je een bedrijf hebt in Nederland en je hebt een auto op naam van de zaak in Nederland,
Als een Nederlands bedrijf een auto inschrijft, is dat in Nederland ...
maar je woont net over de grens in België
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3

§ 2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :

2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever of opdrachtgever aan deze persoon wordt ter beschikking gesteld; een kopie van de arbeidsovereenkomst of opdracht dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever of opdrachtgever opgesteld document waaruit blijkt dat laatstgenoemde het voertuig heeft ter beschikking gesteld van die persoon;


Er bestaat onduidelijkheid over
Wat is die dan ?

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 09 apr 2020 13:10

Was daar vroeger ook geen btw-attest voor nodig?

Reclame

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 10 apr 2020 11:11

Het is me nog niet echt duidelijk. Als je zaakvoerder bent met een bedrijf in Nederland en een wagen least op naam van het bedrijf in Nederland en je bent woonachtig in België moet je dan een Nederlandse of Belgische nummerplaat hebben?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 10 apr 2020 13:14

Een Nederlandse uiteraard
Nederlands bedrijf least wagen, inschrijven in Nederland

Met de boven aangehaalde documenten in het voertuig

Als iemand anders (bvb in uw gezin) in België van dat voertuig gebruik wil maken, zal u het hier bijkomend moeten inschrijven (daarvoor hebt u vermoedelijk eerst toelating vd NL leasingfirma nodig) , en in België BIV & wegenbelasting betalen ...

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 10 apr 2020 13:49

Ja, dat dachten wij ook. Nu met de coronamaatregelen word ik aan de grens tegengehouden en normaal geen probleem maar 1 agent zegt dat ik een boete riskeer van 900 euro omdat ik een Belgische nummerplaat moet hebben.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 10 apr 2020 14:15

Had u een kopie van de arbeidsovereenkomst bij alsook een document van de werkgever?

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 10 apr 2020 14:24

Als je zelf zaakvoerder bent heb je geen bewijs van je werkgever.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 10 apr 2020 14:28

De statuten dan.

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 10 apr 2020 14:53

Als je. Zelf zaakvoerder bent heb je geen bewijs van je werkgever.
Ik ga er vanuit dat de nodige documenten niet in het voertuig zaten?
Wettelijk gezien kan u met het voertuig rijden, echter bent u in overtreding met de regels om dit ook zo aan te tonen...
Documenten bij, geen probleem dus.

Maw, u zal waarschijnkijk een boete krijgen van 116 euro, overtreding ivm de inschrijving van het voertuig.

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 11 apr 2020 10:50

Ik had een bewijs bij maar die agent gaf een verwittiging en zei dat ik een boete van 900euro riskeer als ik geen Belgische nummerplaat aanvraag.

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 11 apr 2020 20:32

Wat voor documenten had u exact bij?

linda123
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 12 apr 2020 15:35

Gewoon een papier waarmee ik kon aantonen dat ik de zaakvoerder was

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 12 apr 2020 16:00

Een papier ...moet staatsblad zijn of op zijn mjnst een gewaarmerkt kopie ofte een afschrift (van de aanstelling als zaakvoerder).

Terug naar “Andere”