betalend parkeren - foutje in nummerplaat

pouly
Topic Starter
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

betalend parkeren - foutje in nummerplaat

#1 , 10 mar 2020 13:24

Tijdens de kerstvakantie ( eind december 2019 ) parkeerde ik mijn wagen op een plaats waar er tijdens de vakantie en weekends betalend parkeren van toepassing is. Ik voldeed aan de betaling bij middel van een sms naar de app 4411 ( wel bekend ) De registratie werd correct geregistreerd bij de 4411 want ik kreeg een bevestiging sms en enige tijd later een factuur om het parkeergeld te betalen. Gisteren ( 9 maart ) viel dan tot mijn grote verbazing een schrijven in de bus van het parkeerbedrijf met de melding dat er door een scanwagen was vastgesteld dat mijn voertuig daar geparkeerd stond zonder geldig parkeerticket/betaling. De vaststelling was ongeveer 10 minuten na mijn aankomst vastgesteld. Toen ik mijn sms controleerde ( gelukkig had ik deze nog op mijn gsm staan ) stelde ik vast dat ik bij aanvang van de parkeersessie naar de 4411 een foutje had gemaakt in de nummerplaat. Ik had één cijfertje van de nummerplaat verkeerd ingetikt.
Telefonisch contact opnemen met het parkeerbedrijf lukt niet, alles verloopt via mail. Op de betaaluitnodiging staat dat deze binnen de 8 dagen dient voldaan te worden.
Vraag is dan ook :
- maak ik kans dat de retributie alsnog geschrapt wordt omdat er wel een geldige parkeersessie werd gestart en betaald alleen is er een klein foutje in de nummerplaat.
- moet de retributie direct betaald worden en dan maar hopen dat ze terugbetaald wordt wanneer men gelijk krijgt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 mar 2020 16:15

Jij hebt de fout gemaakt, Het zal dus betalen worden. Moest uw klacht aangenomen worden, dan zou half ons landje gratis parkeren, de Belgen kennende

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 mar 2020 17:19

Je kan proberen
Maar vaak gaat men er niet op in

Lees link lucas 123, Amen ...

pouly
Topic Starter
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2020 10:42

mava105. Uw reactie is naast de kwestie. Er werd wel degelijk betaald voor de parkeersessie. Waarom u de bewering moet uiten dat half Belgie dan gratis zou parkeren ontgaat mij volledig.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 11 mar 2020 10:47

mava105. Uw reactie is naast de kwestie. Er werd wel degelijk betaald voor de parkeersessie. Waarom u de bewering moet uiten dat half Belgie dan gratis zou parkeren ontgaat mij volledig.
Omdat de wagen met die nummerplaat dan wel gratis kan parkeren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 mar 2020 11:47

Waarom u de bewering moet uiten dat half Belgie dan gratis zou parkeren ontgaat mij volledig.
Omdat half België dan een nummerplaat zal ingeven met 1 verkeerd cijfer of letter en alzo gratis zal parkeren

DoubleCheck

#8 , 11 mar 2020 12:31

Ik begrijp de redenering niet goed dat er GRATIS geparkeerd werd? Er is weldegelijk betaald, maar er was één enkel karakter in de nummerplaat verkeerd.

Of wordt er nu geïnsinueerd dat de vraagsteller een wagen op de parking gezien heeft die al betaald had en wat nummerplaat betreft maar één karakter verschilde van de de wagen van de vraagsteller? Als je er van uitgaat dat een nummerplaat 7 karakters telt, dan is de kans dat de vraagsteller zo'n nummerplaat spot, bijzonder, maar dan ook héél erg bijzonder klein.

Maar los daarvan ga ik wel akkoord dat de vergissing bij de vraagsteller lag en deze laatste dan ook verantwoordelijk is voor de gevolgen.

Een goede advocaat zou voor de rechtbank mogelijk de vergelijking kunnen trekken met de betaling van een factuur waarbij je de gestructureerde mededeling vergeet: hoewel de betaling niet automatisch kan verwerkt worden, zal bij manueel nakijken wel gezien worden dat de factuur voldaan werd. Ook in het geval van de vraagsteller zou bij het manueel nakijken kunnen gechecked worden dat er weldegelijk op dat tijdstip betaald werd voor en nummerplaat die slechts één karakter verschilde van de nummerplaat van de vraagsteller en je er dus voor 99,99999% van kan uitgaan dat er wel betaald werd.

Maar die geode advocaat gaat je meer kosten dan de retributie, vermoed ik...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 mar 2020 12:46

Omdat half België dan een nummerplaat zal ingeven met 1 verkeerd cijfer of letter en alzo gratis zal parkeren
Dan betaalt men toch nog steeds ...

In dit geval gaat het om een retributie wegens niet betalen ... voor het voertuig met de juiste nummerplaat
Terwijl men wel degelijk betaald heeft ... zij het dan voor een ander voertuig


Bewuste parkeerdienst stelt in AV dat de gevolgen van dergelijke vergissingen voor de gebruiker zijn
Ik vermoed dat ze bijgevolg niet zullen in gaan op vraag tot kwijtschelding .

pouly
Topic Starter
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2020 16:00

Zonet reactie gekregen van het parkeerbedrijf. Gelet op het feit dat uit hun onderzoek bleek dat er wel degelijk een parkeersessie werd opgestart ( dus parkeergeld betaald ) maar met een klein foutje in de opgegeven nummerplaat, aanvaarden ze dat het om een materiële vergissing ging. De retributie werd dan ook EENMALIG kwijtgescholden. Nu maar hopen dat ze retributie die ondertussen betaald werd ( moest gebeuren binnen de 8 dagen zonet verdere invordering ) vlot terugstorten.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#11 , 18 mar 2020 22:17

u had geen betaling moeten uitvoeren

het moment dat u de retributie betwist schort in feite de betalingstermijn op

DoubleCheck

#12 , 19 mar 2020 08:48

Zonet reactie gekregen van het parkeerbedrijf. Gelet op het feit dat uit hun onderzoek bleek dat er wel degelijk een parkeersessie werd opgestart ( dus parkeergeld betaald ) maar met een klein foutje in de opgegeven nummerplaat, aanvaarden ze dat het om een materiële vergissing ging. De retributie werd dan ook EENMALIG kwijtgescholden. Nu maar hopen dat ze retributie die ondertussen betaald werd ( moest gebeuren binnen de 8 dagen zonet verdere invordering ) vlot terugstorten.
Goed nieuws! Die terugbetaling zal wel in orde komen.


DoubleCheck

#14 , 21 mar 2020 00:11

Hoe weet u dat ?
:?:

Terug naar “Andere”