Dagvaarding door privé parkeerbedrijf

Omnicron
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding door privé parkeerbedrijf

#1 , 05 mar 2020 20:26

Vorige week kreeg ik een dagvaarding in de bus van een gerechtsdeurwaarder in opdracht van een privé parkeerbedrijf voor een parkeerboete van augustus 2019 die ik was vergeten te betalen. Bij verdere navraag bleek dat men de herinneringen voor deze boete naar mijn vorig adres heeft verstuurd en ik deze dus nooit heb ontvangen.

Feit is dat ik al sinds oktober 2017 ben verhuisd naar mijn nieuwe woning. Ik ben toen ook o.a. naar het gemeentehuis geweest om mijn nieuw adres door te geven. Normaal gezien worden alle andere diensten (politie, etc, ...) dan ook op de hoogte gesteld van de adreswijziging.

Blijkbaar moet er daar iets zijn fout gelopen, want blijkbaar stond in de database van de DIV nog mijn oud adres. Het privébedrijf had deze database geraadpleegd en dus zo de herinneringen naar mijn oud adres verstuurd.

Ik heb contact opgenomen met de DIV. Daar stond mijn adres nog verkeerd. Zij zeggen dat het soms kan gebeuren dat een wijziging van adres niet goed gaat vanwege verbindingsproblemen met de database of andere oorzaken. Bovendien halen zij ook aan dat deurwaarders en privébedrijven verplicht zijn om het adres gekoppeld aan het rijksregisternummer te raadplegen.

Het privébedrijf haalt dan echter weer volgend argument aan:

De wettelijke basis voor de parkeerbedrijven om de identiteit van de nummerplaathouder op te vragen en te kennen is vastgelegd in het VLAAMS DECREET 09-07-2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door de parkeerbedrijven ( BS 26-07-2010 ) : ART 10/2 bepaalt duidelijk inzake inning van parkeerretributies dat de gemeenten en hun concessiehouders de identiteit van de nummerplaathouder dienen op te vragen bij de overheid die belast is met de inschrijving van de voertuigen ( DIV )
Maw is de concessiehouder ertoe gehouden aan te manen volgens de opgevraagde adresgegevens van de DIV – inschrijving en voldoet deze aan haar verplichtingen .
De concessiehouder dient de gemeentelijke aanmaningsprocedure te volgen op basis van de adresgegevens opgevraagd bij DIV. ( en heeft geen toegang tot rijksregister ). Een aanmaning via gerechtsdeurwaarder wordt in de gemeentelijke reglementen niet vereist.
Initieel werd de retributie ook ter betaling nagelaten op de wagen ( en genegeerd ) en het verschuldigd zijn van de retributie is reglementair NIET afhankelijk gesteld van het al dan niet ontvangen van aanmaningen.

Retributie en gerechtskosten blijven verschuldigd gelet op het voorgaande.”

Wat doe ik hier nu mee? De boete bedraagt ondertussen rond de € 200 en ik ben niet geneigd deze te betalen gezien ik zelf alles in het werk heb gesteld om iedereen te verwittigen van mijn adreswijziging....

Klopt de argumentatie van het parkeerbedrijf of kan ik dit met succes voor de rechtbank gaan uitvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 mar 2020 23:20

Klopt de argumentatie van het parkeerbedrijf of kan ik dit met succes voor de rechtbank gaan uitvechten?
U bent al gedagvaard
U gaat het dus te weten komen welke argumentatie de vrederechter gaat volgen ...

Als u zegt dat u de retributie vergeten te betalen bent, gaat u vermoedelijk al "hangen" ...


Parkeerbedrijf dient idd de procedure zoals uitgelijnd in gemeentelijk parkeerreglement te volgen.
Dat reglement is immers de basis waarop ze de retributie "mogen" innen.
En houdt nergens rekening met misgelopen adreswijzigingen ...

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mar 2020 00:59

Normaal wordt dan op uw inschrijvingsboekje uw adres gewijzigd ....dus is dat gebeurd in de gemeente.
JurecaBE moderator

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 mar 2020 09:41

Als je al in oktober 2017 bent ingeschreven in uw gemeente, en het DIV uw adres niet zou hebben aangepast, op welk adres heb je dan uw verkeersbelasting van 2018 en 1919 ontvangen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2020 12:23

https://mobilit.belgium.be/nl/nieuws/ni ... ij_verhuis
Datum: 15 februari 2018
Vanaf 19 februari veranderen sommige regels voor het inschrijven van voertuigen. Deze wijzigingen betekenen in de eerste plaats een vereenvoudiging voor de burger.

Adreswijziging
Voortaan moet je na een verhuis niet meer op het gemeente- of stadhuis langsgaan om het papieren inschrijvingsbewijs van je voertuig te laten aanpassen met je nieuwe adres. Wanneer je je verhuis aangeeft bij je nieuwe gemeente, wordt je adres automatisch aangepast in de databank van de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) van de FOD Mobiliteit en Vervoer. Je oude adres blijft gewoon op je papieren inschrijvingsbewijs staan. De controlediensten weten dat ze voor het geldige adres de databank moeten consulteren. Een mooie vereenvoudiging dus voor de burger en voor de gemeentelijke administraties, en een grotere nauwkeurigheid voor de controlediensten.
Deze regeling is blijkbaar pas van toepassing sinds 19/02/2018.

Terug naar “Andere”