Kortparkeren

Tombos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kortparkeren

#1 , 04 mar 2020 15:54

Meer en meer komen er Shop & Go - parkeerplaatsen waar je gratis en voor korte tijd (30') kan parkeren om bv iets af te halen of even bij de bakker binnen te springen. Met behulp van een "intelligente sensor" in het parkeervak wordt dan gemeten hoe lang je auto op die plek staat. Bij het overschrijden van de tijdslimiet, wordt er een melding gemaakt bij de parkeerwachter die dan komt beboeten.
Ik stel me echter wat vragen bij de wettelijkheid, bewijslast en het eigen verweer in het geval iemand wordt bekeurd.

Werken die sensoren correct? Ik heb al verhalen gehoord dat, wanneer je te snel na je voorganger dezelfde parkeerplaats inneemt, deze beweging niet correct wordt registreert en de tijd blijft doorlopen? Eén persoon had ook een betalend ticket genomen (was zich niet bewust van de shop&go zone), waaruit af te leiden viel dat hij daar nog geen 30 minuten stond, maar werd toch beboet?
Kunnen die sensoren ontregeld worden door bv vochtinsijpeling, aanwezigheid van metaal of ander zwerfvuil, ...

Moet de vaststellende partij niet kunnen bewijzen dat dezelfde wagen bij aanvang van de duurtijd ook al op die plaats stond? Want in het beste geval is er dus enkel een foto dat wagen X op een bepaald tijdstip zich op een parkeervak bevindt, aangevuld met de gegevens van een sensor. Bij trajectcontroles is er bv wel beeldmateriaal bij begin en einde van de meting om aan te kunnen tonen dat het over één en hetzelfde voertuig gaat.

Aangezien je geen ticket hoeft te nemen of kan nemen, heb je ook geen verweer meer in geval van betwisting.

Ik had graag jullie mening hierover gehoord.

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 mar 2020 16:16

Gezien het om een beperking van de parkeertijd gaat, dus gedepenaliseerd is (er zijn dus geen "boetes", maar retributies of belasting), ligt bewijslast bij de eiser (ttz wie dergelijk systeem gebruikt)

Sensor om een auto te detecteren zou normaal echt geen probleem mogen geven.

Reclame

Terug naar “Andere”