oude wagen op naam van andere persoon laten zetten

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

oude wagen op naam van andere persoon laten zetten

#1 , 26 feb 2020 12:06

Hi iedereen,

Ik zit met een meer praktische vraag in verband met het wisselen van naam op wagen.

In het kort, mijn wagen was aangekocht in het begin op naam van mijn vader, maar ik heb deze volledig afbetaald, verzekering heeft ook altijd op mijn naam gestaan.
Nu zit ik met de vraag, hoe zit het als ik deze wagen door wil geven aan mijn vrouw. ik krijg namelijk binnenkort (minder als een maand) een bedrijfswagen die ook volledig voor prive mag gebruikt worden en zou dan willen dat al het papierwerk rond mijn huidige wagen volledig in orde is en de verzekering ook op haar naam staat.

Is het voldoende om te laten keuren voor verkoop, platen terug op te sturen en nieuwe platen aan te vragen?
Zoja, waar moet ik nieuwe platen aanvragen?

Er is nooit een discussie geweest over van wie de wagen is ofzo, ik wil enkel dat als ik deze doorgeef aan mijn vrouw, er geen problemen meer kunnen ontstaan. het is dan ook de bedoeling om haar huidige wagen te verkopen aan een 2de hands dealer, dus als hier ook tips voor zijn, zijn ze altijd welkom.

Bijkomend bij het bedrijfswagengedeelte, wat kan ik voor mezelf het beste doen, mijn huidige verzekering laten stopzetten, enkel nog bestuurdersverzekering houden of ... ?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 feb 2020 13:20

Op wiens naam is het voertuig ingeschreven ?

Overdracht vd nummerplaten is mogelijk van ouders naar kinderen, en tussen (ex)echtgenoten. (met bewijs verwantschap)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 01-hs2afd6


Maar alleen de overdracht tussen (ex)echtgenoten/partners is zonder Vlaamse BIV
Altijd leuk om dat te vermijden

https://www.vlaanderen.be/belasting-op- ... elling-biv


Dus als auto op jouw naam staat: overdracht tussen echtgenoten. Geen BIV

Op naam vader :arrow: (pro-forma) verkoopsovereenkomst, keuring verkoop , (en dan wel BIV)
Opnieuw inschrijven door echtgenote
Ofwel op nieuwe nummerplaten, als de oude auto nog verkocht moet geraken of nog even in gebruik blijft.
Ofwel op haar oude nr platen (als dat het huidige model nr-plaat is, anders wordt de nr-plaat altijd vervangen) als het oude voertuig tegelijk uit verkeer gaat.


Verkoop van een niet meer ingeschreven en/of niet meer verzekerd voertuig is erg lastig aan particulieren.
Auto moet daarvoor ook een keuring voor verkoop ondergaan, en carpass hebben.


Nummerplaten terugsturen doe je via bpost - kantoor, postpunt

Nummerplaat aanvragen, doe je via de verzekering (WebDIV)

Daar kan ook de verzekering overgezet worden van de oude naar de nieuwe auto van je echtgenote
(de oude moet van de openbare weg af in dien niet meer verzekerd ...)
Of ze neemt tijdelijk een extra verzekering voor het nieuwe voertuig, en als het oude verkocht is, stopt ze de verzekering daarvan en stuurt de oude nummerplaten terug.

Verzekering betaalt terug à rato per dag (bewijs van schrapping nr-plaat binnenbrengen)
Verkeersbelasting betaalt terug of verrekent per begonnen maand


Simpelste methode is om (kort) beide voertuigen tegelijk ingeschreven en verzekerd te hebben


Zonder nr-platen of verzekering :
NOOIT op openbare weg rijden, of laten staan, ook niet op een parking !

Na aanvraag nieuwe platen, niet rondrijden met dat voertuig onder de "oude" nr-platen en eigenlijk zelfs niet op de openbare weg laten staan, want die inschrijving is dan geschrapt door de nieuwe aanvraag :!:

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 feb 2020 16:04

Bedankt voor het antwoord.

Dus, even terugkaatsen, om te zien of ik 1 deel al goed snap. ik zou dus technisch gezien, eerst de nummerplaten op mijn naam kunnen laten zetten? (verwantschap is duidelijk, want heb zelfde achternaam, stond lange tijd ingeschreven op zelfde adres, denk zelfs dat ik mijn geboorteboekje of iets dergelijks kan vinden) en dan uiteindelijk kan ik die overzetten op mijn vrouw haar naam?

Alsook, als de nummerplaten op mijn naam staat, en verzekering staat op mijn naam, mag mijn vrouw er dan niet al mee rijden, aangezien ze op de verzekering mee ingenomen is als 2de chauffeur. nu het is wel de bedoeling dat zij uiteindelijk alles op haar naam heeft staan, maar aangezien ze volgens verzekering ook ermee mag rijden, en ze mijn echtgenote is (wettelijk getrouw) zie ik er niet dadelijk een probleem mee, maar ik ken het juridische hierachter niet, en wil geen problemen hebben

Als dit niet zou mogen of kan, dan is uiteraatd uw oplossing degene die ik ga toepassen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 feb 2020 17:54

Dus, even terugkaatsen, om te zien of ik 1 deel al goed snap. ik zou dus technisch gezien, eerst de nummerplaten op mijn naam kunnen laten zetten? (verwantschap is duidelijk, want heb zelfde achternaam, stond lange tijd ingeschreven op zelfde adres, denk zelfs dat ik mijn geboorteboekje of iets dergelijks kan vinden) en dan uiteindelijk kan ik die overzetten op mijn vrouw haar naam?
Als de auto op uw vader ingeschreven staat kan dat zo

Aangezien er toch BIV betaald moet worden
(bij verandering inschrijving van uw vader :arrow: of naar u, of naar echtgenote ),
heeft het echter weinig zin om dat zo in 2 stappen te doen
Dat is administratief ingewikkelder ...


Dan kan je ineens beter vader :arrow: echtgenote doen

Administratief simpeler
Ondanks de verplichte keuring voor verkoop - maar dat is een dagdagelijkse standaard procedure.
En het is toch de bedoeling om alles op haar naam te zetten ...
Je kan dat bvb doen tegen de tijd dat het voertuig toch al naar de technische controle moet.
ipv gewone periodieke keuring, keuring voor verkoop, en dan "verkopen" aan echtgenote.

Alsook, als de nummerplaten op mijn naam staat, en verzekering staat op mijn naam, mag mijn vrouw er dan niet al mee rijden, aangezien ze op de verzekering mee ingenomen is als 2de chauffeur.
Dat mag normaal zeker
(tenzij uw verzekering u als énige toegelaten bestuurder genoteerd heeft staan -dat gebeurt soms om iets lagere premie te hebben- maar dan zou dat nu ook al zo zijn ...)

U kan haar dan best opgeven als hoofdgebruiker van het voertuig als ze er meestal mee rijdt
Verzekering moet weten op basis waarvan het risico (en dus de premie) bepaald moet worden.

nu het is wel de bedoeling dat zij uiteindelijk alles op haar naam heeft staan, maar aangezien ze volgens verzekering ook ermee mag rijden, en ze mijn echtgenote is (wettelijk getrouw) zie ik er niet dadelijk een probleem mee, maar ik ken het juridische hierachter niet, en wil geen problemen hebben
Als dat de bedoeling is:
Ineens van vader :arrow: echtgenote

Terug naar “Andere”