Verkeersboete met bedrijfswagen van een collega

Nickvds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete met bedrijfswagen van een collega

#1 , 20 feb 2020 13:34

Hi,

Ik heb in februari een snelheidsovertreding begaan door op een baan van 50, 70 te rijden, dit was me helaas te laat opgevallen.
Ik heb toen in de namiddag de bedrijfsauto van een collega geleend omdat ik naar een huis wou gaan zien waar ik geïnteresseerd in was.
Nu heb ik deze boete op het werk aangekregen en aangezien ik de post ontvang had ik deze ook als eerste vast en wou ik deze gewoon meteen betalen.

Ik heb zelf geen bedrijfswagen dus ik heb nooit een CAR policy moeten tekenen, maar nu hoor ik van andere collega's dat deze boete dus van mijn loon word afgehouden + wordt er een extra 15 euro administratiekosten aangerekend ( omdat er veel boetes binnenkomen en deze verwerkt moeten worden is deze regel 4 maanden nadat ik begonnen ben ingelast ) ( deze kosten gaan niet extra naar het loon van HR ofzo )
Bij de eerste mail dat ze dit lieten weten zat ik niet in CC omdat ik toch geen wagen heb, toen ik eens een boete aan een collega wou afgeven hebben ze mij dit toen wel eens mondeling gemeld + de mail ge-forward waar dit in stond.

Nu is mijn vraag: kan dit zomaar? de boete inhouden op uw loon is één ding, snap ik ergens nog wel dan komt er ook geen aanmaning en is het ineens afgehandeld. Hier zou ik mijn akkoord nog wel voor geven. ( heb ik tot nu toe wel niet gedaan ) maar die 15 euro extra kosten vind ik gewoon schandalig ..


Alvast bedankt en een fijne dag verder!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 feb 2020 13:44

Het staat u vrij om die 15 EUR te betwisten voor de Rechtbank.
Wel eerst checken of in uw arbeidscontract toelating werd gegeven, om met bedrijfswagen te rijden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 20 feb 2020 14:33

En of de collega zijn bedrijfswagen mocht uitlenen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 20 feb 2020 19:00

Beste

Het gebruik van een bedrijfswagen houdt in dat de car policy aanvaard wordt.
In de meeste daarvan is het gebruik van de wagen beperkt tot de medewerker en diegenen die onder zijn dak wonen. Alsmede alle andere chauffeurs indien de werknemer zelf mee rijdt. Waarschijnlijk mocht u niet alleen met deze wagen rijden. Maar het gebruik er van impliceert akkoord met car policy en dus ook met de administratieve afspraken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 25 feb 2020 17:21

Betaal al gauw de boete en die 15€ aan je collega die je z n wagen uitleende (wat van de meeste/alle car policies niet mag). Als het bedrijf er werk van maakt zou dit uitlenen als een grove fout kunnen gezien worden met verregaande gevolgen voor je collega.

Terug naar “Andere”