Wonnen in camper

Didier1958
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonnen in camper

#1 , 11 feb 2020 11:16

Beste,
Met de tijd zouden wij graag lange afstandsreizen willen doen met onze camper.
Zou je mij kunnen uitleggen hoe het zit als men langer dan een jaar in het buitenland zit wat er moet gebeuren met de technische controle van onze camper?
De camper is wel een oldtimer.
M.V.G.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5408

#2 , 11 feb 2020 11:48

Oldtimers moeten in Vlaanderen nu ook regelmatig gekeurd worden. De oudste ten laatste dit jaar of volgend jaar. Ben te lui om de regels op te zoeken. Basisprincipe voorts is dat als je op de keuringsdatum in t buitenland zit dat je daar naar de keuring moet en dan nog eens als je terug in België bent.

Weet dat je met een vervallen keuringsbewijs dé facto niet verzekerd bent. Ttz: je zal bij ongeval in fout je verzekeraar moeten overtuigen dat de niet-keuring niet als oorzaak kan aangewreven worden.

Weet ook dat als je oldtimer “origineel” is (ttz weinig of niets vernieuwd) dat dan de kans dat je ver geraakt klein is. Mijn campertje van 20 jaar oud is vorig jaar volledig gereviseerd (nieuwe remschijven, nieuwe klauwen, alle,bussen vervangen, nieuwe cardans, nieuwe rollagers, etc etc)

Weet ook dat de meeste bijstandsverzekeringen oude wagens niet repatrieren.

k Denk dat ik mocht ik in uw situatie zijn de camper terug op gewone platen zou zetten. Camperverzekeringen zijn niet duur. Dit vereist weliswaar een keuring voor verkoop maar dan krijg je ook een beter zicht op de staat van de wagen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 feb 2020 12:44

Zou je mij kunnen uitleggen hoe het zit als men langer dan een jaar in het buitenland zit wat er moet gebeuren met de technische controle van onze camper?
De camper is wel een oldtimer.
Tijdig laten keuren in het buitenland (ttz: voor einddatum keuring)

En onmiddellijk bij terugkomst

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... rt23quater

§4. Wanneer een voertuig zich in het buitenland, in een lid-Staat van de Europese Unie bevindt, laat de houder het voertuig keuren door een instelling die daartoe door de overheid van het betrokken land erkend is, ten einde de termijn zoals bepaald in artikel 23ter, te eerbiedigen.

In ieder geval, wordt het voertuig wanneer het terug naar België komt, zo vlug mogelijk gekeurd om zijn toestand te regulariseren.



In landen buiten de EU, en voor Vlaanderen buiten de EER, ook laten keuren indien het land een technische keuring vereist.

Reclame

Terug naar “Andere”