Vaak controle door politie

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Vaak controle door politie

#1 , 10 feb 2020 14:32

Beste,

Ik word zeer vaak gestopt voor een controle door de politie.
Nu zou ik graag weten wat ze wel en niet mogen doen.

Soms vragen ze mijn papieren van de auto ID en rijbewijs ik heb daar allemaal geen problemen mee.
Andere keren doorzoeken ze mijn auto helemaal en laten ze de helft op de grond vallen. ik ga hier niet mee akkoord.
mogen ze dit zomaar doen of hebben toestemming nodig van mij?

Ik heb ook vaak gehad dat ze mij uitschelden als het politie in Brussel is maar ook dit vindt ik niet zo erg.
Laatste keer hebben ze een speeksel test genomen die positief was terwijl ik meer dan 10u niet had gerookt.
Dus voor de volgende keer wil ik klaar zijn om tegen te spreken.

Mag ik een speekseltest weigeren?
Mag ik weigeren om mijn papieren te laten zien als ik niks misdaan heb en als ze geen bewijs hebben dat ik iets misdaan heb.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 10 feb 2020 14:57

Je kan een speekseltest weigeren. De reden van weigering moet je niet meedelen aan de politie, maar die zal dan wel een arts oproepen die moet oordelen over de wettigheid van je weigering. Als de arts vaststelt dat de weigering ongegrond is, zal je moeten opdraaien voor de kosten voor de tussenkomst van de geneesheer.

Papieren moet u ten allen tijde tonen.

PS: Als de speekseltest positief was, zit de stof nog nog aan te hoge concentraties in uw lichaam en mag u niet rijden. Niet elk lichaam breekt drugs even snel af, hou daar dus rekening mee.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 feb 2020 15:53

Beste,

Ik word zeer vaak gestopt voor een controle door de politie.
Is er een reden dat ze jou er zoveel uitpikken? Ik rijd zelf nu meer dan 20 jaar met de wagen, doe toch behoorlijk wat kilometers, zowel voor het werk als privé, en ben volgens mij nog maar 3 keer tegen gehouden, telkens bij routine-controles (twee keer papieren controleren, één keer ademtest). Dat kan toch niet dat ik gewoon "veel geluk" had al die jaren?
Mag ik weigeren om mijn papieren te laten zien als ik niks misdaan heb en als ze geen bewijs hebben dat ik iets misdaan heb.
Neen, want dan zou iedereen dit mogen doen bij een routinecontrole. Politieagenten hebben het recht om op zijn minst al uw ID-kaart op te vragen. Geen idee of dit ook geld voor de papieren van de wagen zelf / uw rijbewijs, maar ik vermoed van wel.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2020 16:25

Kijk ook eens hoe je rijd op de baan, hoe je gekleed bent, jongeren met een kap op terwijl ze rijden hebben veel meer kans op controle, te luid muziek, eten of drinken terwijl je rijd etc... dit zijn dingen waar de politie op let.
Als ik werkte deed ik 80 a 90.000km per jaar nu in pensioen nog 35 a 40.000km, er zijn veel jaren dat ik nooit gecontroleerd ben geweest, en als ik controle had was het meestal na 22 uur, de laatste jaren verleden jaar 3 maal alcohol controle, dit jaar nog niks . en denk aan je rijstijl .

De politie mag ten allen tijde de papieren van de wagen vragen, speeksel test zoals al gezegd zijnde
En alles mag je weigeren , dan nemen ze u maar mee naar het bureel, vingerafdrukken en fotos .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 feb 2020 17:46

Mogelijks vroeger al meermaals betrapt op iets illegaals is ook een reden om te worden gecontroleerd. Uw nummerplaat zit immers in hun systeem.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 feb 2020 18:17

Je kan een speekseltest weigeren. De reden van weigering moet je niet meedelen aan de politie, maar die zal dan wel een arts oproepen die moet oordelen over de wettigheid van je weigering. Als de arts vaststelt dat de weigering ongegrond is, zal je moeten opdraaien voor de kosten voor de tussenkomst van de geneesheer.
Niet alleen dat

De bestraffing bij weigering alcohol- of drugtest is even hoog ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 1-t4hs5bis

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 feb 2020 18:24

Politieagenten hebben het recht om op zijn minst al uw ID-kaart op te vragen. Geen idee of dit ook geld voor de papieren van de wagen zelf / uw rijbewijs, maar ik vermoed van wel.
Uiteraard
Voor auto zijn verzekering, inschrijving, keuring, gelijkvormigheidsattest / CoC allemaal verplichte boorddocumenten
Rijbewijs verplicht bij te hebben voor de bestuurder
ID kaart verplicht vanaf 15 jaar op de openbare weg

Kunnen dus allemaal gevraagd worden door politie bij routinecontrole


Vermoeden druggebruik, zeker indien nog eens bevestigd door speekseltest, kan zeker leiden tot doorzoeking voertuig (en persoon)


Bij gerichte acties (bvb tegen inbraken) wordt voertuig ook doorzocht - maar wordt de rest mogelijk niet allemaal gevraagd.

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 10 feb 2020 21:08

Eens lezen : Wet politieambt

Afdeling 5. [1 - Identiteitscontrole]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2018-03-21/21, art. 17, 038; Inwerkingtreding : 25-05-2018>


Art. 34.§ 1. De politieambtenaren controleren de identiteit van ieder persoon wiens vrijheid wordt benomen of die [1 een feit strafbaar met een administratieve of strafrechtelijke sanctie]1 heeft gepleegd.
Zij kunnen eveneens de identiteit controleren van ieder persoon indien zij, op grond van zijn gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat hij wordt opgespoord, dat hij heeft gepoogd of zich voorbereidt om een misdrijf te plegen of dat hij de openbare orde zou kunnen verstoren of heeft verstoord.
§ 2. Overeenkomstig de richtlijnen en onder de verantwoordelijkheid van een officier van bestuurlijke politie, kunnen (de politieambtenaren) eveneens de identiteit controleren van ieder persoon die een plaats wenst te betreden die het voorwerp is van een bedreiging in de zin van artikel 28, § 1, 3° en 4°. <W 1998-12-07/31, art. 186, 005; Inwerkingtreding : 01-01-2001>
§ 3. Teneinde de openbare veiligheid te handhaven of de naleving te verzekeren van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, kunnen de overheden van bestuurlijke politie, binnen de perken van hun bevoegdheden, identiteitscontroles voorschrijven, uit te voeren door de politiediensten in de omstandigheden die deze overheden bepalen.
§ 4. De identiteitsstukken die aan de politieambtenaar overhandigd worden, mogen slechts ingehouden worden gedurende de voor de verificatie van de identiteit noodzakelijke tijd en moeten daarna onmiddellijk aan de betrokkene worden teruggegeven.
Indien de persoon waarvan sprake in voorgaande paragrafen weigert of in de onmogelijkheid verkeert het bewijs te leveren van zijn identiteit, alsook indien zijn identiteit twijfelachtig is, mag hij worden opgehouden gedurende de voor de verificatie van zijn identiteit noodzakelijke tijd.
De mogelijkheid moet hem worden geboden zijn identiteit te bewijzen op eender welke wijze.
In geen geval mag de betrokkene te dien einde langer dan twaalf uur worden opgehouden.
(Indien de vrijheidsberoving geschiedt met het oog op het verifiëren van de identiteit, maakt de politieambtenaar die deze verrichting doet, daarvan melding in het register van de vrijheidsberovingen.) <W 2007-04-25/38, art. 60, 018; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
----------
(1)<W 2016-04-21/06, art. 10, 034; Inwerkingtreding : 09-05-2016 (overgangsbepalingen art. 92 en 93)>

Afdeling 6. [1 - Bescherming tegen publieke nieuwsgierigheid]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2018-03-21/21, art. 18, 038; Inwerkingtreding : 25-05-2018>

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 feb 2020 09:37

Beste,

Ik word zeer vaak gestopt voor een controle door de politie.
Is er een reden dat ze jou er zoveel uitpikken? Ik rijd zelf nu meer dan 20 jaar met de wagen, doe toch behoorlijk wat kilometers, zowel voor het werk als privé, en ben volgens mij nog maar 3 keer tegen gehouden, telkens bij routine-controles (twee keer papieren controleren, één keer ademtest). Dat kan toch niet dat ik gewoon "veel geluk" had al die jaren?
Mag ik weigeren om mijn papieren te laten zien als ik niks misdaan heb en als ze geen bewijs hebben dat ik iets misdaan heb.
Neen, want dan zou iedereen dit mogen doen bij een routinecontrole. Politieagenten hebben het recht om op zijn minst al uw ID-kaart op te vragen. Geen idee of dit ook geld voor de papieren van de wagen zelf / uw rijbewijs, maar ik vermoed van wel.
Ik woonde vroeger in een slechte buurt en ging om met verkeerde mensen kan het door dat zijn?
Maar ik praat hier niet over normale routinecontroles.
Ik word aan de kant gezet door een politie wagen of door een skoda RS ik maak ook veel controles mee maar dan vragen ze gewoon papieren en alchohol test. geen vragen zoals "wat doe je hier"

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 feb 2020 09:40

Kijk ook eens hoe je rijd op de baan, hoe je gekleed bent, jongeren met een kap op terwijl ze rijden hebben veel meer kans op controle, te luid muziek, eten of drinken terwijl je rijd etc... dit zijn dingen waar de politie op let.
Als ik werkte deed ik 80 a 90.000km per jaar nu in pensioen nog 35 a 40.000km, er zijn veel jaren dat ik nooit gecontroleerd ben geweest, en als ik controle had was het meestal na 22 uur, de laatste jaren verleden jaar 3 maal alcohol controle, dit jaar nog niks . en denk aan je rijstijl .

De politie mag ten allen tijde de papieren van de wagen vragen, speeksel test zoals al gezegd zijnde
En alles mag je weigeren , dan nemen ze u maar mee naar het bureel, vingerafdrukken en fotos .
Ik probeer zo correct mogelijk te rijden, ik krijg nooit de reden waarom ik gestopt wordt. "te snel gereden", "pinker niet aangedaan" er moet een reden zijn waarom ze mij stoppen.
Als je zoveel rijdt dan ben je vaak op snelweg maar ik wordt altijd in stad gestopt bijna nooit op snelweg.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 feb 2020 09:43

Politieagenten hebben het recht om op zijn minst al uw ID-kaart op te vragen. Geen idee of dit ook geld voor de papieren van de wagen zelf / uw rijbewijs, maar ik vermoed van wel.
Uiteraard
Voor auto zijn verzekering, inschrijving, keuring, gelijkvormigheidsattest / CoC allemaal verplichte boorddocumenten
Rijbewijs verplicht bij te hebben voor de bestuurder
ID kaart verplicht vanaf 15 jaar op de openbare weg

Kunnen dus allemaal gevraagd worden door politie bij routinecontrole


Vermoeden druggebruik, zeker indien nog eens bevestigd door speekseltest, kan zeker leiden tot doorzoeking voertuig (en persoon)


Bij gerichte acties (bvb tegen inbraken) wordt voertuig ook doorzocht - maar wordt de rest mogelijk niet allemaal gevraagd.
Ik ben wel betrapt met wiet maar niet achter stuur (behalve die speekseltest dan) dit kan toch niet de reden zijn?
ik heb nooit nergens ingebroken en ben ook niet van plan om dit te doen.
Het is echt jammer hoe ze je behandelen omdat je een joint rookt..

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 feb 2020 09:45

Mogelijks vroeger al meermaals betrapt op iets illegaals is ook een reden om te worden gecontroleerd. Uw nummerplaat zit immers in hun systeem.
Dit kan wel, ik heb ook opgemerkt dat ze mij bijna nooit stoppen als mijn vriendin naast me zit.
Bedankt voor alle info, ik mag helaas niks weigeren zie ik

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#13 , 11 feb 2020 09:51

Als ze je echt zoveel tegen houden, moet het toch zijn dat uw nummerplaat gemarkeerd staat, hoor. Dat is echt geen toeval. Waarom dit dan het geval is, daar heeft iedereen hier het raden naar...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Issued
Berichten: 1227

#14 , 11 feb 2020 10:29

Hoe lang geleden bent u betrapt met die verdovende middelen en die speekseltest? Als dit minder dan een jaar is, is het logisch dat de politie je in het oog houdt.
Je hing vroeger ook rond met de verkeerde types zeg je.
Dan heb je al 1 (betrapt met cannabis) + 1 (positieve speekseltest) + 1 (gekend in het "verkeerde milieu") = 3 redenen om je te controleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 11 feb 2020 12:25

Ik woonde vroeger in een slechte buurt en ging om met verkeerde mensen kan het door dat zijn?
Kan zeker
Als je bekend / berucht geraakt bent bij de politie in de buurt


Uiterlijk matchen met stereotypen die vaker met de politie "in contact" komen zal ook effect hebben
Uiterlijk / afkomst / auto / kledingstijl / ...

Mogelijk heb je zo'n stereotype alweer extra bevestigd met die positieve drugtest .


Vergelijk het met de Winter-BOB campagne:
Controleert men iedereen, wordt 1,6% bestuurders betrapt , amper nog de moeite van de controle waard.
Gerichte controles komen echter aan veel hogere percentages overtreders , 1 op 4 ... en méér is niet ongewoon :!:
Het loont dus om controles te richten op een doelgroep.
En dat weet men bij politie ook natuurlijk.

Terug naar “Andere”