Mag een straat volledig afgesloten worden in de nabijheid van een school ?

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

Re: Mag een straat volledig afgesloten worden in de nabijheid van een school ?

#16 , 02 feb 2020 00:05

Marcus’

Punt is hier niet bevoegdheid mobiliteit. Wel beroep tegen een beslissing van een ondergeschikt bestuur.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 02 feb 2020 08:25

Basejumper,

Je hebt gelijk als je wil er een procedurekwestie van wil maken. In deze raad ik je ten zeerste aan om in de link van je collega de rubriek na te lezen over de termijn waarbinnen een klacht moet ingeleid worden.

Misschien ook eens lezen:
https://www.vlaanderen.be/klachten-over-gemeenten

Ik had het hier niet over hoger beroep instellen, maar over dossier voorleggen en info vragen. Aftasten of je je gelijk kan halen of niet.

Dat is een hemelsbreed verschil.

Ik raad TS aan om zich toch eerst goed te informeren vooraleer een beroep in te stellen.

Ik vind het persoonlijk zeer jammer dat er mensen op dit forum zijn die altijd maar willen procederen.

Denk er altijd aan, je moet ook nog in die buurt kunnen blijven wonen.

Kort samen gevat, mij gaat het niet om een klachtenprocedure maar over een aftoetsen.

In mijn jarenlange carrière als ambtenaar heb ik heel wat zeer ingewikkelde en moeilijke problemen opgelost buiten de rechtbank.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

VIC11
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 feb 2020 12:39

Ik dan jullie allemaal voor uw reacties.
Voor alle duidelijkheid gaat het hier over een schoolstraat (volgens de communicatie van de gemeente) die eigenlijk geen Schoolstraat is (volgens een mondelinge communicatie van de gemeente). Voorlopig is ook nog steeds een proefopstelling.
Op basis van uw inputs denk ik dat de meest pragmatische aanpak in dit stadium de volgende is :
1. als bewoners samen optreden
2. de gemeente proberen terug tot reden te brengen (hetgeen zij willen doen is inderdaad "buiten proportie").
3. een advocaat inschakelen die ons kan begeleiden en onze belangen verdedigen

Kent iemand een advocaat die ons hier zou kunnen mee helpen ? Liefst van de regio Vlaams-Brabant (oostkant) ?

Alvast bedankt

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 02 feb 2020 15:32

Minister Peeters is bevoegd voor mobiliteit.
En dus niet voor binnenlands bestuur, waar de vraagsteller moet zijn met klachten over een beslissing van CBS of gemeenteraad.

En neen, kabinet Peeters gaat zich niet mengen in interne gemeentelijke aangelegenheden of er over oordelen ... heeft er mogelijk zelfs subsidies in gestoken !

Vraagsteller kan daar enkel zijn tijd aan verdoen, en mogelijk buiten de klachtenperiode van 30 dagen geraken

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 02 feb 2020 15:42

Je hebt gelijk als je wil er een procedurekwestie van wil maken.
De klachtenprocedure stipt volgen -en zeker de termijnen respecteren- is de enige manier om een beslissing van de gemeente aan te vechten.

Of men moet de beslissing ongedaan proberen te maken via gemeenteraad, maar ze is daar of in CBS door een meerderheid beslist, dus dat is vnl theoretisch.

Kort samen gevat, mij gaat het niet om een klachtenprocedure maar over een aftoetsen.
Met "aftoetsen" zal vraagsteller niets bereiken.
Maar best mogelijk wél de bezwaartermijn zien passeren ...


Vraag is beantwoord:

JA, de gemeente màg dit doen.
Er valt dus niets meer "af te toetsen".

Als men er niet mee akkoord is: of bezwaarprocedure, of op politiek niveau aanpakken

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 02 feb 2020 16:43

De cruciale vraag wanneer werd de beslissing getroffen waartegen u bezwaar wenst in te leiden? Gaat het om een beslissing van de gemeenteraad, dan wel een beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

VIC11
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 feb 2020 16:58

Uw vraag is : gaat het om een beslissing van de gemeenteraad, dan wel een beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen?
Is inderdaad een cruciale vraag.
Het is nu nog steeds een "proefopstelling" ; deze werd door de mobiliteitsraad beslist, noch de gemeenteraad, noch het college heeft zich hierover uitgesproken.

Maar u weet hoe het gaat hé... zij gaan voor een proefopstelling, de fietsersbond vindt dit zeer goed omdat het in lijn is met zijn dogmatische visie van hoe de wereld moet draaien, en wat een proefopstelling was wordt dan zeer snel een definitieve oplossing, zonder daar even te blijven bij stil staan en zonder objectieve en intellectueel eerlijke analyse van de situatie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#23 , 02 feb 2020 17:16

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik had al zo een vermoeden. Als ik u goed lees, dan is er nog geen beslissing en is er nog geen grond voor een hoger beroep. Het aftoetsen krijgt dan ook zijn volle betekenis. Jullie kunnen best eens een bespreking plannen met de plaatselijk MoRa en de bevoegde schepen.
Dus laat u zeker niet op kosten jagen.

Verontschuldigingen van het juridisch forum zijn dan ook aan de orde.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#24 , 02 feb 2020 18:20

Het juridisch forum creëert een platform voor individuele leden om advies te vragen en te voorzien. Advies verstrekt door leden wordt niet verstrekt 'in naam van' het juridisch forum. Het juridisch forum hoeft zich in dezen dus niet te verontschuldigen.

Overigens kan advies maar enkel verleend worden op basis van de verstrekt informatie en moeten er steeds assumpties gemaakt worden. Als deze assumpties door latere toevoegingen incorrect blijken, is er geen sprake van een fout waarvoor verontschuldigingen vereist zijn.

Discussies tussen leden kunnen best onderling geregeld worden door middel van een persoonlijk bericht. Dat geldt ook voor excuses tussen leden onderling.

Ik sluit dit onderwerp af. Het staat TS vrij een nieuw onderwerp op te starten indien er wijzigingen zijn of nieuwe gebeurtenissen zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#25 , 03 feb 2020 07:50

Het is nu nog steeds een "proefopstelling" ; deze werd door de mobiliteitsraad beslist, noch de gemeenteraad, noch het college heeft zich hierover uitgesproken.
Kan niet
Moet door minstens CBS bekrachtigd zijn

Als u de beslissing niet aanvecht, zal u het naderhand ook niet kunnen als het plots geen "proefopstelling" meer is.
Dan is de beslissing al definitief ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 03 feb 2020 07:53

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik had al zo een vermoeden. Als ik u goed lees, dan is er nog geen beslissing en is er nog geen grond voor een hoger beroep. Het aftoetsen krijgt dan ook zijn volle betekenis.
Uw "advies" betekent dat de bewoners er alvast 1 mogelijke manier om dit weg te krijgen met de vuilkar meegeven ...

Als de borden er staan, IS er een beslissing CBS of gemeenteraad
Geen bezwaar conform wettelijke regeling: kans voorbij ...

Terug naar “Andere”