Buren overlast

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Buren overlast

#1 , 24 jan 2020 08:32

Beste lezers,

sedert enkele weken zijn wij ingetrokken in een nieuwe woonst (app) gelegen in de stad. Reeds verscheidene nachten is onze rust verstoort door onze buren (huurders). Blijkbaar jonge gasten die aan de drank en drugs zitten. Ze staan te roepen tieren en brullen uit de ramen aan de voor en achterkant. De politie is hier al enkele nachten komen optreden, maar de overlast blijft duren. Een raam aan de achterkant geeft rechtstreeks uit op ons terras (erfdienstbaarheid van zicht en licht verkregen door verjaring). Blijkbaar heeft men nu ook al via het raam toegang verschaft tot ons terras en vernielingen aangebracht (gebroken terrastegels).

Dit gaat nu uiteraard verder dan alleen maar wat nachtlawaai. Wij beginnen ons ook onveilig te voelen.

Ik heb de huurders nooit aangesproken over hun gedrag (lijkt me niet het beste plan aangezien die sowieso niet voor rede vatbaar zijn).

Wat kan ik ondernemen om dit te doen stoppen?

Ik ga uiteraard klacht neerleggen bij de politie. Ook zou ik de eigenaar willen aanschrijven over het gedrag van zijn huurders.

Kan ik verder nog iets ondernemen?

thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 24 jan 2020 08:59

Sommige gemeenten hebben specifieke reglementeringen met betrekking tot de zondagsrust en tot burenlawaai, zoals lawaaihinder veroorzaakt door grasmaaiers en dergelijke. Aangezien dit echter geregeld is op gemeentelijk niveau kan je het best kort even contact opnemen met de politie op het nummer 101 om te kijken wat de situatie is in jouw gemeente.
Zeker wat betreft nachtlawaai (= alle lawaai dat hoorbaar is op de openbare weg tussen 22.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's morgens) kan je steeds terecht bij de politie op het nummer 101. Net zoals bij de horeca kunnen zij auditieve vaststellingen doen en een proces-verbaal opstellen bij vastgestelde overlast.
Indien je last hebt van het lawaai van de buren, dan helpt het vaak om eerst met elkaar te praten voor je de politie belt. Misschien is jouw buur zich er niet eens van bewust dat hij/zij anderen hindert. Als communiceren met uw buren moeilijk gaat, kan je eventueel de hulp van de Dienst Burenbemiddeling inschakelen van jouw gemeente of stad.
Helpt dit niet, dan kan je de overlast melden bij het wijkcommissariaat in jouw buurt of bij de interventiedienst (101) buiten de kantooruren.
Bron:Jureca

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 26 jan 2020 11:15

Overlast is niet beperkt tussen 22 en 05 uur of soms 06 uur al naargelang gemeentelijk reglement.
Kan op elk moment van de dag worden vastgesteld daarom 'overlast'. Het andere is nachtlawaai en als het muziek is aan nog strengere regels (maar ook hogere straffen) onderhevig.
Best rechtstreeks met de lokale politiezone bellen. 101 is overal per arrondissement en binnen komt bij federale politie die dan lokale politie ter plaatse sturen.
Soms is er een specifiek oproepnummer vb 080012312

Reclame

Terug naar “Andere”