Tonen van identiteitskaart verplicht? Moet ik fouilleren toelaten?

Teirlinck
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tonen van identiteitskaart verplicht? Moet ik fouilleren toelaten?

#1 , 23 jan 2020 05:10

Op dit forum heb ik al discussies gelezen, maar ik heb nergens een sluitend antwoord gevonden.

Op de website magdapolitie.be (gesubsidieerd door Vlaamse Overheid i.s.m. Politiezone Antwerpen) vond ik enkele interessante stellingen en ik heb bij elke stelling mijn bedenkingen:
"Niemand kan je verplichten om vragen te beantwoorden";
"De politie mag je auto doorzoeken als ze denkt dat je de wet overtreedt of wilt overtreden";
"De politie mag je identiteitskaart controleren als ze hier een geldige reden voor heeft.";
"De politie mag je alleen fouilleren als ze een geldige reden heeft. Voorbeelden: je wordt aangehouden, de politie denkt dat je een bedreiging vormt of je hebt bewijsmateriaal van een misdrijf op zak."

Op dit forum heb ik al enkele berichten gelezen, die bovenstaande stellingen tegenspreken.

Ik heb nog nooit tegengewerkt bij een politiecontrole, dit lijkt me onnodig en kinderachtig. Toch, vind ik de manier waarop politie omgaat met controles soms bedenkelijk.
Laatst werd ik zeer arrogant stopgezet. Terwijl de ene politieagent mijn identiteitskaart en boorddocumenten vroeg, was de andere agent mijn achterbank aan het controleren en daarna deed hij mijn koffer open.

Toen heb ik er niets op gezegd, maar het voelde niet goed. Dit leek machtsmisbruik. Zonder vragen mijn deur en koffer opendoen. Identiteitskaart verplicht tonen. Ik voelde me als een crimineel. Niet per se door het moeten tonen van documenten, maar eerder door de benadering en toon van de agenten.

Ja, politie mag controleren. Moeten is zelfs een beter woord, maar als er niets verdacht is, waarom moet er dan overgegaan worden tot identificatie, controle van voertuig etc.

Het concept van "vrij persoon" is heel subjectief, maar is wel fundamenteel. Neen, ik wil niet eender waar, eender wanneer gefouilleerd worden. Ik moet mij niet overal en altijd identificeren. Maar toch wordt dit verwacht. Dus moet ik het dan toch wel, of toch weer niet?

Oké, lastig doen tegen de politie zal je dag niet goed maken of in je voordeel werken, maar zonder enige reden mij moeten identificeren en auto of lichaam laten controleren lijkt me ook niet ok. Zij vallen mij dan ook onnodig lastig.

Mag ik dus weigeren mijn auto te laten controleren nadat ik gevraagd heb of ik verdacht word van een misdrijf? Mag ik weigeren mij te identificeren via mijn I.D.? Mag ik weigeren me te laten fouilleren?

Ik impliceer hierbij niet dat ik dit zal doen, maar ik wil wel mijn rechten kennen. (Als ik voel dat er inbreuk gemaakt wordt op mijn rechten, dat ik de politie kan aanspreken en bewijsmateriaal kan vinden.) Want ja, de politie doet goede dingen, maar dat wil niet zeggen dat er geen rotte appels tussen hen zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2020 07:44

Beetje rare vragen.
De politie doet soms gerichte controles op inbrekers, en dan houden ze veel wagens tegen en vragen je boord papieren een ook vragen ze om je koffer open te doen.

Ik kan me niet indenken dat je zulks kan weigeren.

De politie heeft wel altijd een geldige reden om personen te controleren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

D0gD0g

#3 , 23 jan 2020 08:23

Beetje rare vragen.
De politie doet soms gerichte controles op inbrekers, en dan houden ze veel wagens tegen en vragen je boord papieren een ook vragen ze om je koffer open te doen.

Vragen om koffer open te doen, is correct.
Ongevraagd uw wagen openen achteraan, om in uw wagen op de achterbank te snollen is niet correct. Dat moet men ook vragen.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 23 jan 2020 18:06

Ongevraagd uw wagen openen achteraan, om in uw wagen op de achterbank te snollen is niet correct. Dat moet men ook vragen
Dat moet niet, is wel hoffelijk om het te vragen, maar is niet verplicht.

De politie mag conform de wpa
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_ ... _name=wet
Hierbij is de belangrijkste
Bij ‘verdachte handelingen’ : indien de politieambtenaar op basis van gedragingen, materiële aanwijzingen of omstandigheden van tijd en plaats redelijke gronden heeft om te vermoeden dat de persoon wordt opgespoord, heeft gepoogd of zich voorbereid om een misdrijf te plegen of de openbare orde heeft verstoord of zou kunnen verstoren
Als een wijk geplaagd wordt door inbraken, heeft men dus reden om wagens te controleren.
Als een wijk problemen heeft met jonge dealers, heeft men reden om te controleren.
Als men wilt kan men altijd wel een reden geven. "Toen we zijn richting uitkeken, draaide hij zich om" is al genoeg om verdacht te zijn.

Zoals ergens op dit forum te vinden:
Politieinspecteur dient zijn actie te kunnen verantwoorden aan zijn oversten.
Dus dient niet ter plaatse enige reden van optreden te geven aan betrokkene.
Ter plaatse weigeren of de reden eisen gaat inderdaad niets opleveren. Als u klachten hebt dient u zich te wenden tot intern toezicht of comité p.

Terug naar “Andere”