Mag ik parkeren voor mijn garage op servitude parking/weg?

duupjevraagtraad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mag ik parkeren voor mijn garage op servitude parking/weg?

#1 , 17 dec 2019 13:22

Beste,

Ik huur een magazijn, maar om dat magazijn te bereiken moet ik over het plein/parking van de buurman rijden.
Elke vierkante meter voor het magazijn is eigendom van de buur.
Hij geeft mij servitude, en ik parkeer mijn vrachtwagens vaak voor de poort.
Dit doe ik al jaren en dit hindert niemand.
Nu vraagt die buurman plots huur om voor de inrit van het magazijn te mogen parkeren.
Kan hij dat? Hijzelf moet mij doorgang verschaffen, niemand anders kan of mag er staan omdat ze mijn inrit dan blokkeren.

Pittig detail, hij vraagt dit nu omdat de parking werd heraangelegd en mijn huisbaas naar zijn mening, zijn deel niet volledig heeft betaald.
Dit terwijl mijn huisbaas eigenlijk niet verplicht was in de kosten te delen, en ze een compromis hebben bekomen met hun advocaat.
Mijn huisbaas heeft dit bedrag dan ook betaald, maar de buur is nog niet tevreden.
Nu schuift hij letterlijk de rekening door aan mij, wanneer deze "schuld" is afbetaald mag ik terug vrij parkeren.
Dit schrijft hij zwart op wit in een email.
Daarenboven mag heel de buurt er vrij parkeren (staat ook in zijn mail), alleen ik moet er voor betalen.

Kan iemand mij hier duidelijkheid in schaffen van wat mijn eventuele plichten hierin zijn en die van mijn buur?
Mag ik voor mijn poort parkeren?
Kan hij huurgeld vragen voor een "parkeerplek" welke eigenlijk een doorgang is?

Alvast Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 17 dec 2019 13:36

Wegcode ivm parkeren voor "inrij" (waaronder poort hoort):
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
M.a.w. de wegcode zegt dat het verboden is tenzij de nummerplaat leesbaar is aangebracht. De wegcode zegt NIET dat u er sowieso mag parkeren als u uw nummerplaat aanbrengt: dan gelden alle andere regels en verplichtingen ivm parkeren. Je mag bvb niet parkeren voor je garagepoort als de weg er opgedeeld is in verschillende rijstroken of als er een gele onderbroken streep is aangebracht.

Hij "geeft jou servitude". Wat staat daarvan op papier ? Staat dit in de akte beschreven ? En hoe ?

Mij lijkt het me wel ergens logisch dat de buurman MAG (en niet "moet") een vergoeding vragen voor gebruik* van zijn eigendom. Voor zover ik kan inschatten mag hij ook zelf bepalen aan wie hij wel of niet een vergoeding vraagt, zolang dit wettelijk toegelaten is (bvb onderscheid op basis van geslacht, geaardheid, ras, ... mag natuurlijk niet).

* gebruik als SERVITUDE valt hier uiteraard buiten. Ik vermoed echter dat die servitude enkel gaat over doorgang naar uw poort, en daar valt parkeren niet onder natuurlijk
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 dec 2019 13:55

Hij moet overweg over zijn grond verschaffen om aan uw gehuurd pand te geraken.

Uw buurman hoeft u geen parkeerplaats te verschaffen, ttz hoeft u geen gedurig gebruik van zijn grond toelaten omdat het er een erfdienstbaarheid op rust om tot aan uw garage te geraken.

Hij kan zelf van die oppervlakte gebruik maken, als hij u doorgang verschaft wanneer nodig.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 dec 2019 14:02

Wegcode ivm parkeren voor "inrij" (waaronder poort hoort):

* gebruik als SERVITUDE valt hier uiteraard buiten. Ik vermoed echter dat die servitude enkel gaat over doorgang naar uw poort, en daar valt parkeren niet onder natuurlijk
Wegcode gaat uiteraard enkel om voertuigen die op de openbare weg geparkeerd staan.
Voor wat nu de parking is dus.

Enfin, aangezien er niet bepaald is wat de openbare weg is,
en deze parking ook niet afgesloten lijkt te zijn voor onbevoegden, de eigenaar anderen toelaat er te parkeren
kan een rechter het probleemloos een deel van de openbare weg vinden ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 dec 2019 15:35

Staat er in uw huurovereenkomst iets over dat parkeren voor de poort?

CityBird
Berichten: 794

#6 , 17 dec 2019 15:56

Nu vraagt die buurman plots huur om voor de inrit van het magazijn te mogen parkeren.
Om huur te vragen moet er een huurovereenkomst bestaan. Dus nee, deze persoon mag geen huur vragen.
Mag ik voor mijn poort parkeren?
Nee, tenzij dit deel uitmaakt van een verhuurovereenkomt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 dec 2019 20:15

Staat die servitude beschreven in een notariële akte of is dat mondelings overeengekomen met die buur?

duupjevraagtraad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 dec 2019 13:49

Bedankt voor de vele reacties!

Wat ik uit jullie antwoorden kan afleiden blijft wel een beetje dubbel natuurlijk.

Ik heb toelating van mijn huisbaas om voor de poort te parkeren, maar ja dat is niet zijn eigendom.
Dus nee, toelating van de eigenaar heb ik niet.
Er wordt wel al 15jaar geen probleem van gemaakt.
Nu wel!

Ik heb geen huurovereenkomst met de eigenaar van het plein.
Dus technisch gezien kan hij mij dat niet aanrekenen lijkt mij. (dit lees ik ook één van jullie reacties)
Anderzijds mag ik er volgens jullie wettelijk niet parkeren, maar iemand anders ook niet.
Dan stel ik mij terug de vraag of hij mij huur kan vragen voor een parkeerplaats waar je wettelijk niet mag parkeren.
Het is dus feitelijk geen parkeerplaats!
Ik ben dus "in overtreding" wanneer ik er wel parkeer, kan hij mij dan bijvoorbeeld laten wegslepen?
Het is zijn grond, maar niet zijn poort. Dus hij heeft geen hinder, eerder een moreel probleem met het feit dat ik daar sta...
Mijn huisbaas gaat alvast geen klacht neerleggen dat ik wel voor de poort sta.
Kan de eigenaar mij dan eigenlijk iets weerleggen? Verplichten om wel te betalen?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

duupjevraagtraad
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 dec 2019 13:54

Bij mijn weten staat in de akte beschreven dat de wegenis die van de straat naar het achtergelegen plein met aanpalende magazijn een servitudeweg is.
Of het plein ook deel uitmaakt van die servitudeweg weet ik niet met zekerheid.
Indien dit niet het geval is kan niemand zijn magazijn of garagebox (die zijn er ook) bereiken zonder een helikopter.

CityBird
Berichten: 794

#10 , 18 dec 2019 14:26

Kan de eigenaar mij dan eigenlijk iets weerleggen? Verplichten om wel te betalen?
De eigenaar kan je niet verplichten om te betalen, er is immers geen huurovereenkomst en dus ook geen huurbedrag. Wat de eigenaar wel kan is naar de rechtbank stappen om te vragen om daar niet meer te parkeren. Wat de uitspraak gaat zijn is heel moeilijk te voorspellen en hangt bovendien af van de exacte bewoordingen in de akte.

Sirkii
Berichten: 5410

#11 , 18 dec 2019 15:36

TS resumeert dat je wettelijk niet op een servitudeweg mag parkeren. Dit is niet correct: de eigenaar mag er wel degelijk parkeren doch de gebruikers niet: zij hebben enkel recht van overgang. Het staat de eigenaar vrij je al dan niet tegen betaling toelating tot parkeren op zijn grond te geven. Het gevraagde huurgeld moet natuurlijk maximaal marktconform zijn.

CityBird
Berichten: 794

#12 , 18 dec 2019 17:13

Het staat de eigenaar vrij je al dan niet tegen betaling toelating tot parkeren op zijn grond te geven. Het gevraagde huurgeld moet natuurlijk maximaal marktconform zijn.
Dus als iemand op mijn braakliggend stuk grond naast mijn woning komt staan, stuur ik die gewoon een rekening met parkeerkosten?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 18 dec 2019 23:44

Dus als iemand op mijn braakliggend stuk grond naast mijn woning komt staan, stuur ik die gewoon een rekening met parkeerkosten?
Heeft niets met de situatie van de vraagsteller te maken.

Vraagsteller heeft recht van overweg naar de garage die hij huurt, meer niet
Dus géén recht om op de parking / voorheen servitudeweg voor zijn huurgarage te parkeren

Terug naar “Andere”