Vrijspraak maar dagvaardingskosten

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Vrijspraak maar dagvaardingskosten

#1 , 05 nov 2019 00:20

Hallo,

Onlangs werd ik door de politierechtbank gedagvaard omdat ik een parkeerboete wilde aanvechten. Ik werd hiervoor ter plaatse vrijgesproken voor de feiten, maar moet wel de gerechtskosten betalen. Kan ik bij mij gemeente die kosten terugvorderen wegens het onterecht uitschrijven van die parkeerboete?

Mvg,

Luka

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2019 09:37

Bij een vrijspraak worden de kosten normaal ten laste gelegd van de Staat.
Het is niet normaal dat u, als u vrijgesproken werd, de gerechtskosten moet betalen.
U kan enkel hiertegen in beroep gaan. U kan die kosten niet terugvorderen van de gemeente.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 nov 2019 12:13

Onlangs werd ik door de politierechtbank gedagvaard omdat ik een parkeerboete wilde aanvechten.
Gewoon PV of GAS-PV ?

Ik werd hiervoor ter plaatse vrijgesproken voor de feiten, maar moet wel de gerechtskosten betalen.
Wat staat er precies in vonnis :?:

Is het vrijspraak :?:

of opschorting van straf (daar is er geen straf, wél de onkosten)

Reclame

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2019 20:23

Beste,

De politierechter zei "Ik veroordeel u niet voor de feiten ( Gasboete voor parkeren 105 euro)), maar u krijgt binnenkort een factuur voor de gerechtskosten".( 79 euro). Ik kreeg geen papieren mee.

Mvg,

Terug naar “Andere”