Politie negeert C3 bord

kakafonie
Topic Starter
Berichten: 16

Politie negeert C3 bord

#1 , 01 nov 2019 11:30

Beste,

in mijn woonplaats hangt er op een gegeven ogenblik een C3 bord met de melding dat het verboden toegang is tussen 11 en 18 uur voor alle verkeer, uitgezonderd taxi's, fietsers, vergunninghouders en lijnbussen.

Nu zie ik daar echter regelmatig politievoertuigen doorrijden. Mag dit wel? Een politievoertuig is toch enkel prioritair met zwaailichten en sirene?
Ik kan er nog inkomen dat ze er mogen doorrijden indien er een reden is (bv ongeluk, diefstal of iets anders in die straat), maar er gewoon eens doorrijden omdat het een kortere weg is of om eens te kijken of alles ok is (zonder echte specifieke reden) lijkt me nogal bizar?

Of is een politievoertuig per definitie een vergunninghouder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 01 nov 2019 11:58

Het is de gemeente waar het bord staat die beslist wie een vergunning krijgt. Het is de politie die voor de gemeente werkt. M.a.w politie=vergunninghouder.
Bijkomend moet de politie altijd nazicht/patrouille kunnen uitvoeren.
Dus ja, de politie mag het bord negeren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 nov 2019 15:39

in mijn woonplaats hangt er op een gegeven ogenblik een C3 bord met de melding dat het verboden toegang is tussen 11 en 18 uur voor alle verkeer, uitgezonderd taxi's, fietsers, vergunninghouders en lijnbussen.
U woont in Lier ?

De politie heeft een vergunning gekregen

Of is een politievoertuig per definitie een vergunninghouder?
De "vergunninghouder is iets dat lokale besturen uitgevonden hebben om volledig arbitrair mensen ergens toe te laten waar anderen geen of maar beperkte toegang krijgen.

Er is geen beperking in wat onder een C3 mag hangen als beperking, en je ziet hoe wegbeheerders daar mee omgaan.
Op jaagpaden hangt er intussen een halve gazet onder, idem in Lier ...

In Lier was de meerderheid van de doorgangskaarten voor de Grote Markt onwettig uitgereikt: aan mensen die daar wettelijk géén recht op hadden.

Met de plaatsing van C3 en de "uitvinding" van de vergunninghouder, kan plots àlles ...

Reclame

Terug naar “Andere”