Juridische gevolgen voor bestellen online cannabis CBD zaad

123Mark
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Juridische gevolgen voor bestellen online cannabis CBD zaad

#1 , 30 okt 2019 11:02

Hallo,

Ik ben Mark en ik heb onlangs cannabis zaden bestelt (CBD zaden) voor een jarige vriend van me. Hij wilde graag komend seizoen eens een CBD plantje in zijn tuin zetten omdat er in Belgie een (vaag) gedoogbeleid is van één plant per huishouden.

Het is nogal een grijze zone, CBD is niet illegaal maar de plant wel, maar je mag wel één plant kweken. De zaden zijn, geloof ik, niet illegaal tenzij je ze ontkiemt.

Ik was er dus heel gerust in om die bestelling te plaatsen omdat je ook gewoon kan betalen met credit card e.d.

Het duurde 10 dagen voordat ik mijn het pakket kreeg. Op de track and trace was er niet bijzonders te zien.

Toen ik de bestelling uiteindelijk kreeg en deze wilde openen, zag ik dat er van boven een witte sticker was en in het rood stond er "Douane: opsporing en recherche". Toen ik de sticker verwijderde zag ik dat ze het pakje geopend hadden (was gewoon briefenveloppe).

Maar de zaden zaten er wel gewoon in, dus de bestelling was compleet. Voor de rest was er geen begeleidend schrijven bij om te vertellen waarom het pakje geopend werd.

Dus mijn vraag is: wat betekent dit? Waarom sturen ze de zaden gewoon door terwijl ze toch we gezien moeten hebben dat het zaden waren (ze waren ingepakt in een visuele folder vol fotos van cannabisplanten). Betekent dit dat het totaal geen probleem is om online van die zaden te bestellen? Of kan dit betekenen dat ik in de problemen kan geraken hierdoor?

De zaden heb ik al aan mijn vriend cadeau gekregen, hij was heel blij overigens :D

Ik heb natuurlijk schrik dat de politie bij mijn thuis komt voor een huiszoeking en dat ik dan schande maak bij de buren. Ik heb gelukkig niks illegaals thuis maar ik zou het nogal vernederend vinden als de buren de politie bij mijn thuis zien aankomen. Het is nogal een roddelbuurt, vandaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 30 okt 2019 20:47

U zal een uitnodiging ontvangen voor verhoor met bijstand van een advocaat die u zelf mak kiezen en betalen.
Raar - hoe ziet men het verschil tussen CDB zaad en dat van een cannabis sativa en hennepzaad???

123Mark
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2019 10:52

Dat zie je niet, ze zien allemaal hetzelfde uit. En die CBD zaden zijn eigenlijk hennep, of ervan afgeleid.

Reclame

123Mark
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2019 12:00

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat ze de zaden gewoon hebben geleverd, niks in beslag genomen? Is dit nu illegaal of niet? Voor zover ik weet zo lang je ze niet kiemt, zijn ze niet illegaal?

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 okt 2019 14:30

Is het niet gewoon mogelijk dat men een vermoeden had dat het hier over illegale zaadjes ging en daarom het pakketje heeft geopend? En dat er dan bij controle werd vastgesteld dat dit niet het geval was? Ik kan me anders niet inbeelden dat, indien het effectief een illegaal product zou zijn, dat men het mooi weer zou verzegelen en zou doorsturen naar de eigenaar met een grote sticker op om te laten weten wie het geopend heeft. Ik zou veronderstellen dat u eerst de politie over de vloer krijgt, vooraleer men het pakket vrijgeeft.

Ik geef ook even mee dat ik ooit een videospel online heb aangekocht in het buitenland, wegens niet beschikbaar op de Europese markt, en dat dit pakketje ook abnormaal lang (3 weken) bij de douane heeft gelegen. Bij levering bleek het ook geopend te zijn. Heb er nooit iets van gehoord en het pakket was volledig, dus we grappen sindsdien dat de douaniers een enorme fan van het spel waren, en het eerst zelf eens hebben uitgespeeld voor ze het doorstuurden. ;)

123Mark
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2019 17:39

Ik zou in de eerste plaats gewoon denken dat een illegaal product helemaal niet wordt vrijgegeven. Het zou in beslag worden genomen en ik zou een brief thuis krijgen. Dus het besluit is dan dat ze legaal zijn toch?

Das wel raar van die videospellen, stel u voor dat dat ook nog eens echt zo zou zijn haha.

Terug naar “Andere”