Onheuse behandeling door agent

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Onheuse behandeling door agent

#1 , 27 sep 2019 09:15

Volgende vraag: ik ben deze week naar eigen aanvoelen onheus behandeld door een agent waarbij deze naar mijn idee ook nog eens een enorm precedent heeft geschapen naar een verkeersovertreder, die zich nu gesterkt voelt in zijn positie.
De situatie die zicht er plaatse voordeed, had te maken met mij als fietser tov automobilisten die door een verboden zone (uitgezonderd plaatselijk verkeer).

Het inhoudelijke verhaal doet hier niet ter zake voor wat ik wens te weten en dat is het volgende: ik belde de politie en wanneer die aan kwam heeft de agent me per direct en naar mijn mening al bevooroordeeld en mogelijks zelfs partijdig, vrij hard aangepakt door me met luide stem aan te spreken, me te zeggen dat ik een proces moet krijgen omdat ik de andere partij wederrechterlijk van zijn vrijheid heb beroofd omdat ik voor zijn auto stond met mijn fiets en hij niet door kon.

Dit zonder eerst te vragen of er gewonden of gekwetsten waren, zonder de situatie grondig te analyseren, enz.
En hij deed dat op een manier waarbij de andere partij zich dus gesterkt voelde, ook al passeerde die als doorgaand verkeer door een zone voor uitgezonderd plaatselijk verkeer. (Want "ik kan niet weten waar hij naartoe gaat en dus doorgaand verkeer is of niet", ook al weet ik uit ervaring dat dat wel zo is en rijden er daar dagelijks vele tientallen automobilisten door als zijnde doorgaand verkeer, wat dus niet mag maar waar niets aan gedaan wordt).

Ik stond inderdaad voor de wagen van die man want hij wou wegrijden terwijl ik de politie had gebeld. Maar (!) ik heb hem nooit belet om terug te rijden in de richting van waar hij kwam en zodoende alsnog de te volgen omleiding te nemen. Noch heb ik hem zelfs aangeraakt, vastgehouden, of wat dan ook.
De agent beweerde dus dat ik die wederrechterlijke vrijheidsberoving pleegde om die man omdat hij door waar ik stond, niet verder in de richting van de zone uitgezonderd plaatselijk verkeer kon rijden, maar enkel kon terugrijden naar van waar hij kwam.
Klopt die beschuldiging?
Want het lijken me enorme zware aantijgingen met enorme straffen op.

Nu, de agent heeft me met die beschuldiging een heel slecht gevoel gegeven en ik voelde me vanaf seconde 1 bij het toekomen van de agent (en nog steeds) redelijk geïntimideerd door hem omwille van de manier waarop hij me aansprak.
Daarom wens ik te weten: mag een agent boos worden in zijn functie. Moet een burger boosheid van een agent ondergaan? Mag een agent geëmotioneerd te werk gaan? Of mag ik er van uit gaan dat hij 100% objectief moet blijven en me niet het gevoel geven dat hij me de les spelt?
Vanaf wanneer spreekt men van een onheuse behandeling van de burger?
Volgens mij weet hij niet wat voor impact zijn gedrag heeft naar de burger toe.

Mijn betrachting in heel het verhaal was trouwens om meer politiecontrole op doorgaand verkeer te bekomen, gezien ik en vele andere zachte weggebruikers daar dagelijks bijna worden aangereden door mensen die daar niet horen te passeren volgens de verkeersregels.

Al bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 sep 2019 09:32

Waarom had jij de politie gebeld? Had die automobilist u aangereden en was u gewond of had u schade geleden ?
En uw hebt die auto inderdaad belet weg te rijden door er gaan voor te staan: dat noemt dan wederrechtelijk vasthouden. Daar zou ook nog eens uitlokking kunnen bijkomen. Als die auto in die straat moest zijn mocht hij daar zijn. Indien dat nite het geval was, is het niet uw taak voor politieagent te spelen. Fietsers denken tegenwoordig nogal snel dat ze alles mogen op de openbare weg.
En een agent mag zeker boos worden bij het uitoefenen van zijn functie, als hij maar binnen de grenzen van beleefdheid blijft . Hij werd waarschijnlijk boos omdat hij totaal nodeloos door u werd opgeroepen terwijl hij meer dan waarschijnlijk tal van andere meer dringender zaken te doen had.
Mogelijk ontvang je een gepeperde rekening.
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 sep 2019 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 sep 2019 09:35

Dit even lezen, beste topic starter:

- Artikel 406, eerste lid van het strafwetboek (https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... ))#Art.406)
- Artikel 55 van de verkeerswet (https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /467-t4hs8)
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Reclame

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2019 10:01

Mava105 bedankt voor je reactie. Het lijkt alsof je op de hoogte bent van dit verhaal.
De man heeft me 3x aan mijn fiets getrokken toen ik er nog op zat en heeft me 2x aangereden waarbij ik 1x ben gevallen. Hij heeft zich ook dreigend gedragen naar mij, thans zo voelde dat aan.
Uw verwijzing naar dat fietsers denken dat ze alles mogen, vind ik niet correct. Ik ben net die fietser die altijd op het fietspad rijdt, die altijd zijn hand uitsteekt, diens fietsen altijd correct in orde zijn, die zich altijd aan de regels houdt, maar even goed zijn volwaardige positie op de rijweg opeist zoals het hoort, wanneer dat nodig is voor mijn eigen veiligheid als zachte weggebruiker optimaal te garanderen.
Tevens had ik die man even goed op zijn fout gewezen, mocht ik daar met eender welke andere vorm van transportmiddel zijn, dat gerechtvaardigd was. Dus ik vind de verwijzing naar "de fietser" niet echt correct. Ik denk trouwens absoluut niet dat ik alles mag, dat is de reden waarom ik zelf wel volgens de verkeersregels rij zoals het hoort (wat blijkbaar dus wordt afgestraft).
Als die andere man dreigend overkomt, vind ik het ook niet abnormaal dat ik de politie bel.

Ik betreur het feit dat je blijkbaar als burger niet een andere burger mag aanspreken op een fout (in dit geval in de verkeersregels), die hij begaat. Ik heb zelfs geen seconde lang ruzie gemaakt.
Ik ben evengoed ook motard, automobilist, voetganger en ben overtuigd dat het niet ligt aan het type vervoersmiddel, hoe iemand is, maar dat het in het hoofd zelf zit.
Maar goed, ik heb mijn les geleerd: beter meegaan met de flow en de regels niet te nauw nemen, dan ze correct op te volgen. Spijtig.
Hoe dan ook, heb je me goed geïnformeerd over de situatie, waarvoor dank.
Heb je enig idee wat een "gepeperde" rekening kan inhouden? Want ik heb nu al het gevoel dat ik aan het kortste eind ga trekken in dit verhaal en zal me daar dus bij neerleggen.

WizardGandalf, ik ken deze websites, maar ze zijn in een vaktaal geschreven die voor mij als burger niet zo duidelijk is. Daarom de vraag hier.

En voor de goede orde: neen, ik ben niet een fietser die zich teveel permitteert, maar iemand die zich net bovengemiddeld aan de regels houdt en het daarom spijtig vindt dat anderen die dat niet doen, daar almaar mee weg komen.

De agent liet me trouwens weten dat hij me in deze situatie omver zou rijden...
Laatst gewijzigd door KrVaHe op 27 sep 2019 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12837

#5 , 27 sep 2019 10:08

De vraag is vooral, ga je iets kunnen bewijzen van wat die agent gezegd zou hebben? Als het antwoord nee is, heeft de rest van de discussie niet veel zin meer.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 27 sep 2019 11:08

Wat de fietser, dus TS, hier deed was geen onrechtmatige vrijheidsberoving, maar de kwaadwillige belemmering van het verkeer. Dit valt onder verkeersagressie. Het is niet omdat iemand anders een overtreding begaat dat men dergelijke acties mag ondernemen. Daarop heeft de agent gereageerd (blijkbaar wat bot) de politie mag zich kwaad maken voor zover dat vereist is door de situatie. Vermits ik er niet bij was kan ik dat niet inschatten.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#7 , 27 sep 2019 11:41

WizardGandalf, ik ken deze websites, maar ze zijn in een vaktaal geschreven die voor mij als burger niet zo duidelijk is. Daarom de vraag hier.
In principe staat er dat u in geen geval zomaar het verkeer mag belemmeren (gevolg kunnen boetes, intrekken rijbewijs en zelfs opsluiting zijn), wat u blijkbaar WEL gedaan hebt.

Misschien kan u toch eens beschrijven wat er exact gebeurd is. Zoals ik het lees:

1. U ergert zich aan auto's die een zone doorrijden waar enkel plaatselijk verkeer toegelaten is.
2. U ziet nogmaals een wagen die zone inrijden en blokkeert deze wagen de doorgang omdat u VERMOED dat het geen plaatselijk verkeer is.
3. Het komt tot een meningsverschil tussen de chauffeur en uzelf, waarbij er wat getrokken wordt.
4. U belt de politie om tussen te komen.
5. Politie schat de situatie ook in zoals ik ze beschrijf en is (terecht) kwaad op u om deze dwaze actie.

Is dit zo'n beetje hoe het gebeurd is? In dat geval zou ik eens goed nadenken over wat uzelf gedaan hebt, moest ik van u zijn.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2019 11:53

"De agent liet me trouwens weten dat hij me in deze situatie omver zou rijden..."

Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Indien dit werkelijk zo zou gebeurd zijn en u dit kan bewijzen, hetzij met getuigen of een opname, dan dient u dit als " plichtbewuste" burger te melden aan de korpsoverste van de betrokken politieagent.

U mag het verkeer niet hinderen en dat heeft u moedwillig gedaan en dat is fout en strafbaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2019 12:13

Marcus, dat (hard) bewijs is er, ja.
Maar ik vind de situatie die zich gesteld heeft, met daar tegenover wetten die daar gevangenisstraffen aan koppelen totaal niet in verhouding. Ik heb die man niet opgesloten, niet vastgebonden, zelfs niet aangeraakt maar wou hem gewoon wijzen op dat hij daar niet door mocht. En neen, ik wou niet voor rechter of politie spelen maar een conversatie aangaan me die man. Blijkbaar dikke fout van mij...
Dus heeft het geen zin dat ik er verder mee ga.
Als ik dit hier allemaal lees, is wat ik als individu één keer heb gedaan (voor een auto gestaan zodat die man moest wachten op de politie in plaats van er van door te gaan), veel erger dan dat er dagelijks voetgangers en fietsers bijna en soms ook effectief worden aangereden door chauffeurs die er in eerste instantie niet horen door te rijden.
Ter info: het gaat om een deels tijdelijk afgesloten weg wegens werken en aansluitend een stuk voor uitgezonderd plaatselijk verkeer. Er is een omleiding voorzien voor doorgaand verkeer, want de werken houden gemiddeld 6000 auto's per dag op die normaal in de buurt daar doorrijden en dagelijks een deel daarvan nu langs hier een extra sluipweg opzoeken met alle gevolgen en gevaren voor de zachte weggebruikers van dien.
Ik dring al vele maanden bij gemeente en politie aan op meer handhaving van de voorziene omleiding, maar er gebeurt niets.

Ik ga in dit verhaal mijn meerdere erkennen en de straf die ik ga krijgen ondergaan, al hoop ik op een seponering of een betaalbare geldboete. Verder moet ik er leren mee omgaan dat de wereld ook in dit geval oneerlijk in elkaar zit en dat het idee "als iedereen zich aan de regels houdt, alles goed loopt" absoluut uit den boze is.
Laatst gewijzigd door KrVaHe op 27 sep 2019 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 sep 2019 12:25

Wordt hier een verhaal van de pot verwijt de ketel. Fietsers zijn geen haar beter dan automobilisten, al denken ze dat wel. Kan daar van meespreken hier in Leuven. Ben als voetganger al diverse malen aangereden door fietser. Telkens zonder gevolg, maar ik bel daarvoor de politie niet op of immobiliseerde die fietser niet

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 sep 2019 12:34

Wordt hier een verhaal van de pot verwijt de ketel. Fietsers zijn geen haar beter dan automobilisten, al denken ze dat wel. Kan daar van meespreken hier in Leuven. Ben als voetganger al diverse malen aangereden door fietser. Telkens zonder gevolg, maar ik bel daarvoor de politie niet op of immobiliseerde die fietser niet
Niet helemaal met je eens, mava105.
Je hebt het duidelijk niet op fietsers, maar het probleem zit bij de mens op zich. Niet bij het transportmiddel.
Ja, vele fietsers houden zich niet aan de regels. Maar even goed automobilisten, voetgangers, motards, vrachtwagenbestuurders, ...

Als je van het Leuvense bent, zal je misschien wel op de hoogte zijn van het hele afgeschoten ANPR-verhaal.
Wel, deze situatie speelt zich af in de kleinere (sluip)wegen daarrond, langs waar het verkeer zich nu ook onrechtmatig begint te verplaatsen.
Die man daarop wijzen en dus gewoon even aanspreken was mijn enige doel, maar niet met de bedoeling dat er zulk een gevolg van kwam.

De reden dat ik de politie belde was uiteindelijk omdat ik me bedreigd voelde omwille van die man zijn houding, gedrag en hoe hij op mij af kwam. Ik ben namelijk een gewone man en geen vechtlustig type, waardoor ik me snel bedreigd voelde.

Ik ben een man die onder andere altijd op de eerste plaats staat om anderen te helpen, ben bedrijfseerstehulpverlener, help mensen uit de nood waar ik kan, doe vrijwilligerswerk ten dienste van de maatschappij, tracht zoveel mogelijk het juiste te doen in het leven. Maar blijkbaar mag je dan niet verlangen dat anderen ook beter de regels in het leven volgen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 27 sep 2019 12:42


Als je van het Leuvense bent, zal je misschien wel op de hoogte zijn van het hele afgeschoten ANPR-verhaal.
Dat was niet in Leuven maar in een buurgemeente, waardoor het verkeer in Leuven er nog drukker zou worden.. Hoe jij je ook draait of keert, als burger mag je u geen politiebevoegdheid toemeten.

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 sep 2019 12:48


Dat was niet in Leuven maar in een buurgemeente, waardoor het verkeer in Leuven er nog drukker zou worden.. Hoe jij je ook draait of keert, als burger mag je u geen politiebevoegdheid toemeten.
Klopt ivm de buurgemeenten.
Maar dat is net het probleem. Ik was fout door die man te laten wachten op de politie. Wat ik toen niet wist is dat dat niet mocht. Dus die fout geef ik toe.
Ik wist niet dat ik op die manier wettelijk gezien een bevoegdheid toe-eigen. Want dan had ik dat uiteraard nooit gedaan.
Maar hoe de agent me nadien heeft behandeld, stoort me enorm.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 sep 2019 12:52

Alle belangrijke elementen zijn weergegeven. Jureca.be, het lijkt me best dat dit topic in dit stadium wordt afgesloten.

Indien nodig kan TS nog altijd het topic opnieuw starten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

KrVaHe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 sep 2019 12:59

OK, allen bedankt voor de reacties.

Terug naar “Andere”