Help aub omtrend BIV

Passion4cars
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Help aub omtrend BIV

#1 , 25 sep 2019 18:09

Goeiedag iedereen

Ik heb in 2011 een wagen vanuit duitsland geïmporteerd. 61,50 € BIV en 550 € wegentaks netjes betaald. Roze aanvraagformulier gekregen met vignet 705. Verder niets mee gedaan dus niet naar de keuring geweest of nummerplaat aangevraagd. De wagen heeft 8 jaar stilgestaan in de garage totdat deze oldtimer status bereikte. Dit jaar in juni is deze door de keuring gegaan zonder probleem eveneens als de oldtimer plaat. Zover geen probleem. Vorige week kreeg ik een rekening voorgeschoteld van de vlaamse verkeersbelasting dat ik 2674,59 € BIV zou moeten betalen terwijl deze reeds in 2011 betaald was toen het nog 61,50 € was. Vandaag krijg ik rarara, 61,50 € teruggestort van de vlaamse verkeersbelasting. Sinds wanneer stort de overheid BIV terug na 8 jaar om vervolgens meer van mij te kunnen plukken ? Mag dit zomaar ?? Zou iemand mij aub raad of advies kunnen geven want in mijn ogen zijn dit mafia praktijken.

Mvg Rico

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 25 sep 2019 18:33

In 2019 moet je wagen 27 jaar oud zijn om als oldtimer te kunnen ingeschreven worden (eerste inschrijving voor tot en met 31/12/1992, Volgend jaar moet hij 28 jaar zijn. Dit tot en met 2022 (30 jaar). Voorts moeten oldtimers ook regelmatig herkeurd worden.

Wat is de exacte eerste inschrijvingsdatum ? Is de auto in Vlaanderen ingeschreven? Je moet hoedanook BIV aan t huidig tarief betalen daar je de wagen inschrijft maar voor een oldtimer is dit in Vlaanderen 44,51€.

Als je voldoet aan de voorwaarden voor de oldtimer BIV dan moet je een bezwaarschrift indienen.

Passion4cars
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 sep 2019 20:14

Dag Sirkii

Je bovenste aligna weet ik. Heb alsnog een O plaat gekregen en oldtimer status bij de keuring gekregen. Woon in limburg, en de wagen is in 2011 al ingevoerd geweest IN belgie, douane kantoor wat toen in Genk was. Maar de wagen is sindsdien ook niet van eigenaar of adress gewijzigd. Eerste inschrijving was in oktober 1993. Maar mijn vraag is dus waarom moet ik 2x BIV betalen ? Dit was toch eenmalig ? Waarom storten ze me de BIV terug wat ik 8 jaar geleden betaald heb om nu opnieuw BIV te moeten betalen, dan ook nog aan een aanzienlijk hoger bedrag ?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 sep 2019 20:36

Ik heb in 2011 een wagen vanuit duitsland geïmporteerd. 61,50 € BIV en 550 € wegentaks netjes betaald. Roze aanvraagformulier gekregen met vignet 705. Verder niets mee gedaan dus niet naar de keuring geweest of nummerplaat aangevraagd.
Hier klopt iets niet hé ...

Hoe kan je BIV en VKB betaald hebben, als de auto hier nooit ingeschreven werd :?:
Die rekeningen komen immers pas na de inschrijving ... en door de inschrijving bij DIV (ttz, aangenomen gebruik vh voertuig)

Zeker dat die BIV / VKB voor dàt voertuig waren ?
Papieren nog ergens liggen ?

Als je de plaat niet liet schrappen -veronderstellend dat het voertuig ingeschreven zou zijn geweest- zou de verkeersbelasting doorgelopen zijn.
Zou denk ik wel opgevallen zijn.


Sinds wanneer stort de overheid BIV terug na 8 jaar

BIV terugstorten is een zeldzame bedoening ... eigenlijk enkel bij materiële vergissingen
( probeer bvb maar eens een inschrijving bij DIV ongedaan te maken ...)

Na 8 jaar, én terugbetaling van wat je ooit betaalde, gewoon bizar !


Oldtimer BIV is normaal 44,5 €
Maar O-plaat wil niet zeggen dat het fiscaal ook een oldtimer is ..

https://www.vlaanderen.be/belasting-op- ... -oldtimers



Al bezwaar ingediend ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 sep 2019 20:42

In 2019 moet je wagen 27 jaar oud zijn om als oldtimer te kunnen ingeschreven worden
Neen, om fiscaal als oldtimer gezien te worden in Vlaanderen

Oldtimer inschrijving (nummerplaat) kan vanaf 25 jaar, maar dan is het fiscaal geen oldtimer in VL :!:

Die dingen staan tegenwoordig los van elkaar, om het simpeler te maken ...
Oldtimer BIV kan bvb ook als je auto regulier is ingeschreven, zonder O-plaat, maar wel oud genoeg is voor Vlaanderen :roll:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 sep 2019 20:52

waarom moet ik 2x BIV betalen ? Dit was toch eenmalig ?
Je betaalt maar 1 maal ... de eerste hebben ze teruggestort :mrgreen:

Maar BIV is inderdaad bedoeld als éénmalige belasting , voor dezelfde natuurlijke/rechtspersoon die hetzelfde voertuig inschrijft.

Of ze merken nu dat de BIV onterecht aangerekend werd , wegens nooit ingeschreven ttz, nooit in verkeer gesteld geweest ...


Wat ook wel raar is:
Als ze de BIV terugbetalen, wat enkel zou gebeuren indien ooit onterecht aangerekend, waarom zouden ze dan ook de VKB niet terugbetalen :?:

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 25 sep 2019 22:16

Dag Sirkii

Je bovenste aligna weet ik. Heb alsnog een O plaat gekregen en oldtimer status bij de keuring gekregen. Woon in limburg, en de wagen is in 2011 al ingevoerd geweest IN belgie, douane kantoor wat toen in Genk was. Maar de wagen is sindsdien ook niet van eigenaar of adress gewijzigd. Eerste inschrijving was in oktober 1993. Maar mijn vraag is dus waarom moet ik 2x BIV betalen ? Dit was toch eenmalig ? Waarom storten ze me de BIV terug wat ik 8 jaar geleden betaald heb om nu opnieuw BIV te moeten betalen, dan ook nog aan een aanzienlijk hoger bedrag ?
Wagen is geen 27 jaar oud. Dus BIV en wegentaks tot 2022 als gewone auro ;-((((

Passion4cars
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 sep 2019 07:03

Inazuma

De regels ken ik, dat ik nu ieder jaar naar de keuring moet gaan en wegentaks moet betalen als voor een regulair voertuig, bvb 1-bla-123.. totdat het voertuig letterlijk 30 jaar bereikt, dat is in 2024 pas. Ik kreeg in 2011 gewoon naderhand een rekening van de VKB/BIV omdat ik, zoals ik al zei, deze had ingevoerd bij de douane. BIV 61,5 en WT 550. Toen betaald en verder had ik de auto in de garage gestald, maar nooit naar de keuring geweest of een plaat aangevraagd tot deze zomer. Maar dan nog. Waarom betalen ze mij de BIV terug van toen en moet ik nu opnieuw BIV betalen maar dan 2674 € ?😳 Heb nog geen bezwaar ingediend omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik in mijn recht sta. Maar dit is broodroof. Mij 61,5 € terug betalen aan BIV om vervolgens 2674€ BIV te innen. Dit is bizar. Ofwel zit ik mis ofwel is dit een vuile actie om een mens financieel te plukken. Wil wel alvast jullie bedanken voor de vlugge reactie 🙌

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 sep 2019 17:00

Heb nog geen bezwaar ingediend omdat ik eerst zeker wil zijn dat ik in mijn recht sta.
Gaat niet gaan over "in je recht zijn" ...

Als voertuig nooit ingeschreven was, had men ook geen BIV mogen in rekening brengen.
Om welke reden dan ook, is dat toen wél gebeurd, en heeft men die fout nu "rechtgezet" .
Met alle $$$ gevolgen van dien... maar voor Vlaamse administratie is het nu zeer waarschijnlijk OK .


Wegens toen niet ingeschreven, is dit de eerste in verkeersstelling in België van dat voertuig op jouw naam, ... en is de BIV verschuldigd.
Ik vermoed dat je tegen een starre Vlaamse administratie gaat botsen ...


Als ze de BIV van toen terugbetaald hebben, zou ik in elk geval ook eens naar de dan eveneens onterechte verkeersbelasting van toen laten kijken ... da's dan toch al dat terug.


Inschrijving van een gebruikt voertuig kan je niet annuleren, dus zelfs als je plaat laat schrappen, blijft de BIV vanuit dat opzicht verschuldigd ...
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... schrijving

Passion4cars
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 sep 2019 18:34

Damn, een bittere pil om te slikken 🙈 nuja, ik snap het wel. Maar dan mogen ze me wel gerust de wegentaks van toen ook terugbetalen vind ik . Ik ga morgenvroeg eens bellen en kijken wat ervan komt. Anyway, hartelijk bedankt voor je tijd en advies :)
Mvg Rico

Terug naar “Andere”