Laster en eerroof van politie mogelijk?

jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Re: Laster en eerroof van politie mogelijk?

#16 , 11 sep 2019 19:23

Ja direct na buitenkomen restaurant.
(waar op die avond nog 2 andere gestolen waren ook, van andere restaurantbezoeker, geen bekende)
Gaat het om een "bekend" echtpaar :?:
Of hoe bedoelt u "geen bekende" eerder - niemand die u/zij kennen ?
De 2 andere gestolen wagens waren van mensen die niet gekend waren. Geen vrienden, kennissen,....

Geen idee wat daar de afloop van was.
Enkel bij aangifte die avond gehoord dat het de 3de autodiefstal was die avond van klanten van die zaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 sep 2019 19:34

Dus u zei op een vriendelijke manier iets tegen de politie waarop deze plotseling naar u zijn gekomen en u hardhandig tegen de muur hebben geduwd?
Of was u zelf "ook" agressief (verbaal-fysiek)?
U kan klacht indienen, ik kan het u niet aanraden. Dit betreft een woord tegen woord situatie waarbij u niets te winnen heeft.
Als u klacht indient kan u er ook één terugkrijgen.
Exact verloop:
Beiden zitten te wachten aan onthaal.
Deurtje opent, Agent roept familienaam af.
Beiden staan op. Halverwege zegt agent: "enkel meneer, jij niet"
Al verderwandelend en bijna aan de deur zegt vrouw: "en waarom, we hebben geen geheimen voor mekaar"
Agent laat man door en duwt vrouw tegen muur (niet hard, maar duwen is duwen. dit kon ook zonder fysiek contact).
Komt gezicht tegen gezicht en zegt "u hebt hier niets te zeggen, wij beslissen dat hier"
Mogen gerust de camerabeelden bekijken, hier is niets aan gelogen.

Hij zal wel gelijk hebben, maar kon dit ook op een normale manier zeggen zonder de macho uit te hangen.

Hij dacht waarschijnlijk indruk te maken, wat natuurlijk gelukt is.
Ik zie het hem met een echte crimineel niet doen.

Afspraak is gemaakt om dit op hoger niveau aan te kaarten.
Klacht zal dan zo te lezen niets uithalen, maar betreffende agent mag best weten dat dit geen normaal gedrag is en niet zo gelaten wordt.
U wilt er een principekwestie van maken en dit voor "niet hard, maar duwen is duwen"...
Inderdaad. Draai de rollen om en je wordt aangehouden.

Ze mogen vragen en onderzoeken wat ze willen.
Maar uit het niets 2 mensen met blanco strafblad en geen "verleden" zo behandelen gaat er bij mij niet in.

Maar goed, let's agree to disagree.

BloodNight
Berichten: 621

#18 , 11 sep 2019 22:21

Ik was er niet bij en heb geen belang om "mijn" gelijk te halen of niet.
Het beste juridisch antwoord dat ik u kan geven: begin er niet aan...
Het is en blijft een woord tegen woord situatie. M.a.w er zal geen gevolg zijn voor de politie. Wat wel een mogelijkheid is dat U een klacht tegen u krijgt.
Pv weerspannigheid of inzake de laster...
U heeft niets te winnen en alles te verliezen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 12 sep 2019 12:20

Ik blijf dit een vreemde situatie vinden.
Volgens mij is hier meer of wat anders aan de hand dan "diefstal"

Er is eigenlijk geen zinnige reden voor de agenten om hier dermate geagiteerd over te doen tegen een gepensioneerd koppel, absurde theorieën te lanceren ...


Probeer te achterhalen wat er gebeurd is met de andere 2 "gestolen" voertuigen.
Misschien via het restaurant, want nogal toevallig dat er tegelijk 3 voertuigen "gestolen" worden van 3 klanten ervan ...


Politiekantoren hebben tegenwoordig wel wat camera's hangen
Mogelijk staan de feiten die u beschrijft daarop ...

Als u klachten heeft over politie-optreden, is het in ieders belang dat u dat ook meldt -dat moet daarom nog geen strafklacht zijn- bij de betrokken politiezone (korpschef, dienst intern toezicht).

De meeste lokale politiezones hebben er zelfs een webpagina aan gewijd
Schoten bvb, louter als voorbeeld
https://www.politie.be/5353/vragen/onte ... t-indienen

BloodNight
Berichten: 621

#20 , 12 sep 2019 14:02

Volledige foute info dat op de site staat.
Klacht later dan 6 maanden en ze beginnen er al niet meer aan? Klacht is klacht...en moeten dus onderzocht worden.
Er staat wettelijk geen termijn op.

Verder moet men weten dat een klacht indienen mogelijks tot gevolg heeft dat u ook een klacht tegen u krijgt. Uiteindelijk zou u een inspecteur willen beschuldigen van "slagen en verwondingen" zonder iets van bewijs. Moest ik die inspecteur zijn had u een mooie tegen klacht aan uw been en zou ik € vragen!
Geen bewijs->begin er niet aan.

Als u tegen de dienst interne controle zegt dat u hardhandige werd geduwd zijn ze wettelijk verplicht pv op te stellen, of ze willen of niet. Slagen en verwondingen is geen klachtmisdrijf.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 sep 2019 14:05

Het lijkt me aangewezen dat een jurist binnen het juridisch forum hier overneemt en de puntjes op de "i" zet. Het is immers ontzettend belangrijk dat er juiste informatie wordt verstrekt en/of wordt weerhouden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 13 sep 2019 11:53

Volledige foute info dat op de site staat.
Dat is dan voor rekening PZ Schoten


Meerdere lokale PZ hebben op hun webpagina's informatie staan over klachten inzake politiewerk.
Lijkt me duidelijk dat de politie-organisatie die klachten wel degelijk wenst te krijgen.

Ook al lijken een paar forumleden daar geen fan van te zijn ...

http://www.lokalepolitie.be/5419/vragen ... de-politie

Didymus
Berichten: 2061

#23 , 13 sep 2019 12:14

Ik vind ook dat sommigen hier rare kronkels maken. Misdragingen van de politie worden zogenaamd beter niet gemeld bij de bevoegde diensten zonder bewijs, terwijl die diensten er net zijn om dat soort beschuldigingen te onderzoeken.

Een politie-inspecteur mag zich volgens de goegemeente hier dus misdragen zolang de slachtoffers het maar niet kunnen bewijzen, want hij zou anders wel eens kunnen terugslaan met een klacht wegens laster- en eerroof. :?
"sowieso" schrijf je zo.

BloodNight
Berichten: 621

#24 , 13 sep 2019 13:22

En ik maar denken dat dit een juridisch forum is! Geef dan correcte juridische antwoorden...

Woord tegen woord blijft...woord tegen woord. Geen bewijs->vrijspraak lijkt mij. We leven toch nog in een rechtsstaat niet?

Dien zoveel mogelijk klachten in als je wil, mij maakt het niet uit. Wat mij wel uitmaakt is dat jullie "juridische" raad is: doen!

Goed wetende dat het onmogelijk is dergelijke klacht te bewijzen en dat dit niets zal uitmaken EN het mogelijk maken dat TS zelf een klacht aan zijn/haar been heeft! En dan spreek ik mij niet eens uit over wat er zich heeft afgespeeld.

@Inazuma: Jij bent nu net de eerste om te zeggen dat bij verkeerszaken, waarbij er bijzondere bewijskracht is, er bij een "foute" vaststelling, zonder dat je kan bewijzen dat de politie in de fout is, je best kan betalen. Dit om extra kosten te vermijden. Volgende keer gewoon tegen iedereen zeggen dat ze gewoon naar de rechtbank moeten gaan daar de politie toch in de fout is. Iedereen heeft nu namelijk het recht om deze fouten aan te vechten niet? De kosten moet men er maar bijnemen.

Iedereen moet eens beginnen nadenken wat het beste is voor TS, soms wil dat ook zeggen dat het nodig is om deze tegen zichzelf te beschermen. TS naar de mond praten zal deze niet helpen.

Het kan in deze perfect zijn dat de bewuste inspecteur geen zin heeft in een klacht, het in het vuistje lachen kan ook al voldoende bevrediging geven. Of misschien dient deze wel een klacht in. Wie zal het weten.

Mijn persoonlijk mening maakt in deze niet uit, vandaar dat ik een zo neutraal antwoord geef. Ook al zien veel mensen hierin dat ik de "politie agressors" wil uit de wind zetten.

Didymus
Berichten: 2061

#25 , 13 sep 2019 13:43

Hoe kan u nu weten wat het gaat uitmaken vóór intern toezicht eventueel een onderzoek voert en zonder inzage te hebben in het tuchtdossier van de betrokken inspecteur?

Er moet hier helemaal niemand naar de mond gepraat worden.

Wat is het volgende? Een verkrachtingsslachtoffer (vaak woord tegen woord!) dat zich hier aandient wijsmaken dat klacht indienen geen zin heeft omdat hij of zij het (nog) niet kan bewijzen? Daar dient een strafonderzoek toch precies voor?!
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#26 , 13 sep 2019 15:09

Inderdaad ik raad u ook af om klacht in te dienen. U kan dit wel met de korpschef bespreken. Als het is gegaan zoals u stelt, dit is natuurlijk zeer subjectief, dan zou men zich inderdaad vragen kunnen stellen bij het optreden. Een gestolen voertuig dat door de eigenaar zelf wordt terug gevonden kan vragen oproepen. Maar dit is nog geen reden om zich verbaal agressief op te stellen. Als het om een misverstand gaat bij de politie, hoop ik dat de korpschef én de betrokken agenten zich gepast verontschuldigen.
Ik stel voor dat jullie mijn antwoord nog eens lezen, zie hierboven.

Ik denk dat de moderator best even een slotje zet op dit topic.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Issued
Berichten: 1227

#27 , 13 sep 2019 15:10

1. Laster en eerroof dient openbaar, publiek te gebeuren. Anders is het geen laster en eerroof. Een aangifte kan nooit laster en eerroof zijn.
2. Lasterlijke aangifte kan wel. Maar niet in dit geval. Voor een lasterlijke aangifte dient er een kwaadwilligheid te zijn. Die is hier niet aanwezig. Het ontbreken van bewijzen is niet strafbaar bij een aangifte, enkel als je iemand bv via facebook beschuldigd van feiten of op de markt je buur vanalles verwijt

BloodNight
Berichten: 621

#28 , 13 sep 2019 15:45

Enkele opmerkingen:
- Het is aan het parket/rechter om te oordelen over het opzet. Iemand beschuldigen van "slagen en verwondingen" omdat je niet tevreden bent lijkt verdacht veel op een bijzonder opzet. Het is op zijn minst een onderzoek waard lijkt mij. Uiteindelijk maken dergelijke beschuldigingen het mogelijk om celstraffen te krijgen, ontslagen te worden of om tucht te krijgen. Vergaande gevolgen dus...
- Vandaar dat verschillende politiezones automatisch zelf klacht indienen bij valse klachten.

BloodNight
Berichten: 621

#29 , 13 sep 2019 15:48

Inderdaad ik raad u ook af om klacht in te dienen. U kan dit wel met de korpschef bespreken. Als het is gegaan zoals u stelt, dit is natuurlijk zeer subjectief, dan zou men zich inderdaad vragen kunnen stellen bij het optreden. Een gestolen voertuig dat door de eigenaar zelf wordt terug gevonden kan vragen oproepen. Maar dit is nog geen reden om zich verbaal agressief op te stellen. Als het om een misverstand gaat bij de politie, hoop ik dat de korpschef én de betrokken agenten zich gepast verontschuldigen.
Ik stel voor dat jullie mijn antwoord nog eens lezen, zie hierboven.

Ik denk dat de moderator best even een slotje zet op dit topic.
U kan best mijn eerder antwoord lezen.
Zodra u tegen de politie zegt dat u werd geslagen, hetgeen een duw is, zijn deze verplicht pv op te stellen. Een klacht is dus niet nodig... Dit betreft geen klachtmisdrijf. Moest men dit namelijk niet doen, dan heeft men akte genomen van een strafbaar feit zonder het parket hiervan in kennis te stellen. Deontologie/strafrechtelijk een probleem.

BloodNight
Berichten: 621

#30 , 13 sep 2019 15:52

Hoe kan u nu weten wat het gaat uitmaken vóór intern toezicht eventueel een onderzoek voert en zonder inzage te hebben in het tuchtdossier van de betrokken inspecteur?

Er moet hier helemaal niemand naar de mond gepraat worden.

Wat is het volgende? Een verkrachtingsslachtoffer (vaak woord tegen woord!) dat zich hier aandient wijsmaken dat klacht indienen geen zin heeft omdat hij of zij het (nog) niet kan bewijzen? Daar dient een strafonderzoek toch precies voor?!
- Dat weet u inderdaad nooit. Net zoals u nooit weet of u ook een klacht tegen u krijgt. Kansberekening?

- Over verachtingszaken ga ik niet eens beginnen, appelen en peren. Als u hierover mijn mening wilt krijgen, meer info->pm.

Terug naar “Andere”