Met L rijden ondanks definitief rijbewijs

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Met L rijden ondanks definitief rijbewijs

#1 , 17 aug 2019 12:08

Mijn vriendin heeft al 25 jaar haar rijbewijs, maar heeft jaren niet gereden owv rijangst. Nu heeft ze een auto gekocht en ik rijd voorlopig met haar mee om de angst te overwinnen. Ze rijdt goed, alleen is ze soms nog iets te voorzichtig en is in het begin enkele keren stilgevallen bij het vertrekken.
Ze heeft voorlopig een L sticker op haar achterruit geplakt voor de veiligheid, zodat andere bestuurders weten dat ze onervaren is.
Ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar is het ook strafbaar? Weet iemand of hier een boete op staat en hoeveel die dan bedraagt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 17 aug 2019 12:28

Dat is niet verboden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 aug 2019 13:09

Ik weet dat dat niet de bedoeling is, maar is het ook strafbaar?
Neen

Er is helemaal niets dat dit verbiedt, het kan dus ook niet bestraft worden ...

Reclame

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2019 14:05

Bedankt voor de reacties! De garagist zei dat dat verboden was, maar ik hecht meer vertrouwen in dit forum 🙂

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 aug 2019 16:24

Dus een bestuurder die 25 jaar zijn rijbewijs heeft maar 0,00 km gereden heeft, en dus totaal geen ondervinding, kan zomaar in een wagen stappen en erop los bollen.
Waarom is het dan heden ten dagen nodig naar een opfrissings en herhalings les te gaan na 6 maanden rijbewijs?
Wie vanaf 1 juli zijn autorijbewijs haalt, moet zes maanden later verplicht terug naar de rijles. De cursus van 3,5 tot 4 uur zal wellicht bestaan uit een groepsgesprek en een rijvaardigheidscursus op een afgesloten terrein. Voor de prijs wordt gedacht aan 100 euro per chauffeur.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 aug 2019 16:33

Dus een bestuurder die 25 jaar zijn rijbewijs heeft maar 0,00 km gereden heeft, en dus totaal geen ondervinding, kan zomaar in een wagen stappen en erop los bollen.
Wie zijn rijbewijs 25 jaar geleden behaalde, deed dat via examen.


Veel vroeger kon men letterlijk nog een rijbewijs krijgen als men daarom vroeg ...

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 17 aug 2019 17:36

Niet verplicht maar waarom niet een praktische opfrissingscursus gaan volgen bij de rijschool (bv beginnen met 6 uur). Zij kunnen dat veel beter dan de meesten onder ons.

Marc1956
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 aug 2019 01:58

@mava 105
Dat is dat misschien een hiaat in de wetgeving, maar daar is niets aan veranderd: wie nu zn rijvewijs haalt en 6 maanden later zn cursus doet, kan 10 jaar niet rijden en vervolgens evengoed 'zomaar erop los gaan bollen'.
Gelukkig zijn er ook mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen: ondanks dat mijn vriendin helemaal nergens toe verplicht is heeft ze:
- een 'rijles' gevolgd bij een rijschool, om een objectief oordeel van de instructeur te krijgen - welk positief was
- mij gevraagd om steeds mee te rijden tot ze haar rijangst perfect onder controle heeft
- een L op haar ruit gekleefd als extra voorzorg
PS ze heeft 15 jaar intensief gereden, inclusief bezoldigd vervoer zonder enig ongeluk, dus niet 0,0 km zoals u schrijft.
Dus een hiaat in de wet: misschien wel, akkoord. Maar persoonlijk vind ik het veel erger dat in België plegers van zware verkeersmisdrijven binnen de kortste keren weer lustig 'rondbollen'!

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 aug 2019 17:05

Toen ik met een L reed, zo een exemplaar met een zuignap, ben ik daar toch eens op aangesproken door een agent. Meneer stond te wachten op de parking om te zien wie zou instappen (ikzelf of mijn vader). Toen ikzelf (dus de leerling) was ingestapt kwam hij op het raam kloppen om te zeggen dat hij zou ingegrepen hebben mocht mijn vader achter het stuur gekropen zijn...

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 22 aug 2019 21:29

De wet is misschien gewijzigd, toen ik mijn dochter leerde rijden moest de L verwijderd worden als zij niet aan het stuur zat (stond toen zo in de papieren die je kreeg nadat je geslaagd was in het theoretisch examen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 aug 2019 08:05

De wet is misschien gewijzigd, toen ik mijn dochter leerde rijden moest de L verwijderd worden als zij niet aan het stuur zat (stond toen zo in de papieren die je kreeg nadat je geslaagd was in het theoretisch examen)

Al mijn kinderen kleinkinderen en schoondochter en een paar werknemers leren rijden met de wagen, en toen werd me dit ook bij een examen me dit eens gezegd, als de leerling niet achter het stuur zit dat de L eraf moest.
De reden was volgens deze examinator, dat je aangeeft dat je nog niet bekwaam bent om te rijden en dat je toch een rijbewijs had, wat wilde zeggen dat je aangeeft ik kan niet voldoende rijden.

Want vroeger zag je mensen die hun kinderen leerde rijden zonder ooit een examen gedaan te hebben, zoals geboren zijn voor 1945.

Maar kom we zijn nu 2019 een andere tijd en andere regels .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#12 , 23 aug 2019 08:47

Enkele maanden geleden moest ik stoppen van een politieauto omdat ik door het oranje had gereden. De politieagent merkte toen een 'L' op, op mijn achterruit en zei dat dit niet mocht. Dus volgens mij mag, denk ik, het nu nog steeds niet. De andere politieagent zei toen wel tegen de eerste politieagent iets van: 'laat maar zitten'. Na tonen papieren mocht ik gewoon verder rijden...niets meer van gehoord...

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 23 aug 2019 09:06

Zie antwoord Inazuma. Dat is het juiste.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 aug 2019 09:17

Zie antwoord Inazuma. Dat is het juiste.
Ja zeker inazuma is wel een krak in deze materie, heb hem nog op geen fouten betrapt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 23 aug 2019 16:42

Toen ikzelf (dus de leerling) was ingestapt kwam hij op het raam kloppen om te zeggen dat hij zou ingegrepen hebben mocht mijn vader achter het stuur gekropen zijn...
Weer éne die zich interessant wou maken ipv zinnig bezig te houden met echte inbreuken.

Nogmaals:
Er is geen énkele wettelijke basis om te verbaliseren of "in te grijpen"
én
Er is in geen jàren wat veranderd daaraan ...

De police legend dat je met (definitief) rijbewijs niet met een L zou mogen rijden, gaat al minstens zo lang mee als ik met verkeerswetgeving bezig ben ... paar decennia stilaan.

Nog nooit ook maar énig stukje wetgeving gezien of te zien gekregen dat dit bepaald.
Heb 1,5 jaar met L rondgereden in de hoop om zo'n agent tegen te komen :mrgreen:

Terug naar “Andere”