Beschuldiging diefstal fiets - Politie

Fiets
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Beschuldiging diefstal fiets - Politie

#1 , 29 jul 2019 16:21

Vandaag ging ik naar de supermarkt. Eenmaal van de parking kwam er een wagen naast me rijden die stopte, en meteen ook de achterliggers in file liet staan, om me te beschuldigen van diefstal van m'n fiets. Immers, haar (dochter + moeder) fiets was vorig jaar gestolen en het was knal dezelfde. Het gaat om een courant, goedkoop (€150) model van een stadsfiets (Decathlon).

Of ik even mijn papieren wou tonen, wie ik was, en het aankoopbewijs van de fiets. Bon, wat verder gestopt en ze belde de politie. Ik heb de situatie als bedreigend ervaren.

De politie is gekomen en ik kon al deels, via email van Decathlon, bewijzen dat het mijn fiets was. Bon, ik stuur ook nog even alle bewijzen door per email (delivery note van bij afhaling en staat ook gewoon in m'n lijst van aankopen). Die vrouw deed geen aangifte van diefstal en waarschijnlijk bezit ze ook geen aankoopbewijs.

Het gaat hier natuurlijk om een zware beschuldiging (die ik volledig kan weerleggen) en ik wens het hier niet bij te laten.

Hoe klacht neerleggen? Welk soort klacht?
Kan ik haar aanklagen voor:
- ophouden van het verkeer? Je mag niet gewoon stoppen op de rijweg.
- wederrechtelijk vrijheidsberoving? Ik voelde een zekere bedreiging en bleef wachten op de politie. Fysiek kan ik ze wel aan maar ze kan haar wagen natuurlijk wel gebruiken als wapen.
- vroeg om papieren identiteit, aankoop fiets. Zich aanmeten van politionele bevoegdheid?
- valse beschuldigingen.

Hoe formuleren? Voor wat kan ik ze allemaal aanklagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12827

#2 , 29 jul 2019 16:31

- ophouden van het verkeer?
Geen vaststelling van gemaakt door politie.

- wederrechtelijk vrijheidsberoving? Ik voelde een zekere bedreiging en bleef wachten op de politie. Fysiek kan ik ze wel aan maar ze kan haar wagen natuurlijk wel gebruiken als wapen.
Moeilijk hard te maken. Ik betwijfel ook dat iemand u gaat omverrijden voor een mogelijk gestolen fiets.

- vroeg om papieren identiteit, aankoop fiets. Zich aanmeten van politionele bevoegdheid?
Neen, ik mag dat ook aan u vragen. U mag uiteraard weigeren aangezien ik geen agent ben.

- valse beschuldigingen.
Laster en eerroof kan niet aangezien ze de beschuldigingen niet publiekelijk heeft geuit, noch met het oogmerk te schaden.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2019 16:33

Begrijp alle heisa niet omtrent deze zaak. De dame in kwestie heeft het misschien op een niet elegante manier gedaan; maar juridisch oké gezien ze de politie het werk heeft laten doen.
Wat wilt u bereiken met uw aanklachten : niets ??
Hoe zou u reageren als uw fiets gestolen was, en u zag een tijd later dezelfde op straat ?
Zij liet de politie komen, wat was er dreigend aan als u recht in uw schoenen stond. Met een beetje geduld en gezond verstand is zulke situatie snel opgelost. Laat alles zo, gaat u niets op- of bijbrengen. En waar klacht indienen ?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 29 jul 2019 16:39

ik treed de andere posters bij. U kan de dame niets ten laste leggen. Van laster of een lasterlijke aangifte is hier geen sprake aangezien de dame dit niet kwaadwillig deed, noch publiekelijk.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 29 jul 2019 16:41

laster en eerroof kan wel degelijk, beschuldigingen moeten niet publiekelijk geuit worden, het feit dat dit in het openbaar word gedaan waarbij ze aan de minachting etc van het publiek word gesteld is al voldoende.

dan is er nog het feit dat zij valselijk beschuldigd werd van een misdrijf in het openbaar

enige correcte dat de tegenpartij had moeten doen is de politie bellen en uw locatie en beschrijving doorgeven

LeenW
Berichten: 12827

#6 , 29 jul 2019 16:46

laster en eerroof kan wel degelijk, beschuldigingen moeten niet publiekelijk geuit worden, het feit dat dit in het openbaar word gedaan waarbij ze aan de minachting etc van het publiek word gesteld is al voldoende.
Ik volg die zienswijze nog enigszins als er een publiek zou geweest zijn, maar het kwaadwillig element ontbreekt hier toch volledig? Die vrouw wou gewoon haar fiets terug.

Fiets
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2019 17:11

Na het versturen van de bewijzen van eigendom:

Bericht van de politie (anoniem gemaakt)

"Mail goed ontvangen.
Alles is voor ons in orde en werd zo geregistreerd onder het interventienummer van onze tussenkomst.
Of er een massa overtredingen begaan zijn door die vrouw en haar dochter durf ik te betwijfelen.
Dat haar aanpak niet de meest correcte en ideale manier was zal wellicht wel het geval geweest zijn.
Het laat u vrij al dan niet verdere stappen hieromtrent te nemen"

Fiets
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jul 2019 17:26

laster en eerroof kan wel degelijk, beschuldigingen moeten niet publiekelijk geuit worden, het feit dat dit in het openbaar word gedaan waarbij ze aan de minachting etc van het publiek word gesteld is al voldoende.

dan is er nog het feit dat zij valselijk beschuldigd werd van een misdrijf in het openbaar

enige correcte dat de tegenpartij had moeten doen is de politie bellen en uw locatie en beschrijving doorgeven
Precies, het is gewoon van de pot gerukt en illegaal. Overigens ben ik wel een man.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 29 jul 2019 17:33

laster en eerroof kan wel degelijk, beschuldigingen moeten niet publiekelijk geuit worden, het feit dat dit in het openbaar word gedaan waarbij ze aan de minachting etc van het publiek word gesteld is al voldoende.
Ik volg die zienswijze nog enigszins als er een publiek zou geweest zijn, maar het kwaadwillig element ontbreekt hier toch volledig? Die vrouw wou gewoon haar fiets terug.
ik kan begrijpen dat de vrouw haar fiets terug wou, slachtoffer zijn van een misdrijf is nooit leuk;

-ze houd de topic starter tegen in het openbaar, strikt genomen geen vrijheidsberoving, maar wel zichtbaar voor anderen

-beschuldigd topic starter van diefstal in het openbaar op een niet al te zachte toon

-hindert het verkeer en brengt mogelijks anderen hierdoor in gevaar

-eist papieren en documenten waar ze geen recht op heeft, kan aanzien worden als het onrechtmatig toeëigenen van een (politie)ambt

-maar alles gebeurde blijkbaar in de buurt van een supermarkt, er zal wel publiek aanwezig zijn geweest, gewoon passerend volk in de wagen/te voet/fiets is ook een publiek

-blijkbaar is er ook enige vorm van bedreiging en intimidatie geweest door de tegenpartij, kan aanzien worden als belaging



om maar te zeggen dat topic starter wel ergens een grond heeft om een klacht in te dienen

ik ben zelf tijdens een vergadering in een gesloten groep beschuldigd geweest van een misdrijf dat niet bewezen kan worden en waarvan geen bewijzen zijn en ik lijd hier ook schade door, valt ook onder "laster en eerroof", om nog maar te zwijgen dat 1 van die personen al toegegeven heeft dat men mijn rechten binnen de organisatie geschonden heeft.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 29 jul 2019 18:01

Ik zie ook geen strafbare feiten en mocht er al een zijn hinderen verkeer dan is er geen vaststelling door politie dus einde verhaal.

LeenW
Berichten: 12827

#11 , 29 jul 2019 20:32

-ze houd de topic starter tegen in het openbaar, strikt genomen geen vrijheidsberoving, maar wel zichtbaar voor anderen
Dit is geen misdrijf

-beschuldigd topic starter van diefstal in het openbaar op een niet al te zachte toon
Van de toon lees ik niets in het verhaal?

-hindert het verkeer en brengt mogelijks anderen hierdoor in gevaar
Niet vastgesteld door de politie dus waardeloos

-eist papieren en documenten waar ze geen recht op heeft, kan aanzien worden als het onrechtmatig toeëigenen van een (politie)ambt
Ze vraagt die. Zoals gezegd, ik kan deze ook vragen aan u. Het is aan u om te beslissen of u deze laat zien of niet.

-maar alles gebeurde blijkbaar in de buurt van een supermarkt, er zal wel publiek aanwezig zijn geweest, gewoon passerend volk in de wagen/te voet/fiets is ook een publiek
Hoe dan ook, zonder kwaadwillig element kan er geen sprake zijn van laster en eerroof.

-blijkbaar is er ook enige vorm van bedreiging en intimidatie geweest door de tegenpartij, kan aanzien worden als belaging
Het is niet omdat TS de situatie als bedreigend ervaarde, dat het effectief om bedreiging ging.


Ik kan dan ook geen enkel element zien waardoor een klacht iets gaat uithalen.

Terug naar “Andere”