Quad als 16 jarige

hur2k
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Quad als 16 jarige

#1 , 07 jul 2019 01:50

Hallo,

Ik wordt binnenkort 16 en was van plan om ergens dit jaar nog een bromfiets te kopen want dat mag vanaf dat ik 16 ben.
Ik vroeg me dan vandaag nog af of ik met een quad van 50cc die max. 45km/u ook op de weg zou mogen rijden aangezien het ongeveer even snel gaat als een bromfiets.
Ik heb gezien op wat Nederlandse sites dat het daar mag maar hoe gaat het hier bij ons in België?

Weten jullie hier iets van?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 jul 2019 09:20

. 6°/1 «lichte vierwieler», vierwielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur als omschreven in bijlage I van verordening nr. 168/2013 van het Europees parlement en de raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers;
§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :

1° Categorie AM :

bromfietsen met een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur;
lichte vierwielers.
Aan de voertuigen van deze categorie mag een aanhangwagen gekoppeld worden.

Voor de toepassing van artikel 65 worden de bromfietsen met een maximumsnelheid van ten hoogste 25 km/uur ingedeeld in de categorie AM;

Als u een lichte vierwieler heeft mag u daar met een brommer rijbewijs mee rijden, als die ook correct is ingeschreven.

Let op: meestal kan je op die lichte vierwielers iemand extra vervoeren. Dit mag je als minderjarige echter niet.

Reclame

Terug naar “Andere”