Parkeerretributie Mechelen elektrische staanplaats

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie Mechelen elektrische staanplaats

#1 , 22 mei 2019 21:44

Deze vraag is reeds enkele malen gepasseerd op het forum, maar het is me nog niet 100% duidelijk.

Op 21/05 stond ik geparkeerd met mijn elektrisch voertuig voor een laadpaal in een blauwe zone. Ik heb begrepen dat dit in principe gewoon kan zonder blauwe schijf te leggen & zonder tijdslimiet.
Tot mijn verbazing vond ik echter een retributiebon van €30 onder mijn ruitenwisser, met als opmerking 'parkeerschijf - geen'.

Dit is de aanduiding van de blauwe zone:
Afbeelding

En ik stond hier geparkeerd terwijl ik was aan het opladen:
Afbeelding

De lokale politie wist me te vertellen dat 'het gewone parkeerregime blijft gelden, dus ook de blauwe zone'. Streeteo heeft volgens de politie een correcte waarneming gedaan.

Ik heb hierover contact gehad met mobiliteit Mechelen, en zij staan dan weer aan mijn kant: je kan hier in principe gewoon staan zonder blauwe kaart, en zonder tijdslimiet. Men heeft Streeteo hier al meermaals over ingelicht.

Tenslotte lees ik in het retributiereglement van stad Mechelen het volgende:
De parkeerplaatsen voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen worden uitgerust met een oplaadpunt en mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen. Een elektrisch voertuig dat op een parkeerplaats staat, voorbehouden voor elektrische voertuigen, dient de parkeerretributie te betalen zoals bepaald in artikel 6, 7 en 14 van het retributiereglement, ongeacht of het voertuig aan het opladen is of niet.
https://www.mechelen.be/retributieregle ... arkerenpdf

Hoe komt het dat de partijen mekaar zo hard tegenspreken? Wat zegt de wet hieromtrent?
Klopt het nog steeds dat de blauwe zone vervalt in deze situatie onder de huidige wetgeving?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5816

#2 , 23 mei 2019 12:49

Waarop baseert mobiliteit Mechelen zich om het retributiereglement te overrulen? Ik vind alvast geen enkele Mechelse gemeenteraadsbeslissing die de stelling van mobiliteit staaft. Ambtenaren lullen wel vaker wat uit hun bek ....

PS. k Heb er geen probleem mee dat het retributiereglement zou aangepast worden in die zin.

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2019 13:43

Waarop baseert mobiliteit Mechelen zich om het retributiereglement te overrulen? Ik vind alvast geen enkele Mechelse gemeenteraadsbeslissing die de stelling van mobiliteit staaft. Ambtenaren lullen wel vaker wat uit hun bek ....

PS. k Heb er geen probleem mee dat het retributiereglement zou aangepast worden in die zin.
Men baseert zich op volgende stelling:

Een blauwe zone of betalende zone geldt niet voor de parkeervakken voor elektrische voertuigen, want die worden beschouwd als “plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien” (art.65.5.6). Het is echter wel mogelijk om een parkeervak voor elektrische voertuigen te laten gelden als blauwe of betalende zone indien een onderbord aangeeft dat dit geldt; of door een onderbord dat aangeeft wat de maximale parkeerduur is.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3887

#4 , 24 mei 2019 00:11

Aanvechten die handel.
Zelfs met die stelling die ze doorgeven, is er geen onderbord te zien die een parkeerschijf verplicht.

Het verkeersbord E9A is geplaatst, en volgens artikel 27.1.4 moet er dan geen schijf gelegd worden, tenzij met onderbord.

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mei 2019 11:52

Ondertussen heb ik voor dezelfde situatie een 2e retributie gekregen.

Dit is het antwoord dat ik van Streeteo krijg:

Afbeelding
Afbeelding

Men verwijst naar het (ongeldig?) retributiereglement van stad Mechelen.
Nogmaals contact opgenomen met mobiliteit Mechelen & ook zij staan nog steeds aan mijn kant in dit verhaal.

De laadpaal in kwestie: https://goo.gl/maps/ejN1LAySGE8VWZX66. Streetview is wel nog verouderd zie ik.

Blaatpraat
Berichten: 3887

#6 , 24 mei 2019 15:11

Heeft u rechtsbijstand bij uw wagen?
Schakel die meteen in.

Aangezien u al betwist heeft, en ze niet wijken, alsook aangezien retributies uitvoerbaar zijn zonder rechtbank (lang leve scheiding der machten) zult uzelf (of uw advocaat via de verzekering) dit voor de vrederechter moeten brengen.

hditd9
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2019 23:06

Kan u bevestigen dat het inderdaad om een blauwe zone gaat conform Art 27.1 , zoals waar Streeteo zelf naar verwijst :?:
Dit is het verkeersbord aan het begin van de zone:
Afbeelding

Korte update over de situatie:

Na verschillende tussenkomsten door mobiliteit Mechelen, houdt Streeteo de retributiebonnen voorlopig in de wacht voor interne bespreking op het volgende overleg. Gelukkig werken er bij mobiliteit Mechelen wel mensen met verstand :!:

Standpunt mobiliteit Mechelen:
Wegcodetechnisch kunnen wij een blauwe zone (voorlopig nog) niet afdwingen op plaatsen voor elektrische voertuigen. Een bord met een parkeerregeling, bijvoorbeeld een blauwe zone, blijft geldig tot het eerstvolgende bord met parkeerreglementering. Dit kan dus bijvoorbeeld een parkeerbord zijn met daaronder een laadteken. Vanaf dit nieuwe bord geldt dus de parkeerregel ‘voorbehouden voor elektrische voertuigen’ en vervalt het bord dat de blauwe zone aangeeft.

Volgens artikel 11.4.2 in het ministerieel besluit betreffende de verkeerstekens is het niet toegestaan meer dan 1 blauw onderbord aan te brengen op parkeerborden. Omdat er al 1 onderbord aanwezig is (namelijk deze met het laadteken) kunnen wij daaronder geen extra bord hangen dat aangeeft dat er een blauwe zone geldt. Voertuigen die parkeren op deze voorbehouden plaatsen hoeven dus technisch gezien geen parkeerschijf of bewonerskaart voor te leggen.

Dit geldt overigens niet voor de laadplaatsen onze betalende zone; hier dienen voertuigen op plaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen wel een geldig parkeerbewijs te hebben. Hier kunnen jullie indien nodig terugvallen op artikel 11.7.1 uit deze zelfde wettekst.
Hopelijk sijpelt deze info door tot bij de parkeerwachters!

Zijn er bepaalde diensten die ik van deze situatie best nog op de hoogte stel, zodat dit in de toekomst correct wordt afgehandeld?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 31 mei 2019 11:51


En er is niets dat hen belet meerdere opschriften ... op 1 bord te zetten.

Maar maak ze 't niet wijs :wink:
:lol:
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Andere”