Vragen omtrent afbetaling

EmmaG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vragen omtrent afbetaling

#1 , 10 mei 2019 15:18

Ik heb een grote schuld van ongeveer 50000€ bij de dienst penale boetes en ben momenteel aan het proberen daarvoor een afbetalingsplan te krijgen. Indien ik dit krijg en ook maandelijks respecteer, kan er dan nog op een andere manier beslag gelegd worden? Stel dat ik bijvoorbeeld een teruggave van de belastingen krijg, wordt die dan ingehouden? Als ik ooit een eigendom koop en verkoop, zelfde verhaal?

Klopt het dat de intrest voor boetes 7% bedraagt en dat ik dus maandelijks ongeveer 300€ moet betalen enkel om aan de intresten te voldoen? In dat geval wil het zeggen dat ik tot aan m'n dood aan deze boete vast zit en kan ik beter naar het buitenland verhuizen of voor verjaring proberen gaan. Gestraft worden voor mijn daden akkoord, maar welke jonge mens kan zo'n bedrag ineens leggen? Door die intresten wordt het een levenslange straf en heb ik hier geen enkele toekomst meer :(

Kan ik trouwens problemen krijgen door na het proces te verhuizen? Wordt dit bestempeld als vluchten of volgt de deurwaarder je gewoon? Dat de kosten en intresten zich zullen opstapelen begrijp ik, maar het ziet er naar uit dat ik daar nu ook niet meer vanaf geraak, dus is het zeer aanlokkelijk om ergens anders een nieuwe start te nemen. Met wat geluk is tien jaar later alles verjaart, een optie die ik nooit heb als ik in België blijf, want dan wordt de verjaring door van alles en nog wat gestuit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 mei 2019 20:43

verhuizen is geen misdaad, zolang u de alle nieuwe contact gegevens door speelt aan de betrokken partijen, deurwaarders kunnen u ook tot in het buitenland volgen.

als ik mij niet vergis kunt u na X aantal tijd eventueel een kwijtschelding vragen, maar daar zullen mensen met meer ervaring hier op het forum wel meer over kunnen vertellen

EmmaG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2019 14:17

Ik speel met het idee om in Nederland te gaan wonen aangezien ik daar als ZZP'er met een laag inkomen (<30000) netto een pak meer overhoud dan in België. De adreswijziging zou ik doorgeven en ook het afbetalingsplan zou ik respecteren.

Maar kan ik dan in België nog aangehouden worden wanneer ik familie bezoek bijvoorbeeld?

Kan ik in Nederland een klein appartement kopen of mag de Belgische staat bij verkoop daarvan ook eerst langs de kassa passeren (ook indien ik het afbetalingsplan respecteer)?

In geval van verjaring begrijp ik dat de boete nooit verdwijnt, maar hoe zit het met de intrest in geval van verjaring, stopt die ook of blijft die lopen?

Bij erfenis van mijn ouders zal er nog steeds afgerekend worden, boete verjaard of niet, juist?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 mei 2019 19:14

Penale boetes verjaren wel
Maar als u een afbetalingsplan volgt, stuit dat de verjaring (die schuift dus telkens verder in de tijd)

EmmaG
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mei 2019 19:25

Penale boetes verjaren wel
Maar als u een afbetalingsplan volgt, stuit dat de verjaring (die schuift dus telkens verder in de tijd)

Dat begrijp ik, maar als door afbetaling de deurwaarder op een afstand blijft en ik probleemloos familie kan blijven bezoeken in België is dat misschien toch de beste optie. Krijgen Belgische deurwaarders ook in Nederland voorrang bij de verkoop van vastgoed?
In geval van verjaring begrijp ik dat de boete nooit verdwijnt
Ik bedoelde dat men zal ophouden met de uitvoering van het vonnis, maar de schuld blijft toch openstaan? In geval van erfenis of wanneer ik eerherstel wil aanvragen zal dit me toch parten gaan spelen, verjaard of niet?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 18 mei 2019 15:22

Zie ook
viewtopic.php?f=13&t=100413&p=584521#p576454

Hebt u ter zitting gevraagd om een afbetalingsplan?

Terug naar “Andere”