Boete Duitsland

WimVal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boete Duitsland

#1 , 30 apr 2019 23:09

Op 13 februari werd ik in Keulen tegengehouden omdat ik mijn gsm in de rechterhand had (niet aan oor, stilstaande aan rood licht, met automatische versnelling maar dat doet niet ter zake). Zonder discussie of aarzelen de voorgestelde minnelijke schikking, 100€ boete en 28,5€ gerechtelijke kosten meteen aan de Polizei betaald. Nu op 30 april krijg ik een schrijven van een Duits advocatenkantoor die vragen of ik de boete wil aanvechten en zowiezo al vragen om nog eens 42€ bij te betalen voor hun tussenkomst, die ik nooit vroeg!!! Wat doe ik hiermee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 apr 2019 23:19

Inkaderen als aandenken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 01 mei 2019 08:10

Op 13 februari werd ik in Keulen tegengehouden omdat ik mijn gsm in de rechterhand had (niet aan oor, stilstaande aan rood licht, met automatische versnelling maar dat doet niet ter zake)
Is ook in België strafbaar. U mag uw GSM gewoon niet in de hand hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 01 mei 2019 09:04

is dat in Belgie niet voor discussie vatbaar?

het artikel is precies rap rap opgesteld en stelt zich open voor interpretatie;

“Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.”


als ik dit interpreteer dan zou ik zeggen, het louter in de hand hebben van een gsm is niet strafbaar, maar in de hand hebben en er gebruik van maken wel (sms-en, telefoneren, etc . . .)

in plaats van het deftig op te stellen zodat het niet voor interpretatie vatbaar is;

“Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat (zoals vermeld in artikel 2.22 "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.) of geparkeerd is (zoals bedoeld in artikel 2.23 "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.), mag de bestuurder geen toestel in de hand hebben dat gebruikt kan worden voor mobiele communicatie.



want tot hoever kan men de "smartphones" (wat eigenlijk ook maar een benaming is voor een kleine draagbare computer) nog als GSM aanzien worden aangezien GSM letterlijk alleen maar bedoeld waren om te bellen/sms'en toen deze werden uitgevonden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 01 mei 2019 09:19

Zelfs het in de hand houden om de GPS-functie in te stellen wordt bestraft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 mei 2019 10:49

De vraag is niet of het al dan niet toegelaten is om een GSM te gebruiken, de vraag is wat dat Duits advocatenkantoor er plots mee te maken heeft.

De eerste stap lijkt me om hen eens te contacteren en meer informatie te vragen over de gepresteerde diensten? Hoe komen ze aan uw gegevens?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 mei 2019 10:56

Zonder discussie of aarzelen de voorgestelde minnelijke schikking, 100€ boete en 28,5€ gerechtelijke kosten meteen aan de Polizei betaald.
Betalingsbewijs van gekregen ?
Nu op 30 april krijg ik een schrijven van een Duits advocatenkantoor die vragen of ik de boete wil aanvechten
Hoe komen die aan uw gegevens ?
Want eigenlijk kàn dat gewoon niet als die farce inderdaad afgehandeld is.

WimVal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mei 2019 10:20

Ja, betalingsbewijs van gekregen en voor de politie was de zaak ook afgehandeld. Dat staat trouwens ook in de brief van de advocaat, dat er aan de stad Keulen of openbare machtigingen geen schuld meer openstaat. Enkel voor zijn "prestaties" (= doorsturen van PV met vraag of ik in beroep wil gaan)... terwijl IK nooit om een advocaat gevraagd heb! Inderdaad, mag de politie die info zomaar doorspelen aan derden? GPDR??

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 02 mei 2019 10:50

Stel de vraag eens aan de Duitse gegevensbeschermingsautoriteit: https://www.bfdi.bund.de/DE/Service/Kon ... _node.html
"sowieso" schrijf je zo.

WimVal
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mei 2019 11:06

Bedankt voor de tip, heb hen de vraag gesteld!

Terug naar “Andere”