geluidsoverlast buren

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

geluidsoverlast buren

#1 , 12 apr 2019 17:14

Ik had een vraagje in verband met de buren.
Mijn buurvrouw woont hier nu een jaar en gaat deze zomer verhuizen. Ze was zwanger, ondertussen bevallen... Ze werken beide bij de politie. Onze gelijkvloers appartement ligt niet vlak aan mekaar, er is een padje tussen. We hebben beide een glazen voordeur. Als s'avond het licht brand in de gang schijnt dit binnen bij de ander. Toen buurvrouw nog zwanger was heeft ze hierover duidelijk laten maken dat ze er last van hebben. Jammer genoeg heb ik vaak late shift, toch hou ik hier rekening mee. bijgevolg ook mijn teen gestoten tegen tafel omdat ik t licht niet meer mocht aandoen...Ik snap hun wel maar ik heb hier nu nog nooit over geklaagd bij vorige buren. Als hun licht brand schijnt dit ook binnen maar ik vind dat je ook wat verdraagzaam moet kunnen zijn. Maar goed. ik hou hier dus rekening mee.

Dan hebben ze eens geklaagd omdat ik tussen 22u en 23u even een tafel verschoof. Ze horen blijkbaar alles. Maar nogmaals ik werk met late shiften en heb zelf vaak niet door dat dit geluid binnen komt bij hen. Dan heb ik problemen met een kat gehad. veel platte stoelgang. Maand lang. 1x was het super erg na mijn late shift. Ik kon het echt niet zo laten. Weer commentaar omdat ik aan het stofzuigen was tussen 22u en 23u.Ok ik heb mijn exuses aangeboden en uitgelegd waarom ik dit nog zo laat moest doen. Nadien hebben ze nog eens geklaagd omdat ik een tafel verschoof om 21u.Deze ochtend mijn kat 2 dagen niet gezien. Om 8u smorgens was ik helemaal achterin de tuin. Ongeveer 30 meter verwijderd van onze woning. Ik riep mijn kat enkele omdat ik ongerust was. Me zeker van bewust niet te luid te roepen! Blijkbaar beweren ze nu dat ik om 6u s' morgens al aan het roepen was. Ik wil gerust rekening houden met mijn buren en heb dit tot nu toe gedaan. Echter heb ik hier slecht op gereageerd omdat ik hun onverdraagzaamheid stillekes beu ben.

Kunnen ze me verplichten mijn licht van de gang s'avond uit te laten?
En in hoeverre mag ik hier een beetje leven. Ik zet nooit luide muziek op. Heb steeds bij elke klacht mijn exuses aangeboden. Maar hoe ver kunnen zij gaan in hun onverdraagzaamheid en in hoe ver mag ik gaan in mijn eigen leven? Ze werken beide bij de politie ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 apr 2019 17:47

dat ze beide bij de politie werken speelt geen rol, straffer nog, als men u belaagt, zoals het er naar uitziet, dan riskeren zij niet alleen een straf, ze riskeren hun werk kwijt te raken.

aangezien ze zelf betrokken partij zijn, kunnen hun eigen collega's niet tussenkomen, politie zal van een andere zone moeten komen

indien zij menen dat er overlast is dienen zij net als een gewone burger dit te laten vaststellen door de politie (uit een andere zone)

een tafel eens verschuiven of kort stofzuigen is geen overlast en bijgevolg kan dit ook niet zo simpel worden vastgesteld.

de lichtinval kan ook niet als overlast worden aanschouwd, als zij er toch zo veel "last" van hebben, staat het hun vrij om een gordijn voor hun glazen deur te hangen of deze af te plakken met karton (of iets anders dat het licht blokkeert)

vanaf nu elke keer dat men u belaagt naar de 101 bellen en uitleggen wat er zich voordoet en eisen dat er een ploeg uit een andere zone komt om PV te laten opstellen

niet naar de lokale politie bellen of vragen

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2019 18:58

Dank u voor je snelle reactie. Ik dacht al even dat ik totaal geen rechten had doordat zij bij de politie werken. Fijn te lezen dat ze hun macht niet zomaar kunnen misbruiken. Ik wil zeker geen lastige buur zijn of iemand storen. Maar het moet nog menselijk blijven voor mij. Het is niet dat ik regelmatig zo laat stofzuig. En het duurt absoluut geen uren. En idd ik was zelfs even van plan om zelf een gordijn voor voordeur te hangen. Terwijl zij dit even goed zelf kunnen doen. Ik zal zeker je raad opvolgen en bij een volgende klacht naar 101 bellen. Thnx!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 12 apr 2019 20:42

In principe kunnen zij een gordijn aan hun voordeur hangen.
U moet geen last ondervinden omdat zij 'teveel' licht hebben.
Overlast kan op elk uur van dag en nacht en wordt omschreven als elk storend geluid dat niet normaal is dus stofzuigen om 22 uur als dat enkele minuten is zal moeten getolereerd worden. Om 23 uur zal overlast zijn.
Voor 22 uur tafel verschuiven en dan nog in een niet aanpalend appartement beetje serieus blijven.

Wat 101 betreft deze stuurt een ploeg van zone waar feiten plaatsvinden.
Zij zijn op dat moment burger en geen politie.
In feite zal er een hogere in graad ter plaatse (moeten) komen. Vroeger was dat makkelijker en kwam de rijkswacht of de politie. Nu wordt dat alleen gedaan als betwisting zou zijn.
Best is contact te nemen - als ze effectief werken in de zone waar ze werken met de politieteam manager (diensthoofd) wijkwerking of interventie. Indien u niet weet waar ze juist werken best met diensthoofd Interne zaken. Dan kan die de nodige instructies geven voor verdere werking.

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2019 11:21

Buren werken bij politie van Brussel. Dus best contact opnemen met wijkagent? Fijn om te lezen dat ik ook wat rechten heb. Het komt zeker niet vaak voor dat ik moet stofzuigen tussen 22u en 23u. Is eenmalig geweest door omstandigheden. Licht van de gang heb ik altijd braafjes uitgelaten. Maar is niet zo fijn voor mij. Moet elke dag met gsm lichtje weg zoeken naar slaapkamer. Goed om te weten dat ik hier niet verantwoordelijk voor ben als het licht bij hun binnen schijnt. Toen ze me een opmerking gaven dat ik enkele x mijn kat heb geroepen omdat ik haar 2 dagen niet had gezien, om8u morgens, 30meter van woning verwijdert heeft me wel boos gemaakt. Ik heb dan ook gestuurd dat normale mensen wakker zijn om 8u. En dat ze erg bedankt zijn voor hun begrip....Je moet toch ook beetje verdraagzaam kunnen zijn he ..Het was me nu niet zo duidelijk met wie best contact op te nemen om mezelf te beschermen...Thnx :)

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 13 apr 2019 13:47

natuurlijk heeft u rechten in deze

als de buren overlast ervaren dienen zij dit te laten vaststellen, verbaal agressief erover doen, bedreigingen uiten of u belagen omdat er iet hun niet aanstaat is niet de correcte manier van werken

u mag gerust het licht in de gang aan laten vanavond, nemen ze daar toch aanstoot aan en staan ze bv aan u deur te roepen en te tieren, belt u gewoon 101

immers eigen veiligheid eerst, verongelukken omdat het licht de buren stoort en vervolgens zwaar ten val komen met alle gevolgen van dien is ook geen optie

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 13 apr 2019 14:09

Wie van de twee partijen gaat nu het verstandigste zijn, en gewoon een gordijn of iets dergelijks hangen? Nu zijn jullie allebei overtuigd van het Grote Gelijk, maar er wordt niets gedaan aan een (gedeeltelijke) oplossing.

Succes !

katesally
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2019 12:22

Bosproceur
Het gaat me niet enkel over het licht in de gang. Ik moet hier constant opletten dat ik niet 'teveel' lawaai maak zoals in mijn eerste bericht vermeld. Al zeker geen luide muziek. Wegens omstandigheden stofzuigen tussen 22u en 23u. Eens een tafel verschuiven om 21u. Ik vraag me dan af in hoeverre mag ik hier een beetje leven en hoever kunnen zij gaan in hun onverdraagzaamheid 😉 Telkens als een brave buur mijn licht uitgelaten. Wel mijn teen gestoten daardoor aan tafel. Telkens ze een klacht hadden mijn exuses aangeboden zoals een brave buur probeert te doen. Maar dat ik 30 meter van woning verwijdert enkele x mijn kat heb geroepen omdat ik haar 2 dagen niet had gezien , daar ook al een boos sms van hun krijg, maakte me beetje kwaad. En aangezien ze bij politie werken vind k dat ze me wel intimideren. Telkens rekening gehouden met hen. Maar ze vinden constant wel iets. Waardoor het hier niet zo leuk is als ik late shift heb. En ja waar ligt de grens tussen rekening houden met en een beetje verdraagzaam kunne zijn...Sinds gisteren, na maanden lang licht uitgelaten in de gang, deze terug aangelaten. Zalig om zo in mijn eigen huis terug wat te kunnen zien zonder ongelukken 😉

Terug naar “Andere”