Ongewenst voorstel op werkvloer

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Ongewenst voorstel op werkvloer

#1 , 04 apr 2019 18:25

Hallo

Ik werk via dienstencheqeus bij mensen thuis. Ik kom om de 14 dagen bij een oudere man. Ik kom daar nu denk ik al 5 keer nu. Nooit problemen gehad. Een heel lieve man. Hij gaf me ook elke keer keer extra geld omdat hij zo tevreden was. Wou het niet aannemen in het begin. Heb toen bureau ingelicht en daar hebben ze gezegt dat ik dat mag doen als hij dat zelf voorstelt en ze hebben er nu ook een papier van opgesteld dat hij dat doet.
Maar dat is niet het probleem.

Daarstraks was hij zo bezig dat hij wel iemand mist enzo zo savonds. En dat snap ik ook. En toen zei hij dat hij eens naar een vrouw had gevraagd om eens een uurtje of twee langs te komen en ze kreeg 250 euro. Gewoon om eens even samen te knuffelen enzo. Die vrouw had dat blijkbaar gedaan. Ik zei dat ik dat snap dat hij dat doet en dat hij ook maar een man is.
En dat daar ook niks mis mee is.
Nu vroeg hij aan mij of ik dat ook niet zag zitten. Ik antwoorde dat ik dat niet wou. En dat ik hoopte dat hij dat begreep.
Hij zei dat hij dat wel begreep. Maar toch begon hij er telkens terug over. Ik moest nog een uur werken en voelde me eigenlijk niet echt meer op men gemak. Ook al had hij me niet aangeraakt. Maar soms kwam hij wel redelijk dicht.

Toen ik gedaan had zei hij dat ik er nog maar eens moest over nadenken. Ik heb toen nog maar eens gezegt dat ik het echt niet wil.

Nu weet ik niet wat ik moet doen. Moet ik dit aan men bureau melden? Op zich heeft hij me niet aangeraakt maar toch dat voorstel zit me dwars.
Ik vind het oké dat die man dat wilt doen met een vrouw en als die vrouw daar akkoord mee gaat vind ik dat ook geen probleem. Maar ik wil dit totaal niet.
En omdat ik daar altijd met hem alleen ben als ik aant poetsen ben ben ik precies niet echt gerust.

Nu weet ik niet wat ik moet doen. Op zich is er niks gebeurt maar ik voel me ergens toch niet echt gerust meer.

Zou ik de bureau inlichten en stoppen bij die klant of zou ik het niet zo moeten opvatten en gewoon verder gaan werken en kijken hoe het verloopt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 04 apr 2019 18:41

Best melden aan het bureau.
Mogelijk krijgt u ineens een andere post vb een ganse dag op dag X ipv een 1/2 bij die man.
Alle gesprekken opnemen op GSM of op een dictafoontje.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2019 18:48

Ik heb elke dag al wel een klant. Behalve vrijdag namiddag omdat ik dat zelf wil.
Dus als ik die klant niet meer heb zijn dus maar 8 uur op een maand kwijt. En inderdaad ik ga wss wel een andere klant krijgen. Maar was aan het twijfelen omdat hij op zich nog niks strafbaar gedaan heeft maar het voorstel staat me niet echt aan.

Maar ik dacht dat ik mss overdreef omdat hij het enkel voorstelde. Maar voel me gewoon nie goed bij de gedachte.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 04 apr 2019 18:59

Is op het randje ...
Daarom melden ..kan zijn dat er voorgaande feiten zijn.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 04 apr 2019 19:14

Zoals Fransiscus zegt: meldt het. Ik licht even toe waarom precies. De mijnheer in kwestie vraagt u weliswaar beleefd om een dienst die niet in uw takenpakket zit. U heeft dat beleefd klaar en duidelijk geweigerd. Dat zou voldoende moeten zijn voor de "Heer" om niet meer op die zaak terug te komen. Nu hij dat wél doet is dat in feite een vorm van intimidatie die niet thuishoort op de werkvloer. Uw werkgever (mete dienstencheques) wéét hoe dit aan te pakken. U zou niet de eerste persoon zijn die dit meemaakt. Meldt het dus aan uw werkgever.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2019 19:27

Ja voor mij had hij blijkbaar ook een poetsvrouw. Die was steeds klaar op 2 uurtjes zei hij. Maar het was daar echt vuil toen ik begon. Dus vroeg me wel af wat die gedaan had. Want is op zich werk genoeg voor drie uur. En ik neem dan dat laatste uur de ramen bij of iets anders.
Maar toen ik vroeg waarom die vorige niet meer kwam zei hij dat ze een post gevraagd had dichter bij huis.
Maar voor hetzelfde geld heeft hij het daar ook wel aan gevraagd.
Weet ook niet of het een collega was van mijn bureau. Want als dat wel is kan het zijn dat het meisje het mss niet durfde zeggen tegen de bureau en een ander excuus heeft verzonnen. Ofwel was het van een andere bureau.
Ik ga het morgen toch maar melden op de bureau. Want ook al is hij een lieve man. Dit vind ik eigenlijk redelijk ongepast.
En heb gewoon schrik dat er binnen 14 dagen wel iets gebeurt.

Toen ik mijn contact ging tekenen hebben men bazin en ik wat papieren doorgenomen en daar staat in dat als er ongewenst gedrag is dat ik dat zeker moet melden en dat er dan onmiddellijk maatregelen getroffen worden.
En dat het op die 5 jaar dat ze daar zitten nog maar 1 maal gebeurt is. En die persoon is dan ook onmiddellijk moeten stoppen bij die bureau. De klant bedoel ik dan en niet de huishoudhulp.
Maar was aan het twijfelen omdat er niks gebeurt is maar aan de andere kant is het toch wel een oneerbaar voorstel en is er toch ook al over vind ik.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 04 apr 2019 19:37

Anders eens gaan praten met de dienst slachtofferzorg of hoe die bij jullie wordt genoemd in uw Lokale politie zone.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2019 19:45

Ja kan ik doen. Ik ga morgen middag na mijn klant eerst eens bij de bureau binnen gaan.
En het vertellen en vragen voor een andere klant.
Echt klacht neerleggen ga ik niet doen. Er is tenslotte ook niks gebeurt buiten dat voorstel.
Maar voel me er gewoon niet meer goed bij.
In ieder geval bedankt voor de info.
Ik wou maar weten of ik overdreef en het niet zo moest opnemen. Maar ik ga er toch maar mee naar de bureau stappen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2019 19:53

als dat maar bij voorstellen blijft, is er toch zeer weinig aan de hand !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 04 apr 2019 20:26

Een wijze man ( nochtans een politicus) heeft eens gezegd "trop is te veel, en te veel is trop"

En als TS zich daar ongemakkelijk bij voelt, dan is dat gewoon zo.

En aan TS : ik zou me daar morgen gewoon niet meer aanmelden, maar naar het bureau gaan, en het nodige melden.

Trek daar een streep onder aub.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 apr 2019 20:41

Ik moet daar maar om de 14 dagen zijn. En ben er vandaag geweest en vandaag is dat voorstel gebeurd. Daarvoor niks aan de hand. En inderdaad ik voel me er echt niet goed bij.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval. Morgen moet ik werken bij een andere klant tot smiddags en daarna ga ik onmiddellijk naar de bureau.

Rudi68
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 apr 2019 21:23

Zoiets altijd melden aan je bureau.
Want mocht hij toch verder gaan met iets te proberen. ..dan zeggen ze allemaal 'tja, je wist het en toch zeg je niks".

eylis
Berichten: 8840

#13 , 05 apr 2019 14:36

nogmaals: de situatie is zéér duidelijk: hij stelde een taak voor die
helemaal NIET in het takenpakket zit (en waar je overigens niet voor verzekerd bent, van het één komt maar het ander en dan kan de persoon in kwestie vertellen dat het met uw instemming was...) en je hebt dat duidelijk geweigerd. Dat de klant er terug over begint is een vorm van emotionele (en eigenlijk seksuele) intimidatie. Meld aan je werkgever wat er gebeurd is. Hierover heb je absoluut meldingsplicht, want het kan de volgende werknemer OOK overkomen. en misschien is dat een minder weerbaar persoon. Dus alle persoonlijke meningen hierover terzijde of dit nu mag of niet. U voelt zich niet op uw gemak om de taken uit te voeren waarvoor u daar wél tewerkgesteld bent omdat de klant in kwestie bepaalde voorstellen (die niet tot uw job behoren) BLIJFT doen. Het zou hetzelfde zijn als hij blijft zagen dat u zijn stomazakjes zou kunnen verschonen. Dat behoort niet tot uw taak én uw competenties) U meldt aan het kantoor wat er gebeurd is. Of de werkgever hier een klacht van maakt of een waarschuwing tov de klant is hun beslissing. Maar u moet uzelf én de volgende werknemers na u de bescherming geven waar jullie recht op hebben.

Evib
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 apr 2019 20:17

Ik ben vandaag naar de bureau geweest maar mijn bazin was niet aanwezig. Heb tegen haar collega al een deel vertelt en ze ging me bazin al inlichten. Ik ga er maandag of dinsdag terug heen. Maar ze zijn al oo de hoogte dus kijken wat ze verder gaan doen.
En inderdaad zoals je zegt de persoon na mij is mss minder weerbaar en gebeurd er mss meer terwijl ze het niet wilt.

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 05 apr 2019 21:53

Slachtofferzorg bij politie is geen aangifte of klacht. Deze mensen zijn ook gebonden door het beroepsgeheim tgo politieambtenaren maar kennen wel de wagen die u kan gebruiken.
Verder uw vakbond en niet vergeten de vertrouwenspersoon in uw organisatie meestal ook iemand van de dienst arbeidsgeneeskunde.
Deze kunnen allemaal anoniem zaken aanbrengen men beter zicht krijgt over het 'dark number'.

Terug naar “Andere”