Inschrijven aangekochte electrische moto in china

Kingkong
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Inschrijven aangekochte electrische moto in china

#1 , 03 apr 2019 11:09

Hallo,,een paar laand gekeden kocht ik een electrische moto on line in china,,die werd per schip naar zeebrugge gebracht en alle in voer procedures en kosten en douane waren in orde alsook de betalingen,,ik hebdan gewacht op mooi weer en nu wilde ik die ingeschreven krijgen maar daar bots ik op weerstand,,blijkbaar zijn de CE certificaten die de verkoper mij gaf niet de correcte papieren,,ze zijn wel ok maar alleen voor eigen land
Dus had ik een (europees certificaat) nodig om de inschrijving re kunnen doen,,ik heb dan dagenlang gemaild met de verkoper maar met de beste wil van de wereld,die kan geen (europees certificaat) geven,,daar er ook bleek dat de verkoper de motor zelf maakt volgens zijn bewering.nu antwoord de verkoper niet meer op mijn vragen dus is mijn vraag,kan ik alsnog die moto inschrijven,, ik weet wel dat die een battery geeft van 72volt en 4000watt is voor de rest staan er geen details op her certificaat,, op het certificaat staat electric scooter vermeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 03 apr 2019 11:48

Zonder europees gelijkvormigheidsattest krijg je die motor niet ingeschreven. Als er geen (europese) invoerder is die de homologatie regelde al zeker hopeloos. Je kan ermee op privéterrein rondstruinen...

Bij buiteneuropese aankopen moet je altijd alert zijn op dergelijke zaken: inschrijvingsproblemen, compatibiliteitsproblemen, douanekosten, ....

Kingkong
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2019 13:38

Ja,ik weet nu wel beter maar moeten ze dze praktijken niet melden aan de koper??ze doen wel mee als het gaat om te verkopen en voor transport en douane kosten en zo,,dit word tit in de puntjes verzorgd maar eens het product bij de koper gearriveerd is dan is het van,,ik kan jou niet helpen,,en dit kan wel.dat begrijp ik niet.of het is puur voor het geld te doen.heeeeeel jammer voor al mijn geld dat ik er heb ingestoken.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 03 apr 2019 13:44

Ik ben ook niet op de hoogte van de chinese wetgeving. Die chinees zal dat ook niet zijn over onze.

LeenW
Berichten: 12837

#5 , 03 apr 2019 13:59

En dan nog, gaat u een rechtszaak in China starten als de verkoper niet meewerkt?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 apr 2019 14:47

Er is nog de mogelijkheid om een typegoedkeuring te krijgen als enig model
Die procedure loopt via bepaalde keuringsstations

Voertuig moet dan wel voldoen aan de Belgische technische vereisten:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074

Dat kan bvb betekenen dat je best mogelijk alle lichten moet vervangen door EU goedgekeurde onderdelen - hangt af van wat er nu op staat
Maar een Chinese zelfbouw-motor voor verkoop ginds, gaat vrees ik niet veel deftige onderdelen hebben ...

De elektrische onderdelen op zich zouden ook moeten voldoen aan de EU-vereisten (RoHS etc) - anders had je 'm niet eens mogen invoeren.

Kingkong
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 apr 2019 11:37

Tja,,dan denk ik dat er niet veel meer aan te doen is ,jammer.nu ik heb mijn lesje geleerd en zal geen twee keer meer zo een aankoop doen en aan de andere kant vind ik dat er toch een manier zou moeten komen om deze voorvallen tegen te gaan,zoals een verplichte wet of zo want het gaat ook over veel centen he.

LeenW
Berichten: 12837

#8 , 04 apr 2019 11:40

Tja,,dan denk ik dat er niet veel meer aan te doen is ,jammer.nu ik heb mijn lesje geleerd en zal geen twee keer meer zo een aankoop doen en aan de andere kant vind ik dat er toch een manier zou moeten komen om deze voorvallen tegen te gaan,zoals een verplichte wet of zo want het gaat ook over veel centen he.
Die wetten zijn er, binnen BE en binnen de EU. Er is een reden dat iets uit China goedkoper zal zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2019 12:02

Het is niet de verkoper die moet zien of het in een ander land andere wetten zijn .

Het is de koper die moet nakijken of de goederen hier in Belgie kan gebruikt worden !

Een briefje naar de DIV had u veel ellende kunnen besparen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 05 apr 2019 18:20

Oppassen : CE kan een Europese goedkeuring zijn, maar ook ... China Export! Het verschil is -niet toevallig- onduidelijk :

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”