Boete voor id-kaart

Ziadzoourak
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete voor id-kaart

#1 , 25 mar 2019 19:56

Hallo,
Na school toen we bij de Colruyt aan het eten waren, kregen mijn vrienden en mij een id- controle van de politie. Twee van mijn vrienden hadden hun id-kaart niet bij en werden meegenomen naar het politiebureau. Toen zij terugkwamen werd er tegen hun gezegd dat ze een boete van €200 euro gingen krijgen.mijn vrienden zijn allebij 15jaar oud.

Hier zijn mijn vragen:

Mag de politie het id-kaart aan mensen vragen zonder geldig reden?

Moeten de ouders niet ingelicht worden wanneer minderjarigen naar het politiebureau moeten(de ouders werden hier niet ingelicht)?

Mag de politie zelf beslissen over het bedrag van de boete?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Ziad

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2019 20:01

Mag de politie het id-kaart aan mensen vragen zonder geldig reden?
Dat mogen ze zeker
Moeten de ouders niet ingelicht worden wanneer minderjarigen naar het politiebureau moeten(de ouders werden hier niet ingelicht)?
Dit mogen ze daarna doen
Mag de politie zelf beslissen over het bedrag van de boete?
Neen
Boetes zijn wettelijk vast gelegd, en de politie heeft daar niks mee te maken, zij kennen wel de boetes en zij mogen je dit wel zeggen hoeveel het hun gaat kosten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 25 mar 2019 20:15

Wie zegt dat er geen geldige reden is?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 25 mar 2019 21:29

Dat mogen ze zeker
Niet correct, ik verwijs u naar art 34 van de WPA.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 25 mar 2019 21:48

Dat mogen ze zeker
Niet correct, ik verwijs u naar art 34 van de WPA.
Dan zeggen ze dat ze denken dat deze personen mogelijks de openbare orde zou kunnen verstoren, en is het toegelaten.
Tenzij ze daar harde aanwijzingen voor zouden nodig hebben?

Issued
Berichten: 1227

#6 , 25 mar 2019 23:22

Neen geen harde bewijzen, maar wel een redelijke uitleg. Zoals je voorbeeld: je denkt dat ze de openbare orde gaan verstoren. Waarom denk je dat? Hebben ze een groot spandoek bij? Proberen ze uit het zicht van de politie te blijven?

Ik gok dat de jongeren waarbij TS hoorde op een plaats waren waar er vaak overlast is door hangjongeren. Hij sprak van de colruyt, het is aannemelijk dat er vaak sluikstort van de aankopen in de Colruyt achterblijft op bepaalde plaatsen. Op zulke plaatsen gericht jongeren controleren kan wel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2019 07:26

Men geeft wel altijd een reden
Want normaal doen ze dit niet en zo harde werkers ??
Misschien na de uren bij de bakker of beenhouwer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 mar 2019 18:38

Moeten de ouders niet ingelicht worden wanneer minderjarigen naar het politiebureau moeten(de ouders werden hier niet ingelicht)?
U begrijpt dat dit lastig is als de politie de betrokkenen niet eens kan identificeren omdat die hun verplichte ID kaart niet bij hebben :?:

Eerst dient de identiteit vastgesteld te worden ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mar 2019 19:49

Ja men kan moeilijk de ouders verwittigen als men niet weet wie ze zijn !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”