Aannemer chanteert me na negatieve review op internet

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

Aannemer chanteert me na negatieve review op internet

#1 , 06 mar 2019 17:21

Hallo,

Ik had eerder al eens gepost over hoe een aannemer mij met een rechtszaak bedreigde nadat ik een negatieve review over zijn werkzaamheden en houding had geschreven.
Ik heb hem toen laten weten dat de review geheel volgens de regels was: aantoonbare feiten, plus op de bal gespeeld en niet op de man. Ik wenste hem succes met zijn rechtszaak, waarin hij vooral zelf veel geld en tijd zou verliezen. Ook liet ik hem fijntjes weten dat ik door mijn werk in de media zo'n bericht heel makkelijk in de krant krijg. En dat die kranten zullen smullen van: Vrouw voor rechtbank gesleept wegens negatieve internetreview. En of hij niet denkt dat zo'n bericht zijn commerciële reputatie niet meer zal schaden dan een luttele negatieve review op internet?

Hij zong daarna een toontje lager.
Heb dan lange tijd niets meer van hem gehoord.

Maar nu stond hij weer op mijn antwoordapparaat. Heel eng en griezelig. Hij had iets anders bedacht: als ik die review niet verwijderde, zou hij persoonlijk een vertrouwelijke mail van mij naar hem vlak voor voor de werken in de brievenbus van mijn buren gaan stoppen. In die mail waarschuwde ik hem voor mijn nogal "gevoelige en bemoeierige buren", die vast opmerkingen en commentaar zouden hebben op de werken (ik woon in een appartement). Het was goed bedoeld, om zijn werk beter te doen verlopen. Ik schreef nog: "Een gewaarschuwd mens is er twee waard", met smiley erbij. Maar ik ben nogal uitgesproken in mijn vocabulaire en heb in die mail geen positieve bewoordingen voor vooral één buurvrouw gebruikt. En nu dreigt hij dus om die mails te printen en in hun brievenbus te steken.

Het is echt griezelig hoe hij dit allemaal uitspreekt op mijn antwoordapparaat. Heel kalm bvb. En: "Dan moet u maar nadenken of het u waard is om hier met uw buren een ruzietje over te hebben. En zoals u zelf schreef: een gewaarschuwd mens is er twee waard."

Krijg de rillingen van die enge vent.
(Die eerder ook al erg vreemde dingen schreef, bvb toen ik voor het eerst zijn gemaakte fouten via mail signaleerde: een hele drama-mail over hoe hij beter zijn verfborstel aan de haak kon hangen en in een patisserie gaan werken, of ergens van een brug gaan springen).

Maar samengevat: na zijn eerdere bedreigingen, komt hij nu met chantage.

Ik heb al even de politie gebeld: chantage is strafbaar en ik kan hier een pv voor laten opstellen. Dan wordt hij ook gehoord.

Anderzijds: die vent is volgens mij echt niet goed bij zijn hoofd, wat daar dan de gevolgen van zullen zijn bij hem?

En natuurlijk, ik wil echt geen ruzie met die buren. En kerel is gek genoeg om dat van die mails ook nog uit te voeren ook. Ben een lange weg gegaan met die buren en nu is de verstandhouding goed. Wil geen negatieve energie in mijn eigen gebouw.

Dus ben geneigd om het er maar gewoon af te halen. Voor eigen gemoedsrust.
Maar ja, dan winnen de bully's. En dat vind ik dan ook weer niet juist.

Wat zouden jullie hiermee doen? Juridisch en/of moreel zeg maar?

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 06 mar 2019 18:29

Met de buren gaan praten vooraleer hij zijn dreigement uitvoert? Om hen te kaderen wat ze mogelijk te lezen zullen krijgen en waarom je dat toen geschreven hebt?
Of blufpoker spelen en zeggen dat je bovenstaande gedaan hebt in de hoop dat hij er dan van afziet?
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 06 mar 2019 18:34

@ TS: Wat is uw dispuut met je aannemer? Dat lees ik niet in je post. Heb je als hij slecht werk leverde al een formele ingebrekestelling gestuurd (per AS met kopie per grwone brief) ?

Reclame

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 06 mar 2019 23:47

@sirkii: lang verhaal, maar er zijn dingen gebeurd waardoor ik het vertrouwen in deze firma volledig kwijt was. Ik heb hen eerst live en dan via mail van hun fouten op de hoogte gesteld. In eerste geval (live) wilden ze niets herstellen, in het tweede geval (mail) kon het opeens wel, maar het was een zeer bizarre drama mail (de schilder sprak v “van de brug springen” ed, en deed heel cynisch over mijn “gouden deuren en muren”). Ik heb toen besloten om niet meer met hen te werken en de fouten door iem anders te laten herstellen.

En na de bedreigingen en de chantage wil ik die mensen helemaal niet meer in mijn huis.

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 06 mar 2019 23:48

Mijn vraag gaat over de chantage en wat ik daar mee kan/zou doen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 07 mar 2019 02:05

Uw gedrag en de manier om dergelijke zaken af te handelen is even laakbaar als wat de aannemer ogenschijnlijk met u doet.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 07 mar 2019 13:05

Euh, wat is er laakbaar aan een eerlijke maar negatieve review schrijven?
Alles gedaan zoals het (wettelijk) hoort, hoor: aantoonbare feiten, enkel feiten en geen meningen, geen laster/beledigingen, heel sec, geen meningen van derden. FYI: met die voorwaarden valt het onder het wettelijke recht van meningsuiting. Niks laakbaars aan. Kun je overal navragen.
Tegenpartij heeft op die bepaalde site ook een mogelijkheid tot weerwoord. Ook weer wettelijk.

In deze tijden bestaat er nu eenmaal zoiets als internetreviews. Geeft 'kleine garnalen' ook eens een forum, in plaats van dat er over hen heen gewalst wordt. Aannemers kunnen daar maar beter aan wennen (of beter hun best doen), in plaats van mensen te gaan lopen bedreigen of chanteren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 mar 2019 13:13

Pas daar toch mee op, in Luik zijn er al veroordelingen geweest, welles waar voor de horeca.
maar er komen alsmaar meer klachten over recensie schrijvers.
Rechters lachen ook niet meer over een recensie bv er lagen wormpjes in de rijst, wat onmogelijk is.
het voorbeeld is echt ik kan je het internet adres geven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 07 mar 2019 15:39

Ja, weet ik.
Als de reviews leugens waren en/of persoonlijke smaad, dan kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen.
Maar is bij mij totaal het geval niet. Zoals ik al schreef: allemaal aantoonbare feiten (bvb fouten vastgesteld door andere schilder, mails die bepaalde uitspraken bewijzen enz). Heel sec, de feiten, geen persoonlijke meningen van mij over die kerel enz.

Maar ik neig wel naar het verwijderen, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Wil de negatieve en donkere energie van die man niet in mijn leven. Plus ik geloof dat dat soort types vroeg of laat zelf wel voor hun eigen ondergang zorgen. Al vaker gezien...

Het wringt bij mij alleen dan dat zo iemand, die anderen bedreigt en chanteer, dan wint. Daar ben ik nog niet mee 'in het reine'....

Iemand raadde me aan om later op een andere site een review te posten met minder details, waarbij hij niet kan ontdekken van wie het komt. Is mss nog een idee. Hoewel ik het ws tegen die tijd allang wil vergeten.
Heb het verhaal ook wel verteld aan een bevriend architect. Daarin kan hij me niet tegenhouden. Hoewel hij ook daarover brieste en bedreigde op die voice mail.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mar 2019 16:51

Al eens de vraag gesteld wat het u opbrengt om een zelfstandig in een kwaad daglicht te stellen op internet .

Ik weet het wat het u op brengt hoor !
Ruzie, miserie, slechte mails, slechte telefoons en slecht slapen en voor wat ???
En als deze man eens door het lint gaat is de schade niet te overzien.
En dit zou zeker den eersten niet zijn die door het lint gaat, loop je dan nog veilig op straat?.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfred J
Berichten: 190

#11 , 07 mar 2019 17:02

Al eens de vraag gesteld wat het u opbrengt om een zelfstandig in een kwaad daglicht te stellen op internet .
Al eens de vraag gesteld hoeveel (extra) potentiële slachtoffers deze aannemer nog maakt als niemand de waarheid mag spreken? Je verdedigen van zelfstandigen wordt met momenten best vervelend.

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 07 mar 2019 17:49

Helemaal met jou eens, Alfred.

Ik vind het ook niet kunnen dat zo iemand met al die dingen wegkomt.

Een deel van mij heeft wel zin om de strijd met hem aan te binden. Ik kan hem makkelijk 'terugchanteren' door naar analogie te dreigen met zijn wacko mails en berichten te sturen naar de architecten met wie hij werkt. (een ervan is bvb de neef van een collega)

Maar pfff, wat een energievretend gedoe wordt dat. Plus ik vind het altijd een goed idee om zelf 'zuiver' te zijn, ook al gaan anderen over tot laag bij de grondse tactieken. En ik wil mezelf ook niet benadelen of bezoedelen.

Vind het echt een lastige kwestie. Want wil eigenlijk ook wel dat deze man niet nog anderen benadeelt... (en zoals gezegd: dat ie niet wegkomt met zijn duistere tactieken).

bosprocureur
Berichten: 6857

#13 , 07 mar 2019 17:58

"de waarheid" waarover u het hebt is UW waarheid, en u verdedigt met hand en tand uw recht om die bekend te maken.

Anderzijds zou het u verwonderen dat die aannemer hetzelfde doet met de berichten die u aan hem stuurde, en die minder vleiend zijn naar uw kennissen... Mag hij dat dan niet?

En hiermee wil ik niet de verdediging van uw aannemer aangaan, zeker niet.

bosprocureur
Berichten: 6857

#14 , 07 mar 2019 17:59

Laat het vallen, trek er een streep onder.

Juridisch kan u misschien uw gelijk halen, gedeeltelijk, maar ten koste welke miserie?

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#15 , 07 mar 2019 18:15

@ bosprocureur:
Je verwart hier wel twee dingen: recht op vrije meningsuiting en chantage. Laatste is strafbaar, eerste is je recht.

Mijn waarheid in die review is DE waarheid. Zoals ik al meerdere keren geschreven heb, gaat het om aantoonbare feiten.

Juridisch sta ik 100 procent in mijn recht wat die review betreft, zegt ook een advocaat. En tegen chantage kan ik een klacht indienen, zegt de politie.

Maar het is zuur dat iemand met dreiging en intimidatie desondanks toch ‘wint’. Dat is de kwestie.

Hopelijk begrijp je het nu beter?

Terug naar “Andere”