Mevrouw zet haar man af en rijdt weg, is dat begeleiden?
Moet ze hem daar minuten lang alleen laten staan, misschien? Wie neemt de verantwoordelijkheid als de blinde intussen bijv. overvallen wordt?
Ze moest hem maar niet afzetten en dan die gehandicaptenparkeerplaats nemen en hem vandaar begeleiden naar de locatie. Ik kan toch ook moeilijk als moni de kindjes die ik begeleid achterlaten, en dan de regels aan mijn laars lappen omdat ik de kindjes niet te lang alleen lag laten? Sorry, verantwoordelijkheid is verantwoordelijkheid en niet iedereen weet die op te nemen.
En dan kijkend naar de situatie: blijkbaar moest ze zelfs niet terug naar de man. Ze had hem afgezet vanwaar hij als ik mij niet vergis met een andere begeleider/begeleidster het gebouw was binnen geleid. De vrouw moest enkel ergens wachten op haar man. Toch lijkt het me raar dat ze zich dan zou beroepen op het begeleiden om toch haar gelijk te krijgen. Ze begeleidde hem niet tussen het afzetten en het ophalen (in dit geval dus wanneer hij terug bij de wagen was). Ze hadden beter afgesproken dat wanneer de man klaar was, ze gecontacteerd zou worden en hel afhalen op de manier dat ze hem had afgezet. Dan kon ze gerust wel zonder problemen voor de man op een gewone parkeerplaats gaan staan.
Het feit dat ze enkel en alleen wachtte op de man maakt de zaak anders dan waar we het voorheen over hadden (auto wegzetten en man terug begeleiden). Volgens mij had ze zonder problemen haar man kunnen ophalen aan die gehandicapten parkeerplaats, zolang ze daar niet bleef staan van begin tot einde. Het is zoals in u auto blijven zitten met een parkeerschijf... Men zal daar toch ook niet mee kunnen lachen. Ze had totaal geen begeleidende functie op dat moment, ze wachtte gewoon. Daarvoor had ze evengoed een andere locatie kunnen zoeken zonder andere gehandicapten die meer nood hadden aan die plaats hun plaats af te nemen. Meer nood omdat ze daar waarschijnlijk een hele tijd had kunnen blijven wachten, terwijl andere gehandicapten wel nood hebben aan die extra brede parkeerplaats om zonder problemen uit te kunnen stappen of op niet een te verre afstand te moeten afleggen.
Het was beter geweest hadden ze een veilig punt (blijkbaar was het een gevaarlijk punt/gevaarlijke straat) afgesproken waar ze de man afzette en zou halen nadat ze werd gecontacteerd dat ze hem kon ophalen. Dat was veiliger en kon ze zonder enig probleem een gewone parkeerplaats nemen en had zo geen aanvaring gehad met die agenten. Misschien een tip voor later. Maar nu zal het zijn dat de agent het verhaal waarschijnlijk in twijfel trok. Als er wordt verder geprocedeerd tegen de in beslagname, zou ik TS aanraden om zaken te houden die bewijzen dat het effectief zo was dat ze enkel haar man had afgezet en daar zou opwachten. Een schriftelijke getuigenis van die persoon die hem heeft begeleidt naar het gebouw en naar de wagen. Misschien dat de rechter dan wel zal inzien dat 6 maand in beslagname van de gehandicaptenkaart overdreven is in dit geval, en het zou inkorten of laten wegvallen en omzetten in een waarschuwing voor de volgende keer. De geldboete zal er ook in betrokken zijn, want het vormt 1 straf te samen met de in beslag name. Hoe het daarmee zou zitten weet ik niet.