Een verhuurder al dan niet de eigenaar mag zich beschermen.
Daarvoor dienen; verzekeringen, de huurwaarborg enzv...
Als er echt schade is, volstaat de huurwaarborg zelden om deze te vergoeden, maak u geen illusies.
Wat ik hier zeg is dat verhuurders zonder rede bepaalde mensen hierdoor weigeren.
Dat is de verhuurder zijn goed recht, mensen weigeren. Zolang dit niet op discriminerende basis gebeurt, staat het de verhuurder vrij te weigere wie hij wil. We leven in een vrije samenleving.
Neem nu u werkt via Intrim en je geraakt niet aan een appartement omdat je geen arbeidscontract voor onbepaalde duur kunt voorleggen als alleenwonende.... je staat daar dan wel proper hé.. hoe zou je dan reageren!
Ik zou reageren door ofwel:
1. Verder te zoeken.
2. Aan een vaste job te proberen geraken.
3. Proberen zelf een kleine studio of appartementje aan te kopen en daarvoor te gaan lenen. Als je een bescheiden iets koopt, en je hebt een job, zelfs interim, zal een bank u waarschijnlijk wel een lening toestaan. Verwacht echter niet dat de bank u € 200.000 gaat lenen. Maar je hebt al leuke studiootjes voor minder dan €100.000. Als je een lening voor €100.000 op 25 jaar aangaat tegen pakweg een rentevoet van 3%, zal je maandelijks ongeveer € 470 betalen. Zelfs met interim jobs, is dit meer dan haalbaar, zou ik denken...
Neem nu u heeft bv een handicap... zou u het aangenaam vinden elke keer heel uw verhaal te moeten doen met verwijzing naar de invaliditeidsuitkering om aan een appartement te geraken?
Kans is héél groot dat je met een handicap beroep kan doen op een sociale woning. Mogelijkheden / kansen genoeg in dit land, je moet ze enkel grijpen.
Het heeft dus enkel temaken met het feit dat financieel krachtige mensen bang hebben om hun geld niet te zien waardoor ze inbreuk plegen op de privé van de potentiële huurder.
Waar haal je dat nu weer? Niemand heeft het recht de privacy te schenden van een ander. Geld of geen geld.
Het staat de verhuurder steeds vrij wanbetalingen juridisch aan te vechten, iemand met geld wil niet zeggen dat deze een goede betaler is, bovendien de stijging in waarde van dergelijke tweede eigendommen zijn zowiso al een goede investering!
Niet als deze afgebroken worden door de huurder. En weet je hoeveel tijd en moeite het kost om achter huurachterstallen aan te gaan? Zeker als mensen gewoon geen geld hebben, zie je als verhuurder die achterstallen nooit terug.
Dit is duidelijk discriminatie!
Jij kent duidelijk de definitie niet van discriminatie.
Alsook wil ik u vriendelijk verzoeken om uw politieke mening voor u te houden, ik ben niet voor desbetreffende partij en dit draagt niet bij aan juridische inhoud.
Ik heb mijn politieke mening totaal niet vermeld. Ik zeg enkel dat frustraties zoals jij er hebt, leiden tot een tunnelvisie waarbij de rede stilaan volledig verdwijnt.
Ik sta voor gelijkheid recht voor iedereen...
Neen, daar staat u niet voor, want u vind dat bepaalde groepen (verhuurders bijvoorbeeld), rechten moeten afgenomen worden. U wil hun recht om te verhuren aan wie ze willen, blijkbaar ingeperkt zien. Hoe kan u dan zeggen dat u gelijkheid wil voor iedereen? Of wil u gelijkheid zoals in het communisme?
het is omdat ik ergens voor sta... ergens voor op kom dat ik geregeld hier advies inwin.
Maar u gaat niet akkoord met het advies hier! Wij vertellen u hoe u juridisch al dan niet zaken kan aanpakken, maar u roept moord en brand dat dit niet rechtvaardig is en dat dit allemaal niet zo zou mogen geregeld zijn? Tja, dan bent u wel op het verkeerde plein aan het schreeuwen. De juridische macht MAAKT de wetten, niet, ze ziet er enkel op toe dat ze toegepast worden. Het is de POLITIEKE macht die de wetten maakt. Met andere woorden, als de bestaande wetten volgens u niet deugen, kan u dit aankaarten op politics.be.