Bevoegdheden treinbegeleider

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Bevoegdheden treinbegeleider

#16 , 15 dec 2014 10:17

Nee, je moet je kunnen identificeren, dit mag op andere manieren dan IDkaart.
Maar mag een conducteur je een boete uitschrijven als je je niet kan identificeren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#17 , 15 dec 2014 11:32

Nee, je moet je kunnen identificeren, dit mag op andere manieren dan IDkaart.
Maar mag een conducteur je een boete uitschrijven als je je niet kan identificeren?
Ik dacht dat deze je dan gewoon van de trein moest zetten, eventueel met bijstand van de spoorwegpolitie.

Franciscus

#18 , 15 dec 2014 11:46

En spoorwegpolitie kan u administratief aanhouden tot uw identiteit gekend is en dan strafrechtelijk de nodige PV's opstellen.

Reclame

RevDoc
Topic Starter

#19 , 15 dec 2014 16:05

Ik heb de volgende zin letterlijk in een mail staan van de NMBS (die waarin de boete werd kwijtgescholden) :

"Onze controlebediende stelde vast dat betrokken persoon de wet niet naleefde. Hierbij werd een vaststellingsformulier opgemaakt, voor verdere inning door de Directie Marketing & Sales van de NMBS."

Merk op dat er niet over een inbreuk tegen de vervoersvoorwaarden wordt gesproken maar over het niet naleven van de wet.
De NMBS gaat hier dus z'n boekje te buiten want hier staat letterlijk te lezen dat de NMBS boetes int (of tracht te innen) die hen niet toekomen.

Ik heb ook nog 2 andere vragen
1) Ik heb gevraagd aan de treinbegeleider om zich ook te identificeren zodat ik klacht tegen hem kon neerleggen. Hij weigerde dit. Klopt het dat treinbegeleiders zich niet dienen te identificeren ? Als je een PV krijgt van de politie dan staat daar toch ook de naam van de agent die het heeft geschreven op of vergis ik mij nu ?

2) Blijkbaar was het in het verleden, en waarschijnlijk nu ook nog, zo dat de NMBS ook personeelsleden die (nog) niet beëdigd waren liet werken als treinbegeleider en ze ook boetes liet uitschrijven. Hoe kan je te weten komen of een treinbegeleider beëdigd (en dus bevoegd) is of niet ?
http://www.elfri.be/juridische-informat ... rtredingen
http://www.senate.be/www/?MIval=/consul ... R=&LANG=nl (Hier staat te lezen dat in 2010 maar liefst 1 op 4 treinbegeleiders niet beëdigd was !)

Ik concludeer hieruit toch dat de NMBS het, in navolging van de stiptheid van hun treinen, allemaal zo nauw niet neemt wat de wet betreft.

LeenW

#20 , 15 dec 2014 16:46

1) Treinbegeleider is geen openbare functie (NMBS is "geprivatiseerd") dus geen enkele wet kan hen verplichten zichzelf bekend te maken.

2) Gelet op de privatisering van de NMBS, twijfel ik of ook dit nog actueel is

Franciscus

#21 , 15 dec 2014 17:41

Misschien dit eens lezen:
http://www.polfed-fedpol.be/pub/inforev ... NL-SPC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Chaccamacca

#22 , 16 dec 2014 16:58

LeenW, hoe kom je erbij dat de NMBS geprivatiseerd is. De NMBS is nog altijd een overheidsbedrijf. Sommige takken gelijk het goederenvervoer is geprivatieerd maar de rest niet.

Terug naar “Andere”