Wagen geblokkeerd op eigen oprit en olievlekken

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Wagen geblokkeerd op eigen oprit en olievlekken

#16 , 19 sep 2014 17:48

Dat deed ik op dat ogenblik niet omdat ik op zo een moment, en vooral op die dag niet insta voor mezelf.
Maar daar wordt via colloquatie wel voor gezorgd dat het niet erger wordt.
ik weet het. Een agressor is gewoonlijk zeer goed beschermd. En de slachtoffers moeten steeds beleefd zijn. dat is blijkbaar normaal toch? Ik heb nu wel 2 vragen gesteld waarop ik een zinnig antwoord verwacht, geen persoonlijke mening van een of ander lid dat interessant probeert te doen.
??????? U mag die wagen niet opzettelijk beschadigen, ook al staat die waar hij niet mag staan.
U beweert dat het mag, niet dus.
Wat u wel mag doen is die wagen "immobiliseren" zonder hem te beschadigen. Wij hebben dat al meermaals gedaan in een privé parking door een wielklem te plaatsen. Als de eigenaar dan terugkomt naar zijn wagen laat u zich niet zien. Ze hebben dan geen andere keuze dan zelf naar de politie te gaan....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nijltjetweety
Topic Starter

#17 , 19 sep 2014 18:13

Al even google ingezet. Vanaf 38 euro vond ik een klem, maar dan moet ik onkosten maken omlegaal te zijn. Waar zit dan de logica? Word er dan in bij voertuigen afgeweken van de regel "wat u vind mag u houden"?
Ik herinner me een geval van een motordiefstal. De eigenaar en arriverende politie zagen de motor nog verdwijnen in een garagebox. Deur dicht, en de motor werd volledig gedemonteerd. De meeste stukken verkocht via internet. En niemand kon er iets aan doen omdat het op prive was. (stond in een tijdschrift te lezen enkele jaren terug) De oprit voor mijn deur is prive, enkel de garagepoort ontbreekt. In dit geval word eventuele schade op mij verhaald? Dat vind ik niet enkel onlogisch. Dit onderscheid zorgt voor verwarring waardoor niemand op de duur nog weet waar aan en waar af.

nijltjetweety
Topic Starter

#18 , 19 sep 2014 19:14

Net pm gekregen over de politie van Aalst. Dat is prive. Mijn antwoord is dat niet denk ik? Anders even dit bericht modereren aub.
Bij mij kwam de commentaar "kleine moeite om eens te bellen, er zijn nog veel oproepen". En 3x in 4 jaar heb ik gebeld toen er iemand op de oprit stond. politie "is het op prive meneer?". ik:"ja". politie:"dan kunnen we niets voor u doen". ik:"maar als mijn vrouw straks thuis komt kan ze niet parkeren. Dan moet ze in de straat parkeren (max 1 uur). Is de wildparkeerder niet weg dan de auto verplaatsen. Of een bewonerskaart halen aan x euro/jaar. Onkosten omwille van wildparkeerders dus". politie: meneer, op prive kunnen wij niets komen doen".

Reclame

Turaki

#19 , 19 sep 2014 19:45

Klopt, op privé is politie niet bevoegd, tenzij u vermelde artikels uit het veldwetboek voldoende zichtbaar ophangt.

nijltjetweety
Topic Starter

#20 , 19 sep 2014 19:50

ok, dat is duidelijk. Volgende vraag. Een voertuig, eerlijk gevonden. Beschadiging door iemand (vandalen die passeren, ikzelf, ....). Ik ben aansprakelijk omdat dat voertuig op mijn eigendom staat? Of mag ik dat voertuig als mijn eigendom beschouwen tot de eigenaar bewijst eigenaar te zijn? Er hangt bij auto's en motorfietsen een plaat op maar die kan ik niet lezen. Bij bromfietsen, gewone fietsen die niet gegraveerd zijn ligt dat nog anders. Dus een vreemd voertuig op mijn hof, is dat dan beschadiging van een onbekende zijn voertuig, of van "mijn" voertuig?

roharro

#21 , 19 sep 2014 19:54

ok, dat is duidelijk. Volgende vraag. Een voertuig, eerlijk gevonden. Beschadiging door iemand (vandalen die passeren, ikzelf, ....). Ik ben aansprakelijk omdat dat voertuig op mijn eigendom staat? Of mag ik dat voertuig als mijn eigendom beschouwen tot de eigenaar bewijst eigenaar te zijn? Er hangt bij auto's en motorfietsen een plaat op maar die kan ik niet lezen. Bij bromfietsen, gewone fietsen die niet gegraveerd zijn ligt dat nog anders. Dus een vreemd voertuig op mijn hof, is dat dan beschadiging van een onbekende zijn voertuig, of van "mijn" voertuig?
Een auto die op uw oprit staat wordt niet automatisch uw eigendom. Dat is wel zo voor onroerende goederen wegens het recht van natrekking.
Maar het recht van natrekking geldt niet voor roerende voorwerpen die zich op uw eigendom bevinden.

nijltjetweety
Topic Starter

#22 , 19 sep 2014 19:57

Eens opzoeken in welk artikel afgeweken word van de algemene regel. Een politieassistente die hier onlangs was dacht zo bvb dat de uitgebroken klinkers van mijn buurvrouw, indien ze op mijn oprit liggen automatisch van mij werden. Bij vast goed ken ik de uitzondering op die algemene regel. graag zou ik weten waar die uitzondering staat voor voertuigen.

roharro

#23 , 19 sep 2014 20:08

Art. 2279 BW: Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
Niettemin kan jij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft.

mava105
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 sep 2014 20:15

Heb ooit zo eens geparkeerd op een priveparking (12.00 Ht), eigendom van een bedrijf, en enkel voor personeel. Omdat ondertussen iemand een poort aan de parking had afgesloten met een hangslot kon ik niet meer vertrekken. Vriendelijk gaan vragen aan de receptie, en kreeg daar te horen dat ik maar moest wachten tot 17.00 Hr als iedereen naar huis ging. Gezien ik in mijn koffer van de wagen een goed uitgeruste gereedschapskoffer had, slaagde ik erin na een half uurtje werken, om de 2 scharnieren van de poort te demonteren, en deze aan de kant te trekken. (poort van 5 meter breed en 1 meter hoog)
De onderhoudsdiensten van de bank zullen de dag erna wel gevloekt hebben. Enige maanden later was er een steviger model van poort en andere afsluiting rond de parking geplaatst. :(

Franciscus

#25 , 19 sep 2014 20:25

Politie is op een privé terrein NIET bevoegd om overtredingen vast te stellen.

Behalve als een wetgeving dit mogelijk maakt. zoals o.a. het veldwetboek.
Een voertuig dat VOOR uw oprit geparkeerd staat en u belet in of uit uw garage te rijden daar kan de politie voor optreden.
Indien een vreemd voertuig OP uw oprit staat is politie niet bevoegd. (ga hier niet uitweiden over de gevolgen die er zijn als politie dat zo maar zou mogen).
De wet is zeer duidelijk daarover wat u zou doen is een wanbedrijf dat correctioneel vervolgbaar is ...is het geval dat u een hamer of zo zou gebruiken is het opzet en zelfs kwaadwillig opzet.
Men kan wel perfect ( als de nplt op de garagepoort of zo is bevestigd VOOR de oprit gaan staan. Weet u veel van wie de auto is - mogelijk van nonkel sus die ergens achter de hoek bij andere familie op bezoek is.... U begaat zo geen enkele overtreding. Dan komt het eropaan met de glimlach creatief te zijn ... als de eigenaar terugkomt en niet weg kan.

Het feit dat er een voorwerp op uw grond staat dat mogelijk een andere eigenaar is ..wel dat is een burgerlijke zaak en daar is politie niet voor bevoegd. Laat staan dat ze daarvoor enige vaststelling kunnen maken ergo dat ze dus capaciteit gebruiken om die vaststelling te doen. Vaststelling die 'mocht' ze toch gedaan worden (wat al niet correct is) geen enkele juridische waarde heeft.

Het verhaal van die motor... dat klopt toch niet ...in zo'n geval is heterdaad en aanverwanten van toepassing en kan een huiszoekingsbevel via OR gekregen worden...

roharro

#26 , 19 sep 2014 20:40

Dat deed ik op dat ogenblik niet omdat ik op zo een moment, en vooral op die dag niet insta voor mezelf.
Maar daar wordt via colloquatie wel voor gezorgd dat het niet erger wordt.
ik weet het. Een agressor is gewoonlijk zeer goed beschermd. En de slachtoffers moeten steeds beleefd zijn. dat is blijkbaar normaal toch? Ik heb nu wel 2 vragen gesteld waarop ik een zinnig antwoord verwacht, geen persoonlijke mening van een of ander lid dat interessant probeert te doen.
If I had a hammer...

Franciscus

#27 , 19 sep 2014 21:20

Politieassistente??? welke functie is dat?
Kan u mij ook eens de uitzonderingen wat vastgoed geven ??

Dat zou ik echt eens willen weten?

nijltjetweety
Topic Starter

#28 , 19 sep 2014 21:28

If I had a hammer...
Roharro, ik ga even bellen dat ze u mogen colloceren 8_)

@Franciscus
Dat veldwetboek is wel interessant, maar als ik door onze permanentie bvb word opgeroepen kan ik niet weg. Dus als het snel moet gaan...
Ik stel een reglement op en het hangt er.
Als het nog eens gebeurd, politie laten vaststellingen doen. daarna pas een gerechtsdeurwaarder en een takeldienst bellen.
Later naar de rechter want ik moet ook nog eens alles voorschieten.

Waar is mijn hamer nu weer? wacht effe. ik ga hem terug klaar zetten.

Franciscus

#29 , 19 sep 2014 21:54

Hier op de site zijn er toch verschillende die dat hebben toegepast hoor.
Maar als particulier en dringend wel wat moeilijk dat begrijp ik.

Maar hoe zit het met die politieassistent en die vastgoed regeling.... daar wil ik het fijne eens van weten.
Kwestie van wat bij te leren.

nijltjetweety
Topic Starter

#30 , 19 sep 2014 23:21

Die van politieassisten, dat was een maatschappelijk assistente. Ik ben later nog eens naar het politiekantoor geweest om haar te spreken. ik had toen ze kwam nachtdienst en hoorde alles via mijn vrouw. Die vastgoedregeling heb ik ook ergens op het net gevonden enige tijd terug maar het lukt me nu even niet. Ik ga daar morgen nog eens naar zoeken. Er stond ook bij welk wetsartikel, dus ik ga er van uit dat de info correct was.
Het zat zo; aangezien de klinkers van de buur jarenlang deel uitmaakten van haar parking mag ze er van uit gaan dat die haar eigendom zijn. Ook al liggen ze op een ander zijn grond. Het geval dat ik toen googlede sprak zelfs dat de firma die in overtreding was zelfs recht had op schadevergoeding indien zij konden aantonen door het verkleinen van de parking schade te hebben geleden. Dat de grond van iemand anders was speelde geen rol omdat de eigenaar van die grond jarenlang de situatie liet voor wat ze was.
ik heb vnl gezocht naar parkeerproblemen maar van die vastgoedregel ga ik ook nog eens opzoeken waar dat stond.

Terug naar “Andere”