GAS boete - bewijs van verzending antwoord op verweer

Schelevanderlinden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

GAS boete - bewijs van verzending antwoord op verweer

#1 , 21 jun 2025 10:21

Hallo,

Ik heb een Gas boete ontvangen in januari 2025 waarop ik tijdig verweer heb ingediend. Daarna bleef het maanden stil. In mei ineens aanmaning tot betaling, waar ik onmiddellijk op gereageerd heb. Hierop zendt men mij het antwoord per mail zonder iets te zeggen dat dit al eerder per gewone post zou verzonden zijn. Pas een week later wanneer ik een aangetekende ingebrekestelling ontvang en deze opnieuw onmiddellijk protesteer stelt men het antwoord op mijn verweer al in april per gewone post (wat mag volgens artikel 29) verzonden te hebben. Ik vraag om bewijs van verzending aangezien ik nooit enig antwoord heb ontvangen (want ik zou bij niet aanvaarden van verweer sowieso in beroep gaan). Men maakt een schermafdruk over van hun intern computerprogramma waarin staat dat het antwoord verzonden werd in april (wat er wel manueel door de ambtenaar in gezet werd , dus niet geautomatiseerd ofzo). Er staat in die schermafdruk ook een traceercode bij. Ik doe vervolgens navraag bij BPost en deze melden dat de bewuste code niet gebruikt werd. Hiermee geconfronteerd meldt men dat ze dit niet op actief zetten voor gewone post.... Voor het overige blijven ze erbij dat het verzonden is en ze voldaan hebben aan hun plichten (tja...).

De boete inhoudelijk wordt betwist en lijkt m.i. zelfs niet voor discussie vatbaar, maar door de discussie over de datum van verzending rijst de vraag of een beroep bij de politierechtbank nog tijdig is. Mijns inziens wel, want ze kunnen geen enkel sluitend bewijs van verzending voorleggen, waardoor de toezending van het antwoord per mail begin juni het moment van kennisgeving betreft waarna de termijn van 30 dagen start.

Iemand die weet hoe een rechtbank dergelijke discussies over tijdstip van verzending bekijkt? Het gaat dus om gewone post (niet aangetekend).

Bedankt!

Mvg

Reclame