Scancars rijden rondjes en verzamelen zo kentekens, het tijdstip en de GPS locatie van voertuigen. Dit zijn dus persoonsgegevens.
https://commission.europa.eu/law/law-to ... al-data_nl
Gezien dit in Wetteren een privé bedrijf is die dit voor de gemeente doet:Voorbeelden van persoonsgegevens
naam en achternaam
thuisadres;
e‑mailadres zoals naam.achternaam@onderneming.nl;
nummer van identiteitskaart;
locatiegegevens (bijvoorbeeld de locatiegegevens op een mobiele telefoon)*;
internetprotocoladres (IP-adres);
identificatiecookie*;
advertentie-ID van uw telefoon;
gegevens in het bezit van een ziekenhuis of arts, bijvoorbeeld in de vorm van een symbool dat iemand een unieke identiteit geeft.
- heb ik recht om de verwerking van mijn persoonsgegevens te weigeren? Dus ze te dwingen dat ze mijn nrplaat niet meer verwerken?
- gezien ze mijn persoonsgegevens bewaren om vast te stellen dat ik te lang in bvb een blauwe zone sta, heb ik normaal toch het recht om zonder opgave van reden, mijn persoonsgevens systematisch op te vragen?
Bvb bezorg mij een uitdraai van alle gegevens die jullie over deze nrplaat hebben bijgehouden?
Ivm blauwe zone, hoe gaat de scancar weten of ik mijn plaats niet gewoon opnieuw heb kunnen innemen? Bvb het is nu niet erg druk, ik parkeer 2u, rij even naar de supermarkt, kom terug, neem de plaats opnieuw in, en zet opnieuw mijn schijf?
Mag een scancar beboeten zonder een foto te hebben gemaakt van de schijf zelf, louter op basis van de aanwezigheid van een auto op een bepaalde plaats? Dus concreet, moeten ze altijd iemand sturen om de schijf te controleren, ipv zich louter te baseren op meerdere data points waarbij dezelfde auto op bij benadering dezelfde plaats stond? En dit gezien GPS niet nauwkeurig is, en dit gewoon niet kan vaststellen.
Ik ben nu telkens foto's aan het nemen indien het tot een discussie zou komen met het parkeerbedrijf. Waar ben ik eigenlijk mee bezig?
In Elsene / Brussel heb ik al eens een aanvaring gehad met het parkeerbedrijf, omdat ik in een zone voor laden en lossen stond, en ik een retributie kreeg voor betalend parkeren. Dat heeft toen veel moeite gekost om de retributie te laten schrappen.
Ik vermoed dus dat door de lakse automatisatie de bewijslast steeds nu bij de tegenpartij komt te liggen, waardoor ze veel meer inkomsten genereren, dan indien ze met wandelende parkeerwachters zouden werken, zoals dat voordien gebeurde in Wetteren. Deze waren trouwens meestal wel vriendelijk.
https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/o ... ars-de-wet