Met de wagen rijden als gehandicapte .

denlowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Met de wagen rijden als gehandicapte .

#1 , 08 apr 2024 15:56

Ik zou graag weten of er wetteksten zijn in het volgende !

1/ Rijden onder zware medicatie, en wat moet er dan gebeuren.

2/ rijden met hart problemen ?

3/ rijden als erkend gehandicapte 10 punten zelfredzaamheid , en een handicap in één been die gedeeltelijk verlamd is.

Graag had ik een wet tekst er over gehad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

artemis

#2 , 08 apr 2024 19:15

Lowie, ik zou eens informeren bij CARA/VIAS.
https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/

denlowie
Topic Starter

#3 , 08 apr 2024 19:59

Lowie, ik zou eens informeren bij CARA/VIAS.
https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/
zeer interessant.

Reclame

Sirkii

#4 , 08 apr 2024 20:39

Vraag het advies van je arts. Hij kan idd rijbewijs intrekken als rijden niet meer verantwoord is.

Issued

#5 , 08 apr 2024 22:23

Bijlage 6 van kb 23.03.98 staat wanneer je niet rijgeschikt bent.

Er kunnen veel aanpassingen (codes) op je rijbewijs komen die bv stellen dat je voertuig moet aangepast zijn met bv een automatische versnellingsbak en de gaspedaal moet rechts staan want je rechterbeen heeft geen volle functionaliteit. Het kan verder gaan en stellen dat je maar x aantal km van je huis mag rijden of geen autostrade mag doen. Wij weten niet over welke functionaliteit u nog beschikt. Recent heb ik iemand geweten waarbij de dokter zei dat hij al lang nachtelijke epilepsie aanvallen had. Resultaat: opstart medicatie en 6 maanden niet meer auto rijden en daarna een nieuw onderzoek of hij terug geschikt is.

Zoals hierboven al gesteld gaat dit via VIAS

denlowie
Topic Starter

#6 , 09 apr 2024 11:00

Bijlage 6 van kb 23.03.98 staat wanneer je niet rijgeschikt bent.

Er kunnen veel aanpassingen (codes) op je rijbewijs komen die bv stellen dat je voertuig moet aangepast zijn met bv een automatische versnellingsbak en de gaspedaal moet rechts staan want je rechterbeen heeft geen volle functionaliteit. Het kan verder gaan en stellen dat je maar x aantal km van je huis mag rijden of geen autostrade mag doen. Wij weten niet over welke functionaliteit u nog beschikt. Recent heb ik iemand geweten waarbij de dokter zei dat hij al lang nachtelijke epilepsie aanvallen had. Resultaat: opstart medicatie en 6 maanden niet meer auto rijden en daarna een nieuw onderzoek of hij terug geschikt is.

Zoals hierboven al gesteld gaat dit via VIAS
Ik ben van twee personen mantelzorger, en één ervan is aan het rechterbeen volledig verlamd geweest , nu 2 jaar later met elke week 3 maal kine kan ze stappen met een rolator of met een pikel met 4 armen en gaat zeer stapvoets , nu heeft ne slimer haar aan geraden om zelf met de wagen te rijden , ze is 79 jaar erge nierziekte, darmkanker gehad en misschien ook nu longkanker met 2 maanden weten we dit, ik vind het ongepast dat men dit aan raad , ik voer haar overal GRATIS elke dag.

denlowie
Topic Starter

#7 , 11 apr 2024 22:02

U noemt al meteen DRIE redenen op die tot medische rij-ongeschiktheid kunnen leiden ...

Men is persoonlijk verantwoordelijk om NIET te rijden, indien men rij-ongeschikt is
Niet de dokter ...

Men moet zélf binnen de 4 werkdagen zijn rijbewijs inleveren indien dat het geval is

Rijden terwijl men eigenlijk medisch rij-ongeschikt is, is gelijk aan rijden zonder rijbewijs ...

Hartelijk dank dit was het wat ik zocht !!!

Terug naar “Andere”