Indigo schrijft boetes/retributie op prive terrein

Wininja
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Indigo schrijft boetes/retributie op prive terrein

#1 , 01 jun 2023 18:15

Goedenavond,

Ik word ingehuurd door een bedrijf dat een vestiging heeft op het Technologie park in Zwijnaarde (Gent). Dat park is uitsluitend toegankelijk met een badge of door je aan te melden door een intercom en voorzien van slagbomen.

Op het terrein bevind zich een parkeergarage en rond een deel van de gebouwen bevinden zich parkeerplaatsen met daarnaast grasstroken.

Ik heb 2 maal buiten de parkeervakken geparkeerd en ben daarop beboet (retributie) door de firma Indigo.

Nu mijn vraag: mag Indigo op prive terrein (van de universiteit, afgesloten met toegangscontrole) boetes uitschrijven?

Naar mijn mening mogen ze dat niet, eenvoudigweg omdat ze geen politie zijn en tevens omdat het hier een prive terrein betreft. Hoe is dit wettelijk precies geregeld?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Laatst gewijzigd door Wininja op 01 jun 2023 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 01 jun 2023 18:22

Hoe komen zij op afgesloten privéterrein?

Wininja
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2023 18:25

De toegangscontrole en de parkeergarage worden beheerd door Indigo op dat prive terrein. Maar ze kunnen als Indigo zelf natuurlijk hun eigen toegangscontrole regelen/aanpassen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 01 jun 2023 21:37

Beste

Heeft niets te maken met al dan niet politie te zijn. Ongetwijfeld zijn ze aangesteld om het beheer van het parkeerterrein waar te nemen. En zij rekenen geen boete aan. Wel een retributie indien men niet betaalde. En het kan denk ik niet de bedoeling zijn dat men grasgroen gaat innemen en dat als argument gebruikt om niet te betalen…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 jun 2023 22:37

Ik heb 2 maal buiten de parkeervakken geparkeerd en ben daarop beboet (retributie) door de firma Indigo.

Nu mijn vraag: mag Indigo op prive terrein (van de universiteit, afgesloten met toegangscontrole) boetes uitschrijven?
Hoe noemen ze het effectief zelf - jij spreekt van "boete" en "retributie"
Enige verwijzing naar reglementering op basis waarvan ze "schrijven" :?:


In de Volkrepubliek Gent denkt men wel vaker dat er andere wetten gelden ... :mrgreen:

Wininja
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2023 22:41

Ik parkeer op prive terrein buiten de parkeervakken. Ik heb een abonnement en dan mag een prive firma op prive terrein retributies uitschrijven? Dat lijkt mij toch wel straf. Dan zou ik dus een foutparkeerder op mijn eigen terrein (oprit) dus ook een retributie mogen laten betalen als hij/zij buiten de oprit (op het gras) parkeert? Lijkt mij juridisch toch niet juist.

Het vervelende is nu dat ze de firma die mij inhuurt hebben gemaild met de vraag om mij te vragen om te betalen. Dat geeft naar mijn idee al aan dat ze mijn kenteken niet kunnen opvragen, dus ik heb het gevoel dat ze buiten hun boekje gaan.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 03 jun 2023 00:08

Eens de voorwaarden lezen wat de firma die eigenaar is van de terreinen met de (gebruikers - jullie dus heeft afgesproken). U mag op een parkeervak staan niet op het gras. Mogelijk kan het zijn dat uw badge wordt ingetrokken.
Als het op mijn terrein zou zijn had u een wielklem op de wagen met een bedrag van €50 per dag.
Algemeen reglement hangt aan de ingang ... veldwetboek art 87 °8 ste
Zolang niet betaald blijft de wielklem en loopt het bedrag op.
U mag afkomen met advocaat ...
Neen ze doen wat hun opdracht is ... de regels laten respecteren.

Uiteraard kunnen ze de firma's gevestigd op het terrein vragen van wie de wagen is.

Wininja
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jun 2023 22:53

Uiteraard mogen ze de firma waarvoor ik werk vragen van wie dat kenteken is, maar het bedrijf mag dat niet doorgeven. Inbreuk op de privacy.

Ik zal maandag zien wat de reglementen zijn die bij de ingang hangen (of niet). Punt is natuurlijk dat de firma die mij inhuurt best dingen mag afspreken met de eigenaar van het terrein maar zolang IK die teglementen niet getekend heb, kan men mij daarvoor niet een retributie geven.

Prima als ze mijn badge intrekken. Dan parkeer ik net buiten de slagboom en loop wel verder. Da's nog korter ook ;)

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 04 jun 2023 16:15

U moet geen reglement tekenen als ze uithangen aan de ingang is dat voldoende.
Als de firma de auto least of huurt dan moet zij de feitelijke bestuurder doorgeven (bij wegcode) mogelijk is dat ook opgenomen in contract met Indigo...
Vervangen van 15m² gras is waarschijnlijk duurder dan uw bedrijfsboete.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 04 jun 2023 16:32


Als de firma de auto least of huurt dan moet zij de feitelijke bestuurder doorgeven (bij wegcode)
en enkel aan overheid
mogelijk is dat ook opgenomen in contract met Indigo...
Is dan illegaal ...


Nog steeds niet duidelijk op basis waarvan Indigo hier een sanctie oplegt

Waarschijnlijk gewoon bully-gedrag

Wininja
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jun 2023 12:22

Ik heb vandaag gekeken en bij de ingang staat enkel dat het privaat terrein is en dt de directie van de ugent niet aansprakelijk is voor ongevallen. Verder staat er helemaal niets.

Ik ben zelfstandige en ik lease de wagen dus ook als zelfstandige. De firma die mij heeft ingehuurd heeft daar verder niets mee van doen en mag mijn gegevens dan ook gewoonweg niet delen. En het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat Indigo als prive firma die gegevens zou kunnen opvragen bij de overheid.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 05 jun 2023 12:24

UGent ....vraag daar eens na.... bij de HR dienst of interne beveiliging.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 05 jun 2023 15:51

Er zijn eerder al dergelijke fratsen geweest met UGent en een parkeerbedrijf ...

Terug naar “Andere”