Verwijdering proces-verbaal strafregister politie

Hannahsmeets
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwijdering proces-verbaal strafregister politie

#1 , 24 jan 2023 14:32

Beste

In oktober 2019 ben ik betrapt op winkeldiefstal van een potje tandenstokers ter waarde van €0,90. Een idiote beslissing met zware gevolgen.
Ik ben door de politie opgepakt, met de combi meegenomen naar het politiekantoor, en er is toen een proces-verbaal opgesteld. Omdat ik voorheen nog nooit in aanmerking was gekomen met de politie, en omdat het om een zeer "lichte" winkeldiefstal ging, ben ik beboet met een GAS-boete. Via bemiddeling met stad Gent heb ik mijn boete in de vorm van een taakstraf van twee halve dagen volbracht.

Toen mijn proces-verbaal werd opgesteld, vertelden de agenten me dat dit misdrijf niet op mijn strafblad zou komen (ik heb het nog niet nagekeken, maar ik ga ervan uit dat dit werkelijk zo is), maar wel geregistreerd staat in het strafregister van de politie.

Welnu, ik ben vandaag naar de politie gegaan om aangifte te doen voor een verloren portefeuille. De agente was zeer vriendelijk, maar bij het ingeven van mijn naam in het systeem merkte ik direct aan haar toon en verandering in vriendelijkheid op dat ze had gezien dat ik in het verleden ben opgepakt voor winkeldiefstal (wat ik de agente overigens niet kwadelijk neem, ik denk dat ik hetzelfde zou reageren). Aan het einde van ons gesprek durfde ik te vragen of ze daadwerkelijk had gezien dat ik ooit een winkeldiefstal had gepleegd, waarop een ja kwam en een toegeving dat hier onbewust vooroordelen mee te paar gaan.
Zeer pijnlijk en confronterend, dat deze domme fout waar ik zeer veel spijt van heb, me na meer dan drie jaar nog steeds achtervolgt.

Terug naar oktober 2019 in het politiekantoor. De agenten vertelden me toen dat het misschien mogelijk is om via de wet van privacy na enkele jaren een aanvraag te doen om deze gegevens van de winkeldiefstal uit het strafregister van de politie te laten verwijderen.

Weet iemand hier meer over?
Is er een optie om ervoor te zorgen dat deze domme fout me niet nog jaren blijft achtervolgen? Is er een mogelijkheid om het proces-verbaal van deze winkeldiefstal uit het systeem van de politie te laten verwijderen?

Alle hulp is welkom. Alvast hartelijk bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 24 jan 2023 21:27

Het informaticasysteem van politie ( zowel lokale als federale) is geen strafregister maar systemen die alle PV registreren.
En neen daar kan nooit iets uit verwijderd worden... zou nogal problematisch worden.

Edoch er zijn wel ( steeds meer richtlijnen) al naargelang de feiten.

Hier een goede uitleg:
https://www.politie.be/5998/nl/privacy

Reclame

Terug naar “Andere”