Niet gekeurde wagen als 'wrak' aanzien.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

Niet gekeurde wagen als 'wrak' aanzien.

#1 , 28 sep 2022 20:35

Naar aanleiding van een andere wagen die weg moet van op mijn privé domein
vertelde de wijkagent mij vandaag dat een wagen,zelfs wanneer die nog ingeschreven en verzekerd is,na één jaar niet meer gekeurd te zijn,wordt aanzien als wrak.
Deze zou dan ook niet zichtbaar van op de openbare weg op mijn privé mogen staan.
Volgens mij klopt dit niet en ik lees er ook niets van terug in het gas-reglement.
Weet iemand hier meer over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 sep 2022 20:52

Voor zover ik het me herinner, mag een niet-gekeurde wagen zonder nummerplaat, niet in de voortuin of oprit staan. Maar op het erf of achtertuin mag het wel. Erf en achtertuin zijn vaak nog zichtbaar van de openbare weg, maar zijn wel toegelaten.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 28 sep 2022 21:17

Deze wagen heeft een nummerplaat.

Reclame

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2022 22:53

Je betaalt dus al een jaar verzekering en belasting op een auto die al die tijd niet in het verkeer mag wegens niet gekeurd. Is de oplossing dan niet voor de hand liggend: zorg dat de auto wordt in orde gebracht en laat de auto terug keuren, eventueel door een garagist met garageplaten.
Een auto die niet rijdt en één jaar in weer en wind stilstaat is inderdaad goed op weg om een wrak te worden als dit nu al niet het geval is.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 28 sep 2022 23:31

Mijn keuze om deze wegens omstandigheden nog even niet te gebruiken maar toch ingeschreven te laten.Het is zeker geen wrak.
Jo23 graag enkel een antwoord of ik ergens terug kan vinden dat een ingeschreven,doch niet gekeurde wagen niet op (zichtbaar) privé terrein zou mogen staan.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 29 sep 2022 14:56

Klopt staat in de meeste GAS reglementen
als voorbeeld : https://www.dessel.be/gas-onderhoud-van ... gen---wrak

PS als het op de openbare weg was kan (kon) het ook . Ofwel via regelgeving gemeente sluikstort ( onafgezien van een nummerplaat) ofwel via Parket (inbreuken op meerdere wetgevingen van wegcode - verkeerswetgeving - milieuwetgeving.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 29 sep 2022 20:46

Deze zou dan ook niet zichtbaar van op de openbare weg op mijn privé mogen staan.
Volgens mij klopt dit niet en ik lees er ook niets van terug in het gas-reglement.
Dat is altijd gemeentelijke regelneverij

Staat niet noodzakelijk in GAS-reglement
Als het daar niet staat, kijk dan het gemeentelijk politiereglement na.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 29 sep 2022 20:47

... en laat de auto terug keuren, eventueel door een garagist met garageplaten.
Daar mag je gewoon zelf mee naar controle hoor

Issued
Berichten: 1227

#9 , 29 sep 2022 22:55

... en laat de auto terug keuren, eventueel door een garagist met garageplaten.
Daar mag je gewoon zelf mee naar controle hoor
Handelaarsplaat (garageplaat of z-plaat) mag enkel op een voertuig dat eigendom is van de garage. Dus niet op een particuliere wagen om even mee naar de keuring te gaan. Bij vaststelling van misbruik kan men de platen in beslag nemen en kan de garagist een jaar lang geen nieuwe aanvragen.

In dit geval moet men nationale platen aanvragen.

High_hills
Topic Starter
Berichten: 78

#10 , 30 sep 2022 01:25

Het is me bekend dat een echt wrak,als in total loss,niet zichtbaar vanaf de openbare weg op privé terrein mag staan.
Maar dat is deze wagen niet.Nergens lees ik dat een niet gekeurde doch ingeschreven wagen met nummerplaat niet zichtbaar op privé terrein zou mogen staan of dat deze überhaupt als wrak zou worden beschouwd indien de keuring vervallen is.

TheJudge007
Berichten: 366

#11 , 30 sep 2022 04:43

Voor zover ik het me herinner, mag een niet-gekeurde wagen zonder nummerplaat, niet in de voortuin of oprit staan. Maar op het erf of achtertuin mag het wel. Erf en achtertuin zijn vaak nog zichtbaar van de openbare weg, maar zijn wel toegelaten.
In de voortuin (straatkant) van mijn app. blok heeft er 4 jaar een moto gestaan zonder nummerplaat. Volgens de politie die hierover enkele malen gecontacteerd werd stond die op priveterrein en konden zij niets doen om die te verwijderen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 sep 2022 23:25

In dit geval moet men nationale platen aanvragen.
Met nationale platen doet de keuring enkel een "keuring voor verkoop" ... is weer iets van Goca.
Geen gewone keuring om auto zelf weer in gebruik te nemen

Voertuig van vraagsteller is nog ingeschreven, hij kan dus gewoon het voertuig verzekeren, en naar keuring rijden op zijn bestaande platen.

Terug naar “Andere”