parkeerretributie - onkosten

guyvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

parkeerretributie - onkosten

#1 , 25 mei 2022 10:40

Ik heb ten onrechte een parkeerretributie gekregen en dit ook bewezen door de nodige documenten van mijn parkeervergunning op te zoeken en door te sturen. In dezelfde email reken ik Naam verwijderd - JurecaBE - moderator parkeerbeheer een tijdscompensatiekost aan van 50€ voor de besteedde tijd. In eerste instantie boden zij hun verontschuldigingen aan, waarvoor dank, en dat de retributie geannuleerd werd zonder verder in te gaan op mijn eis tot compensatie. in mijn tweede mail naar hen bedank ik hen voor het annuleren en de gemaakte excuses maar stelde ik ook dat dit hen niet onthief van de gevraagde tijdscompensatiekost voor het opzoeken en doorsturen van de bewijsstukken. Bij deze email voegde ik in bijlage een onkostennota toe. Hierop reageerden ze wel met heel wat mensen in CC van zowel Rauwers als de betrokken gemeente.
Zij verschuilen zich nu achter het feit dat de gemeente een retributiereglement en geen betalingsreglement heeft opgesteld en hierdoor niet kunnen overgaan tot het betalen van mijn gevraagde tijdscompensatiekost.
Enig idee wat de vrederechter in zo een geval zou doen als k dit dossier over maak aan mijn rechtsbijstand verzekering?
Met dank,
Guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 25 mei 2022 11:09

Denkt u dat de rechtsbijstandsverzekering een dossier gaat openen voor een betwisting van in totaal € 50?

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2022 11:37

als u een heel lange tijd in een rechtszaak wilt zitten voor 50 euro, succes? Uw rechtsbijstand moet nog akkoord gaan ook.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 25 mei 2022 12:49

Geen idee of het effect gaat hebben,
maar inderdaad sommige van die bedrijven mogen eens geconfronteerd worden met hun eigen hoogheidswaanzin.
Enigste wat in uw nadeel speelt , er is geen voorafgaandelijke onderlinge overeenkomst voor deze tijdscompensatie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mei 2022 14:00

Geen idee
Maar u kan dat doen via Art 1382, 1383 BW


Art. 1382 BW schrijft voor dat elke daad van de mens, waardoor aan een andere schade wordt veroorzaakt, diegenen door wiens schuld de schade is ontstaan, verplicht om de schade te vergoeden.

Art. 1383 BW voegt hieraan toe dat men niet alleen aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door zijn daad, maar ook voor die welke hij veroorzaakt heeft door zijn nalatigheid of onvoorzichtigheid.



Parkeerfirma heeft u door een fout van hen (hun werknemers) schade berokkend
Zijn in principe verplicht u te vergoeden voor uw aantoonbare schade
Dit heeft niets met parkeerretributie-reglement te zien, want dat was niet van toepassing :mrgreen:
Dit is burgerlijk wetboek, en gaat ver boven een gemeentebesluitje ...


Meeste ( zoniet alle ) rechtsbijstandsverzekeringen dekken al jàren geen juridische geschillen over retributies meer.
Als u er eentje heeft die het wel doet, graag naam :mrgreen:

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2022 18:22

Er is geen contractuele overeenkomst, dus op basis daarvan gaat men u niet vergoeden.

Op basis van BW zal u uw schade moeten aantonen voor schadevergoeding. Parkeerfirma zal dit nooit spontaan betalen zonder vonnis en geen verzekering zal u hierin helpen.

Los daarvan denk ik dat u voor de rechtbank ook ongelijk zal krijgen wegens geen bewezen schade. Ofwel doordat er weliswaar geen retributie verschuldigd was, maar ze geen fout gemaakt hebben (bv. u had een ticket maar het was niet zichtbaar).

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 28 mei 2022 03:35

Heb een drietal jaar geleden succesvol een GAS boete van t Stadt aangevochten bij de politierechtbank (complexe burgerlijke procedure). Gewonnen maar zelfs naar een gevraagde rechtplegingsvergoeding kon ik fluiten omdat ik geen dure advovaat aangesteld had. Dikke 3 dagen werk gehad om zelf conclusies te schrijven! Beloning: 2e graads “boete” geschrapt …. Volgende keer (hopelijk nooit) betaal ik ws gewoon.

Stop je dromen voor tijdsvergoeding maar weg.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 mei 2022 11:32

Heb een drietal jaar geleden succesvol een GAS boete van t Stadt aangevochten bij de politierechtbank (complexe burgerlijke procedure).
Andere procedure ...

Bij de Vraagsteller is het een burgerlijke procedure
Gewonnen maar zelfs naar een gevraagde rechtplegingsvergoeding kon ik fluiten omdat ik geen dure advovaat aangesteld had.
Dat is een vergoeding om je te vertegenwoordigen voor de rechhtbank, dus normaal dat je ze zonder advocaat ook niet krijgt.

Volgende keer (hopelijk nooit) betaal ik ws gewoon.
Dat is ook de ganse bedoeling van heel dat circus .

Inkasseren sneller gemakkelijker maken, buiten politierechtbank
Beroep en bewijs onschuld bij de "overtreder" leggen, en hopen dat die vooral niet door zet ...

guyvdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 mei 2022 10:35

Bedankt voor de verhelderende antwoorden.

Terug naar “Andere”