wat te doen tegen onbeschofte buren

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

wat te doen tegen onbeschofte buren

#1 , 13 nov 2021 16:29

Hallo,

Vorig jaar zijn naast ons nieuwe buren komen wonen. Het is een kinderloze koppel met een absoluut gebrek aan respect voor alles en iedereen. Het feit dat ze kinderloos zijn, geeft hen een vrijheid die families die moeten rekening houden met schoolgaande en opgroeienende niet hebben.

Wat is het probleem: zondag rustdag, weekdag school-en werkdag, ... niets is heilig voor deze mensen. Ze kunnen elke dag van de week en elk uur van de dag binnenstormen met vrienden en blijven hangen tot de zon opkomt: zuipen, roepen, tieren, bulderlachen, met deuren gooien dat de muren ervan trillen, de trappen op en af stormen in groep...

Zij hebben het geluk en wij het ongeluk dat aan de andere kant van hun huis vrijstaand is; dus wij zijn de enige buren die hun overlast moeten ondergaan.

Spreken en afspraken maken zoals normale mensen en goede buren het moeten doen, lukt niet omdat het agressieve mensen zijn en ik zou ervan niet verschieten dat ze niet enkel op alcohol nachtjes doordoen.

Elke keer de politie bellen willen we niet, omdat ze voor zulke zaken geen prioriteit geven en bovendien zou ik ervan niet verschieten als de politie zou zeggen dat ik dan maar naar het platteland zou moeten verhuizen (heb dit van anderen gehoord).
Bovendien willen we ook vermijden dat de onmensen naast ons, plezier zouden hebben, eens ze zouden doorhebben dat we overlast ervaren door hun toedoen.

Dit alles om te komen tot mijn vraag: bestaat er een mogelijkheid om de overlast op afzonderlijke 2-3 momenten "officieel" te laten vaststellen door een notaris, ambtenaar, wijkagen, deurwaarder... of een privé-detective of dergelijke, om daarmee als bewijs een formele klacht in te dienen?
Natuurlijk is het duidelijk denk ik dat ze niet steeds op vaste dagen of tijdens de kantooruren overlast veroorzaken: ze kunnen beginnen om 19u, 22u zelfs 01u 's morgens ... en dan voortdoen tot het dag wordt. Ergens op dit forum las ik dat iemand had bekomen dat de buren hadden bekomen dat hun storende buren rubbereren voetjes moesten voorzien voor hun tafels en stoelen die teveel contactgeluiden maakten... dus er zijn mogelijkheden denk ik...

Iemand die ervaring heeft met zulke onmensen en er een oplossing voor gevonden heeft? En ik wil niet verhuizen van de buurt waar ik heel mijn leven heb gewoond, door een stel onbeschofterikken.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2021 16:51

De wijkagent contacteren, het probleem uitleggen en hem vragen om te bemiddelen

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 13 nov 2021 17:16

altijd politie bellen bij overlast van gelijk welke aard, desnoods via 101 dan moet de (lokale) politie optreden.

zo bouwt u de bewijslast op van overlast

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 nov 2021 17:37

Een deurwaarder kan altijd officiële vaststellingen doen, uiteraard op UW kosten. Als er later een proces van komt, kan je die kosten in zijn geheel terugvragen aan de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 13 nov 2021 22:57

Maar als dat meermaals moet zijn en ook 's avonds en 's nachts dan zal zo'n tussenkomst gerechtsdeurwaarder een aardige cent kosten.

Ga eens praten met de wijkteammanager ( commissaris) en leg de zaak uit.
Overlast is overlast en dat is een van de taken die politie best vaststelt.
En nu met Covid mogelijk nog andere inbreuken.

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2021 10:04

Bedankt voor de tips, ga ik zeker doen. Maar vroeg mij af: mag/kan je zomaar met de wijkteammanager (commissaris) praten; ik heb zo (misschien onterechte) het idee dat ze zulke problemen zelfs niet als een probleem gaan beschouwen en mij terug zullen verwijzen naar de wijkagent of een of andere bemiddelaar. Waarom: deze buren veroorzaken geen overlast met harde/luide muziek ofzo, maar zitten wel met een groepje te "babbelen" (noemen ze het zelf) tot in de vroege uren en geloof mij, hun babbelen lijkt alsof ik naast een met zatte marginalen stampvolle café slaap en de de muur tussen ons is van karton. En ik heb zo het idee dat zolang er geen luide muziek ed bijkomt, dat men dat niet als ernstig gaat beschouwen?

Het probleem met bemiddelen is, dat ik dat punt ben gepasseerd, omdat als je het zelf niet kunt uitpraten als volwassenen en afspraken maken, gaat een bemiddelaar niet veel verschil maken denk ik.

Maar telkens bij overlast de politie bellen, de wijkagent en de wijkteammanager ... deze tips ga ik zeker aanhouden.

iota
Berichten: 830

#7 , 15 nov 2021 11:38

de muur tussen ons is van karton
Dat is wel een zwak punt. Er kan worden verwacht dat uzelf ook het nodige onderneemt om de situatie leefbaar te houden.

lukasi
Berichten: 1138

#8 , 15 nov 2021 12:42

Wat mij opvalt in de berichten is dat u duidelijk stigmatiserend spreekt over uw buren.
Ik raad aan om dit zeker achterwege te laten bij de gesprekken met de wijkagent of met de commissaris.

Terug naar “Andere”