Fotograferen identiteitskaart door politie?

groggy
Topic Starter
Berichten: 2

Fotograferen identiteitskaart door politie?

#1 , 24 nov 2020 18:34

Vandaag werd ik door een politieman gecontroleerd. Hij vroeg mijn identiteitskaart en rijbewijs. Bijkomend heeft hij ook beide documenten gefotografeerd. Ik vraag me af of dit kan/mag. Vooral in het kader van privacy en gegevensbescherming lijkt dit mij een risico te zijn. Foto's zijn volgens mij gemaakt met een privé toestel dus mijn gegevens/foto's documenten staan op een toestel dat mogelijk niet/onvoldoende is beveiligd. Bijkomend ben ik natuurlijk ook niet zeker of de gegevens definitief worden verwijderd van dit toestel na eventuele verwerking.
Alvast bedankt voor verduidelijking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2020 18:58

had je een overtreding begaan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 24 nov 2020 19:45

Hoe weet u dat het zijn privétoestel is? Dat zal eerder de gsm van het werk zijn.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 24 nov 2020 20:32

Anno 2020 geven veel politiezones een gsm aan hun medewerkers om te gebruiken op de baan. Hoogstwaarschijnlijk is het dus een werk gsm en die hebben een eigen beveiliging. Politie heeft contracten met Microsoft voor het gebruik van hun software.
Als hij het op papier schrijft kan hij het ook kwijtspelen of kan het gestolen worden. Ik vrees dat u spijkers op laag water aan het zoeken bent.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 24 nov 2020 20:36

Eigenlijk een terechte vraag. Er zijn ook nog veel "kleine" zones waar er nog geen dienst gsm's zijn.
U kan altijd via mail uw vraag richten aan de politiezone waar het gebeurde. Zij zullen kunnen zeggen of er dienstgsm's zijn. En anders zet u hen op weg naar die beveiliging.

Terug naar “Andere”