Oplichting <-> in beslag genomen goederen

Jempydude
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Oplichting <-> in beslag genomen goederen

#1 , 17 jan 2020 12:41

Hallo iedereen,
Wat ik ga neerpennen komt misschien uit een film maar toch is het me overkomen. Ik werk al jaren in een bedrijf en werd ik naar de directie geroepen waar me meer informatie gevraagd werd over een "klacht" tegen me. Ik viel volledig uit de lucht en na heel lang aandringen kreeg ik dan te horen dat een collega naar de politie gestapt was daar ik deze seksueel zou benaderd hebben via berichten, hetzij via messenger en whatsapp. Ik ontkende alles en er werd me niet verteld over wie het ging. Dezelfde dag nog werd ik per telefoon gecontacteerd door de politie om daags nadien me naar de kantoren te begeven omdat ze me wilden ondervragen.

Ik heb hierop ingestemd en ben dan ook naar de politie getrokken. Daar kreeg ik te horen dat iemand een klacht tegen me had ingediend, dat ik met een vals Facebookprofiel berichten naar deze persoon zou gestuurd hebben. Ik gaf toe dat ik een 2de vals profiel had maar dat ik het niet gebruikte maar ontkende al de rest van beschuldigingen. Omdat ik alle beschuldigingen weerlegde, vroeg de agent me of ik instemde met een huiszoeking en indien ik dat niet deed, dat ze wel via via aan een bevel zouden geraken. Omdat het men eerste keer is dat ik in aanraking kom met de politie heb ik toegestaan. In een anonieme wagen werd ik naar huis gebracht waar ik mijn laptop aan de politie overhandigde net als mijn gsmtoestel. Ik heb volledige medewerking verleend en dus ook overal de gebruikersnamen en paswoorden aan hen meegedeeld.

Nog voor het verhoor werd me meegedeeld dat ik van men vrijheid beroofd was en dat een collega me ging komen halen voor ondervraging terwijl men de toestellen aan het uitlezen was. Het werd al snel duidelijk tijdens het verhoor dat men niet vond op de toestellen wat men zocht want al snel begon de ondervraging over mijn relatie en leven te gaan, iets wat ik vreemd vond. Na verhoor vertelde de agent me dat hij men verklaring naar het parket ging sturen en in afwachting moest ik in een cel. Er werd me geen enkele keer een advocaat voorgesteld en toen ik er naar vroeg vertelde me men dat dit niet kon. Ook men partner telefonisch verwittigen mocht niet in het belang van het onderzoek.

Na een 7tal uren in de cel gezeten te hebben, kwam een agente me melden dat ik zonder vrijwaarden weer vrij was en dat er me niks ten laste kon gelegd worden, behalve oplichting nav een vals profiel. Ik heb een kopie van mijn verhoor meegekregen en toen ik vroeg naar de in beslag genomen goederen vertelde ze me dat ik daarvoor contact moest opnemen met het parket, MAAR dat de kans groot was dat ik ze snel zou terug hebben. Mijn verklaring samen met een document met wat ze allemaal in beslag genomen hebben, heb ik wel moeten ondertekenen, doch dat laatste nooit meegekregen.

Omdat ik niet akkoord was met wat me ten laste werd gelegd, heb ik een advocaat ingeschakeld. Hij lacht de beschuldiging van de politie weg want als beschuldiging staat er: oplichting. Een geruime geleden heeft men advocaat een brief verzonden naar het parket om te vragen wanneer de goederen terug worden vrijgegeven en dat ik deze goederen nodig heb voor mijn sollicitatie's, daar ik zelf men ontslag gegeven heb. Tot op heden (4 maand verder) heeft men advocaat nog altijd niks van antwoord ontvangen van het parket. Zelf heb ik al telefonisch proberen te bellen en de ene keer word me verteld dat ik het per brief moet aanvragen, de andere keer krijg ik dan te horen dat het onderzoek nog bezig is.

Nu is men vraag:
Wat kan ik nog doen om men goederen asap terug te ontvangen?
Is een fictief profiel (wat ik had maar niet gebruikte), strafbaar?
Waarom moest ik in een soort cel? Is dit gebruikelijk?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding