Multitool

Philip01
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Multitool

#1 , 17 okt 2018 16:46

Beste,
Ik ga geregeld wandelen met onze hond op dijken en in het bos, soms door steden. En ik heb in mijn rugzak/tas een leatherman multitool steken.
Mag ik dit bij me hebben?

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5365

#2 , 17 okt 2018 18:00

Ja. Een multitool is geen verboden wapen.

Issued
Berichten: 1221

#3 , 17 okt 2018 19:32

Ja. Een multitool is geen verboden wapen.
Fout.

Een multitool bevat een mes. Als je geen geldige uitleg/reden hebt voor het bijhebben is niet toegelaten.

Cfr een scout kan een rambomes bijhebben bij de uitoefening van zijn hobby. Als hij datzelfde mes bijheeft op een doordeweekse maandagochtend in Brussel centraal is dat niet toegelaten.

Ander voorbeeld, een elektricien mag bij het uitoefenen van zijn job een breekmest bijhebben. Dat is perfect normaal. Heeft hij dit op vrijdagavond in het café bij is het niet toegelaten.


https://www.knivesandtools.be/nl/ct/mes ... geving.htm
Messenwetgeving België
Er zijn veel misverstanden over de wapenwetgeving in België, met betrekking op messen. Vaak horen wij van klanten: "Dat mag je toch niet hebben in België?" Belangrijk is om te weten dat het bezit van, en de handel in alle artikelen op knivesandtools.be is toegestaan onder de Belgische wetgeving. Je mag ze dus kopen en in bezit hebben, maar je mag ze niet altijd en overal bij je hebben. Onderstaande uitleg is afkomstig van de Commissaris van politie, van de Federale Politie.

Sommige messen zijn als blank wapen ontworpen, andere gewoon als werktuig of voor huishoudelijk gebruik. De wapenwet definieert “blank wapen” als volgt : elk wapen voorzien van één of meerdere klingen die één of meerdere snedes hebben.

Verboden messen
De wapenwet van 8 juni 2006 heeft bepaalde blanke wapens in de categorie van de verboden wapens geklasseerd. Met deze messen is alles verboden: bezit thuis, voorhanden hebben, dracht, fabricatie, herstellen, tentoonstellen voor verkoop, verkoop, weggeven, vervoer, opslaan of er reclame voor maken.

De verboden messen zijn:

springmessen met automatische blokkering
messen die door de zwaartekracht uit het heft komen en automatisch blokkeren
vlindermessen, waarvan het mes vrijkomt door het handvat in twee delen open te plooien
messen die ontworpen zijn om met precisie te gooien
werpsterren in metaal, met scherpe punten
blanke wapens die uiterlijk op een ander voorwerp gelijken
wandelstokken die een degen bevatten, als ze geen historische sierwapens zijn
Vrij verkrijgbare blanke wapens
Dit zijn ondermeer : zwaarden, sabels, dolken, dolkmessen, degens, bajonetten, jachtmessen en aanvalsbijlen. Ze beantwoorden aan de definitie van blank wapen en behoren tot de categorie van de vrij verkrijgbare wapens. Het bezit ervan thuis is vrij, alsook de verkoop en het louter vervoer.

De huis- en tuinmessen (ondermeer : zakmessen, vouwmessen al dan niet blokkerend, Opinels, keukenmessen, cutters, werkgerief, enzovoort) die als werktuig ontworpen zijn en niet als wapen, zijn niet verboden.

Maar opgelet ! De dracht van een vrij verkrijgbaar blank wapen, namelijk het onmiddellijk voorhanden hebben in het openbaar, is onderworpen aan een wettige reden. De wettige redenen zijn niet wettelijk vastgelegd, waardoor het gezond verstand voor elk geval afzonderlijk de gevaarsgraad voor de openbare veiligheid bepaalt. Zo kan, bijvoorbeeld, een jager een jachtmes dragen tijdens de jacht. Een visser kan een dolkmes dragen wanneer hij met netten aan het werk is. Een dolkmes behoort tot de uitrusting van een diepzeeduiker, enz.

Volgens artikel 135 van het Strafwetboek wordt onder het woord “wapens” begrepen : alle toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of kneuzende voorwerpen die men ter hand heeft genomen om te doden, te verwonden of te slaan, zelfs indien men er geen gebruik van gemaakt heeft.

Elk mes wordt een verboden wapen van zodra het door concrete omstandigheden duidelijk is dat de bezitter, houder of vervoerder ervan, de intentie heeft om er personen mee te bedreigen of te verwonden.
De grote hamvraag blijft: Waarom heeft u dat mes op zak?

Als bescherming? -> dan is het een verboden wapen cfr
Elk mes wordt een verboden wapen van zodra het door concrete omstandigheden duidelijk is dat de bezitter, houder of vervoerder ervan, de intentie heeft om er personen mee te bedreigen of te verwonden

Reclame

Philip01
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2018 10:22

Ik heb deze tool op zak omdat daar een kniptang aanhangt en een mesje bij zit, de reden is dat ik al meegemaakt heb dat onze hond vast zat met zijn riem aan een tak richting water. En ik heb hem met moeite los gekregen. Had ik deze tool bij, kon ik gewoon zijn leiband doorknippen of snijden. En terug voorlopig aan elkaar knopen.

Issued
Berichten: 1221

#5 , 18 okt 2018 11:05

In het bos is dat dan een wettelijke reden. Op de dijk en in de stad niet. Dus mag u met die reden het mes enkel bijhebben in het bos.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 okt 2018 12:18

In het bos is dat dan een wettelijke reden. Op de dijk en in de stad niet. Dus mag u met die reden het mes enkel bijhebben in het bos.
Uiteraard moet je ook nog in het bos geraken ...

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 okt 2018 12:37

En hoe moet je met dan van de winkel in dat bos geraken? Je kan dat mes toch niet onzichtbaar maken?

Blaatpraat
Berichten: 3782

#8 , 18 okt 2018 16:12

Ik heb al met een mes in mijn handen (niet verstopt) dwars door centrum Brussel gelopen begin dit jaar, verschillende agenten en militairen tegen gekomen, en deze keken niet eens raar; en toen was het dreigingsniveau nog eens hoger dan nu.

Om maar te zeggen: men zal niet lastig doen omdat je een multitool bij je hebt, vooral niet aangezien TS een goede reden heeft.
Een multitool komt altijd van pas.

Issued
Berichten: 1221

#9 , 18 okt 2018 19:53

En hoe moet je met dan van de winkel in dat bos geraken? Je kan dat mes toch niet onzichtbaar maken?
Wettelijke reden: ik heb het net gekocht of ik ben onderweg naar het bos.

Niet moeilijk he?

Zomaar met een mes op zak rondlopen is niet toegestaan. Ik verzin dit niet he mensen. Lees de wapenwetgeving erop na.

Likes
Berichten: 307
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2018 21:55

§ 2. Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd :
1° de blanke wapens, de niet-vuurwapens en de namaakwapens waarvoor geen bijzondere regeling geldt;
Art. 9. Het dragen van een vrij verkrijgbaar wapen is alleen toegestaan aan diegene, die daartoe een wettige reden kan aantonen.
Het is natuurlijk leuker om interessante opmerkingen te maken dan zich te informeren

Terug naar “Andere”