Dit forum is geen vervanging voor professioneel juridisch advies. Raadpleeg steeds een erkend raadsman of vakspecialist. De redactie van dit forum is niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou voortvloeien uit berichten geplaatst op dit forum. Lees onze forum-regels. Is dit uw eerste bezoek ? Lees dan even onze handleiding.
cesto
Topic Starter
Berichten: 102
Reputation: 0

export van in België geregistreerd voertuig

#1 , 2 weken 21 uur geleden (06 jun 2018 16:07)

Beste mensen,

hopelijk kan er iemand me wat uitleg geven over de exportprocedure van een voertuig naar een ander EU-land.

Ik ben namelijk mijn wagen aan het verkopen aan een particulier die in Luxemburg woont. Die mens zou zelf zorgen voor het vervoer daarnaartoe en voor de inschrijving. Aangezien ik de wagen echter reeds had laten keuren voor verkoop zit ik nu met het roze formulier en een afgestempeld kentekenbewijs. Zover ik weet blijven beide documenten nog twee maanden geldig vanaf de datum van de technische keuring.

Ik weet echter niet goed wat ik ermee moet doen. Zal de koper ze nodig hebben? Wat gebeurt er als de wagen later wordt verkocht dan 2 maanden na de technische keuring?

Inazuma
Berichten: 3001
Reputation: 22

#2 , 2 weken 15 uur geleden (06 jun 2018 22:22)

cesto schreef:Ik ben namelijk mijn wagen aan het verkopen aan een particulier die in Luxemburg woont. Die mens zou zelf zorgen voor het vervoer daarnaartoe en voor de inschrijving.

In 2004 mijn auto in Duitsland verkocht
Ging probleemloos

Aangezien ik de wagen echter reeds had laten keuren voor verkoop zit ik nu met het roze formulier en een afgestempeld kentekenbewijs. Zover ik weet blijven beide documenten nog twee maanden geldig vanaf de datum van de technische keuring.

Inderdaad.

Zal de koper ze nodig hebben?

Koper heeft nodig:
inschrijvingsbewijs,
keuringsbewijs,
Certificate of Conformity (CoC) - of het oude PV van Goedkeuring , al naargelang wat je hebt

getekende kopie van de verkoopsovereenkomst


Wat gebeurt er als de wagen later wordt verkocht dan 2 maanden na de technische keuring?

Dan moet je het voertuig opnieuw laten keuren

Normaal moet je ook het inschrijvingsbewijs laten vervangen bij DIV als je het voertuig toch niet verkocht hebt binnen de 2 maanden
Ik kwam er lang geleden weer mee aan bij de TC , een jaar later :oops:
Weg Wanbeheer.be
De overheid als verkeersovertreder.

cesto
Topic Starter
Berichten: 102
Reputation: 0

#3 , 2 weken 14 uur geleden (06 jun 2018 23:05)

Wat gebeurt er als de wagen later wordt verkocht dan 2 maanden na de technische keuring?

Dan moet je het voertuig opnieuw laten keuren

Normaal moet je ook het inschrijvingsbewijs laten vervangen bij DIV als je het voertuig toch niet verkocht hebt binnen de 2 maanden
Ik kwam er lang geleden weer mee aan bij de TC , een jaar later :oops:


Dank je voor je antwoorden. Ik begrijp echter niet in welke mate deze normen ook van toepassing zijn op een voertuig dat in het buitenland ingeschreven zal worden. Wordt een Belgische technische keuring uberhaupt erkend in Luxemburg? Zo niet, waarom zou ik na verloop van de 2 maanden de wagen opnieuw moeten laten keuren? Hetzelfde geldt volgens mij ook voor het kentekenbewijs. Wat voor waarde heeft het voor de bevoegde instellingen in Luxemburg?

Reclame

Didymus
Berichten: 1303
Reputation: 11

#4 , 2 weken 3 uur geleden (07 jun 2018 10:55)

Weinig tot geen. Koper zal sowieso langs de douane en de keuring in Luxemburg moeten passeren.
"sowieso" schrijf je zo.

cesto
Topic Starter
Berichten: 102
Reputation: 0

#5 , 2 weken 2 uur geleden (07 jun 2018 11:45)

Didymus schreef:Weinig tot geen. Koper zal sowieso langs de douane en de keuring in Luxemburg moeten passeren.


Dacht ik ook, vandaar mijn vragen :)

Inazuma
Berichten: 3001
Reputation: 22

#6 , 1 week 4 dagen geleden (09 jun 2018 18:38)

Duitsland aanvaardt bvb gewoon de Belgische TC

Inschrijvingsbewijs heeft koper nodig bij inschrijving in buitenland
In de tijd van de gaatjes stond daar de geldigheidsdatum ingepind
Weg Wanbeheer.be
De overheid als verkeersovertreder.

Terug naar “Andere”