Eerroof: werkgever

Amojjer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eerroof: werkgever

#1 , 02 jun 2016 09:51

Graag wil ik even mijn situatie uitleggen en vragen of ik hier mee verder kan. Zelf vind ik onderstaande een ongelooflijk verhaal - spijtig genoeg wel waar:

Ik werd aangenomen door werkgever 1 ikv een vervangingscontract. Bij het ondertekenen van het contract gaf hij mij eerlijk toe mij eerst een contract bepaalde duur voor te leggen zodat, indien ik zou tegenvallen, hij mij gewoon na deze bepaalde duur kon laten gaan. Indien ik wél goed meeviel kreeg ik na deze bepaalde duur een onbepaalde duur contract ikv ziekte collega tot als die zou terugkeren.

Enige tijd later moest ik halsoverkop verhuizen: normaal woonde ik een 15km van de werkplek, nu zou dit een 50tal km zijn. Ik heb dit van zodra ik dit te weten ben gekomen meteen gaan melden. Meneer de directeur wou mij die extra km woon-werkverkeer niet geven en zei me dat ik deze kost op mezelf moest nemen... Aangezien ik dit niet zag zitten (100 km per dag op mezelf? Dan mag ik betalen om te komen werken!?) en mijn bepaalde duur contract bijna afliep waagde ik mijn kans en solliciteerde bij een ander bedrijf. Werkgever 2 nodigde mij meteen uit voor een gesprek en heel kort nadien kreeg ik bericht dat ik mocht starten vanaf de dag nadat mijn contract was afgelopen bij werkgever 1.

Als ik deze boodschap overbracht bij werkgever 1 was de eerste reactie vooral paniek: ik had daar al die tijd al heel goed ingewerkt en ik kan me wel goed voorstellen dat dit een last is voor hen: ik vond dit ook heel erg maar ik moest natuurlijk aan mezelf denken. Directeur 1 stelde voor dat hij mijn km tocht zou geven... Ik mocht er 1 dag over nadenken. Het aanbod bij werkgever 2 was echter veel interessanter en ik ging voor deze nieuwe uitdaging. Directeur 1 was hier niet mee opgezet en vroeg mij op zijn bureau: daar ben ik zeer onrespectvol benaderd. Ik ben heel het gesprek kalm en assertief gebleven maar achteraf was ik toch enorm onder de indruk: dit had ik niet verdient... (al begrijp ik wel dat hij ook met een last opgezadeld werd maar ja... Dat is geen reden om iemand te vernederen...)

Nu het toppunt: werkgever 2 belde mij om 'iets te bespreken voor ik kon beginnen': ik werd doorverbonden met de directeur van werkgever 2 die me vertelde dat directeur 1 hem uit eigen beweging een gepeperde email had gestuurd over mij die "totaal niet strookte met de indruk die directeur 2 van me gekregen had tijdens mijn sollicitatiegesprek". Ik was in shock! Kan dit zomaar???? Gelukkig begreep directeur 2 de situatie en stond hij aan mijn kant: 1 dag later kon ik beginnen (2 weken later dan voorzien door heel dat gedoe!!) Directeur 2 sprak me er later over aan dat hij dit in heel zijn carrière nog niet had meegemaakt en er zelf van versteld stond... Voor hetzelfde geld had directeur 1 mij me deze job gekost door dit laag bij de grond gedrag!

Nu vraag ik me af: kan ik hier mee verder? Ik wil niet op mijn kop laten zitten eerlijk gezegd... Een man van zekere leeftijd, levenservaring en als boegbeeld van een gekende organisatie... Dit kan toch niet meer???

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2016 10:36

Dit is een goed artikel over reisweg vergoeding.

http://www.vacature.com/carriere/werk-l ... er-betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jun 2016 10:51

Dit gedrag van directeur 1 is inderdaad onaanvaardbaar. Maar wil je echt tijd en energie steken in deze gefrustreerde persoon? Als je er al een zaak wil van maken, moet mogelijk uw huidige directeur getuigen. Moest ik van jou zijn, zou ik mijn huidige baas daar niet mee lastigvallen. Uiteindelijk heb je geen schade geleden door het gedrag van directeur 1. Uw huidige baas zal snel doorhebben wat hij aan u heeft, en welke leugens de andere directeur verteld heeft.

Het was uiteraard ook niet echt verstandig om uw oude werkgever mee te delen waar u zou gaan werken, als uw verstandhouding niet al te best is. Hij heeft daar op zich geen zaken mee. Maar bon...

In ieder geval: u zou sterk staan als u hier een zaak van laster en eerroof wil van maken (als uw huidige directeur bereid is u die mail te bezorgen als bewijs, en daar ook effectief grove leugens over u in staan), maar in uw plaats zou ik hier geen tijd en energie in steken. Je hebt er geen schade door geleden en het zou de boel enkel terug oprakelen. Laat uw oude werkgever in zijn eigen vet sudderen en kijk naar de toekomst, zou ik zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Amojjer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2016 11:05

Bedankt voor het antwoord alvast:
Ik heb hier wel iets van schade door geleden hoor: namelijk meer dan 1 week geen loon aangezien ik normaal een week eerder aangeworven zou zijn, maar door die email alles is opgeschoven!
Maar inderdaad ik zal er mijn tijd maar beter niet insteken... Heb andere dingen te doen, zoals mij volledig van minder als nul moeten bewijzen voor mijn nieuwe werkgever!
Spijtig dat zulke mensen steeds weer wegkomen met dergelijk gedrag...

PS. Ik had dat inderdaad niet moeten zeggen, maar op dat moment was onze verstandhouding nog ok... Had ook nooit verwacht van iemand van die 'stand' dat die zich zo zou verlagen tot dergelijk gedrag. Maar hey, weer wat bijgeleerd en extra mensenkennis verworven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2016 13:29

Ik heb hier wel iets van schade door geleden hoor: namelijk meer dan 1 week geen loon aangezien ik normaal een week eerder aangeworven zou zijn, maar door die email alles is opgeschoven!
Als je kan aantonen (bijvoorbeeld uw huidige werkgever wil getuigen dat uw arbeidscontract twee weken uitgesteld is door de leugenachtige mail van uw vorige baas), kan hier een schadevergoeding voor eisen. Stel jezelf de vraag of je niet meer gaat kwijt zijn aan tijd / advocaatskosten, dan wat het u opbrengt. Als je bij een vakbond bent: eens horen of zij u hiermee kunnen bijstaan.

Als uw baas wil getuigen wat er gebeurd is, maak je veel kans dat uw oude werkgever moet opdraaien voor het loonverlies, denk ik.
Spijtig dat zulke mensen steeds weer wegkomen met dergelijk gedrag...
Ik kan er over meespreken. Ik heb ook een baas gehad die altijd uiterst tevreden over me was, tot ik hem zei dat ik het bedrijf ging verlaten. Vanaf dat moment kon ik niets goed meer doen. Hij vroeg me ook waar ik dan wel ging werken, maar heb hem vriendelijk gezegd dat ik die info liever niet prijs geef. Achteraf bezien was dit een goede beslissing, want hij zoe me hetzelfde kunnen aangedaan hebben...
PS. Ik had dat inderdaad niet moeten zeggen, maar op dat moment was onze verstandhouding nog ok... Had ook nooit verwacht van iemand van die 'stand' dat die zich zo zou verlagen tot dergelijk gedrag. Maar hey, weer wat bijgeleerd en extra mensenkennis verworven.
Inderdaad. Volgende keer:
1. Solliciteren naar een nieuwe job.
2. Contract tekenen bij de nieuwe werkgever.
3. Zo droog mogelijk ontslag geven bij oude werkgever.
4. Niet meteen zeggen waar je dan wel gaat werken, tenzij je 100% zeker bent dat je in de beste verstandhouding kunt vertrekken bij je oude werkgever.

Gelukkig denk ik dat de meeste "bazen" wel netjes omgaan met een ontslag, gegeven door de werknemer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”