dragen van alarmpistool in het openbaar ter bescherming.

seam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

dragen van alarmpistool in het openbaar ter bescherming.

#1 , 22 mei 2016 17:45

hallo. ik heb als hobby het karper vissen en zoals sommige mensen weten zijn we uitgerust met duur materiaal.
ik ben overlaatst bedreigd geweest met als gevolg dat ik kan bestolen zijn en fysiek aangevallen . ik heb kunnen vluchten.
9 op de 10 keer ben ik alleen. bij ons in de streek is het een plaag aan het worden dat vissers afgeranseld worden en worden bestolen.
daarbij dat ik graag een alarmpistool bij me zou dragen als afschrikkingsmiddel en om mensen te alarmmeren die me kunnen helpen of de politie verwittigen. hoor graag een reactie tegemoet alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2016 18:09

Een alarmpistool in het openbaar dragen ?

Wanneer u een alarmwapen in het openbaar bij u draagt, moet u daar wettige reden voor hebben en mag dit geen inbreuk betekenen op de openbare orde en veiligheid.
Het bezit van een alarmwapen is verboden voor minderjarigen en de overdracht van een dergelijk wapen mag dan ook alleen plaatsvinden nadat de koper zijn identiteitskaart of paspoort heeft voorgelegd.

We willen er hier wel op wijzen dat het gebruik van een alarmwapen niet echt wordt aangeraden in geval van een agressie. Wanneer de aanvaller zelf gewapend is en uw “wapen” ziet, zal hij zich bedreigd voelen en eerder de neiging hebben om zelf het vuur te openen... Een alarmwapen is ook niet erg doeltreffend in het geval dat de inbreker u te lijf wil gaan.
Een alarmwapen is geen speelgoed! Wanneer u de trekker overhaalt, kunnen er poederresten of metaaldeeltjes uit de loop komen die op korte afstand de huid of de ogen kunnen verwonden. Bovendien kan de knal die een dergelijk wapen veroorzaakt, in een kleine ruimte of vlakbij het oor, definitieve gehoorschade veroorzaken. Denk dus eerst heel goed na voor u een alarmpistool in huis haalt.

Bron: http://www.lokalepolitie.be/5394/biblio ... ebben.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38730

#3 , 22 mei 2016 22:10

Trouwens het 'mogen' in bezit hebben is niet hetzelfde als een alarmpistool bij zich dragen. Laat staan het gebruiken in het openbaar.
Hopelijk hebt u en de andere vissers steeds aangifte gedaan van alle feiten.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2006060830
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... eit/wapens

Reclame

seam
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2016 22:25

Kheb klacht ingediend. Ik ben zelf na visser ook sportschutter met echte vuurwapens. Geen korrel die me er toe in staat zou stellen een vuurwapen bij me te dragen en te misbruiken. Ik wou weten of het mocht een alarmpistool te dragen ter bescherming. Maar niet dus. En inderdaad moest de dader een echt vuurwapen hebben zou hij de neiging hebben vlugger te vuren en ben ik de pineut. Met andere woorden kan ik niets doen tegen die vandalen en kunnen ze ongestoord hun hang gaan en hopen dat ze mij of collega vissers niet dood kloppen voor ons materiaal.

Franciscus
Berichten: 38730

#5 , 22 mei 2016 23:54

Als het in een bepaalde streek is moet politie als ze alle feiten bij elkaar legt toch wel wat info hebben?
Gegevens over daders - wagens - nationaliteiten enz ...

Terug naar “Andere”