Openbare dronkenschap / GAS?

Evenwel
Topic Starter
Berichten: 7

Openbare dronkenschap / GAS?

#1 , 12 apr 2014 11:59

Hey,

Ik heb in het begin van deze week een avond weg geweest en heb toen teveel gedronken, waarna ik op straat gevallen ben en heb moeten overgeven. Er viel mij toen ook iemand lastig en er is een politieagent aan te pas gekomen. Hij vroeg mijn paspoort en ik heb dit gegeven. Ik denk dat hij toen weggegaan is en het volgende dat ik mij herinner is dat ik in paniek aan het weglopen ben... (ik ben er wel redelijk van overtuigd dat de politieagent al weg was toen ik weg gelopen ben en dat dit meer lag aan de mensen die mij toen nog omringden dan aan het feit dat die agent mijn pas gevraagd had).

Ik ben nu bang dat ik een boete voor openbare dronkenschap of een GAS-boete aan mijn been heb. Het is niet dat ik deze niet zou verdienen want zo erg is het nog nooit geweest. Niettemin schaam ik mij heel erg voor die avond en zou ik liever hebben dat mijn ouders hier geen weet van hebben (ben overigens wel al 18+). Ik ben dus wel erg bang om een brief in de bus te krijgen en heb nog volgende vragen:

-Ik denk niet dat de agent op de moment zelf een PV heeft opgemaakt, kan hij dat ook nadien doen als hij bijvoorbeeld mijn naam onthouden heeft of mijn pas heeft gescand met een toestelletje? (ik denk niet dat hij dat laatste gedaan heeft, maar heel de avond is vrij wazig in mijn hoofd)
-Wanneer wordt je op de hoogte gebracht van een mogelijke boete/andere straf wegens het plegen van een strafbaar feit (bij deze dus openbare dronkenschap)? (maw: vanaf welk moment kan ik opgelucht adem halen als er dan nog niets in de bus gevallen is)
-Komt een GAS-boete of een boete voor openbare dronkenschap op je strafblad?

Op andere forums lees ik van mensen die een nacht in de bak hebben gezeten wegens openbare dronkenschap en daar eigenlijk niets van gehoord hebben nog... Dat is wel info van 2009...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38734

#2 , 12 apr 2014 14:16

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Politie heeft /had nog uw identiteitskaart?
In principe had men u ofwel moeten aanhouden en opsluiten in de cel indien u
- overlast bezorgde
- niet onder toezicht van een volwassene kan geplaatst worden.

Indien stomdronken dient de 100 u naar ziekenhuis te brengen.

Los van bovenstaande is PV mogelijk als politie PV opstelt met vaststellingen waaruit blijkt dat u in staat van dronkenschap was op het openbare of voor publiek toegankelijke domein.

Met uw gegevens opgeschreven kan er dus een PV opgesteld worden... in de meeste gevallen zal u niet meer gehoord worden maar ineens een minnelijke schikking van parket ontvangen.

Evenwel
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 12 apr 2014 14:27

Ze hebben mijn pas bekeken en de volgende dag zat die toch terug in mijn handtas, dus ze hebben hem niet bijgehouden... Of ze mijn gegevens overgeschreven hebben weet ik jammer genoeg niet meer...

Als er een PV zou opgemaakt zijn en ik een minnelijke schikking van het parket zou krijgen, wanneer zou die dan in de bus vallen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38734

#4 , 12 apr 2014 14:35

Enkele weken tot maanden.

Evenwel
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 12 apr 2014 14:45

Zouden ze mij ook een GAS-boete kunnen geven of zijn ze verplicht mij een boete te geven voor openbare dronkenschap? Als ik het goed berekend heb zouden die van openbare dronkenschap van 90 tot 150 euro gaan terwijl gasboetes sinds 2012 tot 350 gaan... Is dat trouwens allemaal met een aangetekende brief dat dat toekomt en mogen mijn ouders die ook aanvaarden of enkel ik?

Franciscus
Berichten: 38734

#6 , 12 apr 2014 14:56

Is een gewone brief
ofwel logo politie met uw naam op
ofwel van parket procureur des Konings met uw naam op.
Gezien u meerderjarig bent mag niemand anders de brief openen buiten uzelf.
U kan bij de post voor X maanden een postbus huren zodat al uw correspondentie daar aankomt... maar persoonlijk misschien wat ver gezocht.

Openbare dronkenschap kan alleen via die wet bestraft worden.
Overlast kan idd via GAS tot € 350 en komt niet op uw strafblad.
De bedragen in de wet van '39 zijn steeds X6 te doen - bijkomend gerechtskosten dacht nu €50 en vermelding op strafblad.
Dit indien u VEROORDEELD wordt voor de rechtbank.... bij een minnelijke schikking zijn de bedragen te vergelijken met een GAS-boete.

Evenwel
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 12 apr 2014 15:14

Ja een postbus huren gaat inderdaad wat te ver, ze zouden het ook enkel durven openen als het aangetekend verzonden was hoor.

Denk dat de bedragen van GAS en van de wet dan wel bij elkaar in de buurt liggen met die 50 euro erbij. Het is wel een beetje verwarrend want echt overlast heb ik met mijn openbare dronkenschap niet gegeven denk ik, maar is te zien hoe je het bekijkt natuurlijk, leuk was het in ieder geval niet voor de mensen die er in de buurt waren...

Hopen op minnelijke schikking en liever nog geen staartje... Zal in ieder geval al blij zijn als mijn ouders van zo'n verhalen gespaard blijven en als het niet op mijn strafblad staat...

Bedankt voor de hulp, ben iets geruster nu...

Pieterjan1234
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2016 03:56

Ja een postbus huren gaat inderdaad wat te ver, ze zouden het ook enkel durven openen als het aangetekend verzonden was hoor.

Denk dat de bedragen van GAS en van de wet dan wel bij elkaar in de buurt liggen met die 50 euro erbij. Het is wel een beetje verwarrend want echt overlast heb ik met mijn openbare dronkenschap niet gegeven denk ik, maar is te zien hoe je het bekijkt natuurlijk, leuk was het in ieder geval niet voor de mensen die er in de buurt waren...

Hopen op minnelijke schikking en liever nog geen staartje... Zal in ieder geval al blij zijn als mijn ouders van zo'n verhalen gespaard blijven en als het niet op mijn strafblad staat...

Bedankt voor de hulp, ben iets geruster nu...
Beste ik heb een gelijkaardige avond meegemaakt.
Heeft u nog iets binnengekregen?

denlowie
Berichten: 15935
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2016 08:26

Peter deze topic is 2 jaar oud en sinds dien heeft deze man hier niet meer geweest !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”